Reparera Saab Trionic 5 ECU?
-
- Tidigare pellebeefmaster
- Inlägg: 405
- Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Reparera Saab Trionic 5 ECU?
Jag har en Saab 900 av årsmodell 1994 där jag har bytt ut den gamla Bosch Motronic motorstyrningen mot Saabs egna Trionic 5 från en 1998 -2000 9-3. Något jag trodde skulle vara enkelt eftersom att det mesta är bolt-on men det har faktiskt dykt upp en hel del problem på vägen som jag har fått lösa.
Bakom handskfacket skarvas bilens elsystem ihop med motorns el via en 33-polig kontakt, jag trodde ju att det bara skulle vara att koppla ur kabelstammen för Boschsystemet och sen istället koppla in den för Trionicen. Det jag dock inte visste var att stift #24 i den 33-poliga kontakten ifrån bilens el låg det 12 volt på men motsvarande stift i honkontakten vill man absolut inte ha 12 volt på för denna är en 5 voltsmatning till en tryckgivare i bränsletanken som har med evapsystemet att göra. Bakmatar man denna med 12 volt så fungerar inte spjällägesgivaren eller mapsensorn då dessa jobbar med 5 voltssignaler.
Efter att jag hade kopplat ur denna ur hankontakten (och isolerat den med krympslang) så gick motorn igång men dessvärre så fick jag felkod på både lambdasonden och vattentemperaturgivaren men allt annat fungerade och om jag gick in och kollade värden med hjälp av en OBD2 felkodsläsare så kunde jag heller inte läsa ut någon realtidsdata från dessa två givare.
Efter att ha felsökt både det ena och det andra så testade jag och byta till en annan ECU-box och då startade motorn direkt utan varken felkoder eller att den gick oroligt som tidigare. Jag funderar på om det kan vara så att jag har råkat "grilla" denna boxen då det av misstag kom in 12 volt där det ska vara 5 volt. Men det märkliga är ju i så fall varför det skulle påverka helt andra ingångssignaler in i boxen än de jag matade med för hög spänning.
Boxen fungerar ju för övrigt bra att ladda i och ur program till den samt att bilen startar ju så det är ju synd att slänga den om det är ett mindre fel som kanske går att laga. Så frågan är om det finns någon här på forumet som har koll på dessa boxar och som kanske till och med har arbetat på Saabs motorutvecklingslabb i Södertälje som kan den elektroniken utan och innan och vet precis vilka komponenter som kan tänkas ha gått sönder så att man eventuellt skulle kunna byta ut dem?
Jag märker i alla fall upp boxen med vad som är fel på den och så får vi se vad som händer, det kanske dröjer 7 år innan rätt person får syn på den här tråden och svarar.
Bakom handskfacket skarvas bilens elsystem ihop med motorns el via en 33-polig kontakt, jag trodde ju att det bara skulle vara att koppla ur kabelstammen för Boschsystemet och sen istället koppla in den för Trionicen. Det jag dock inte visste var att stift #24 i den 33-poliga kontakten ifrån bilens el låg det 12 volt på men motsvarande stift i honkontakten vill man absolut inte ha 12 volt på för denna är en 5 voltsmatning till en tryckgivare i bränsletanken som har med evapsystemet att göra. Bakmatar man denna med 12 volt så fungerar inte spjällägesgivaren eller mapsensorn då dessa jobbar med 5 voltssignaler.
Efter att jag hade kopplat ur denna ur hankontakten (och isolerat den med krympslang) så gick motorn igång men dessvärre så fick jag felkod på både lambdasonden och vattentemperaturgivaren men allt annat fungerade och om jag gick in och kollade värden med hjälp av en OBD2 felkodsläsare så kunde jag heller inte läsa ut någon realtidsdata från dessa två givare.
Efter att ha felsökt både det ena och det andra så testade jag och byta till en annan ECU-box och då startade motorn direkt utan varken felkoder eller att den gick oroligt som tidigare. Jag funderar på om det kan vara så att jag har råkat "grilla" denna boxen då det av misstag kom in 12 volt där det ska vara 5 volt. Men det märkliga är ju i så fall varför det skulle påverka helt andra ingångssignaler in i boxen än de jag matade med för hög spänning.
Boxen fungerar ju för övrigt bra att ladda i och ur program till den samt att bilen startar ju så det är ju synd att slänga den om det är ett mindre fel som kanske går att laga. Så frågan är om det finns någon här på forumet som har koll på dessa boxar och som kanske till och med har arbetat på Saabs motorutvecklingslabb i Södertälje som kan den elektroniken utan och innan och vet precis vilka komponenter som kan tänkas ha gått sönder så att man eventuellt skulle kunna byta ut dem?
Jag märker i alla fall upp boxen med vad som är fel på den och så får vi se vad som händer, det kanske dröjer 7 år innan rätt person får syn på den här tråden och svarar.
- FormerMazda
- Inlägg: 6389
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Reparera Saab Trionic 5 ECU?
Trionic är ju väldokumenterat men frågan är om jag nånsin sett just kretsscheman på boxarna..
Jag har förvisso inte letat, men börja i den änden, hittar du scheman på den så kan vi säkert göra en hyfsat kvalificerad gissning. Har du tur är det nån form av ADC eller nåt annat som tagit smällen, och det kan ju gå att byta.
Men har det letat sig in i CPU så känns ju chanserna försvinnande små.
Jag har förvisso inte letat, men börja i den änden, hittar du scheman på den så kan vi säkert göra en hyfsat kvalificerad gissning. Har du tur är det nån form av ADC eller nåt annat som tagit smällen, och det kan ju gå att byta.
Men har det letat sig in i CPU så känns ju chanserna försvinnande små.
-
- Tidigare pellebeefmaster
- Inlägg: 405
- Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Re: Reparera Saab Trionic 5 ECU?
Jag tänker att om CPUn har tagit smällen så hade jag haft massa konstiga fel eller kanske mer troligt att inget alls hade fungerat utan den hade låst sig så fort man försöker göra nåt.
- FormerMazda
- Inlägg: 6389
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Reparera Saab Trionic 5 ECU?
CPUn är byggd med ADC internt, så har interna ADCn tagit smällen lär man få dessa fenomen du har utan att CPUn dör helt.
Så det är en möjlighet.
Men fram till man kikat på scheman eller under locket och följt banor så är det bara gissningar.
Så det är en möjlighet.
Men fram till man kikat på scheman eller under locket och följt banor så är det bara gissningar.
-
- Tidigare pellebeefmaster
- Inlägg: 405
- Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Re: Reparera Saab Trionic 5 ECU?
Jag gissar att det är ML-laminat så följa banorna på mönsterkortet tror jag blir en utmaning.
Re: Reparera Saab Trionic 5 ECU?
En gissning är att en 5V-regulator tagit stryk och inte är sugen på att mata spänning till nån av dessa givare. Kolla om du får matningsspänning till givarna (och om de ger rimlig utsignal).
Typiskt vill man ha separat 5V-matning till ett gäng givare och referensspänningsingång på ADC, så att man inte smutsar ner den signalen med 5V eller annan spänning som matar massor av digitala grejer. Dessutom vill man också ha spänningen separat så att dels man inte steker processorn helt om man som du råkar mata in 12V, och dels så att processorn startar och kan starta motorn alls, ge felkoder osv även om någon sensor kortsluter 5V-matningen.
Tror att en del bilar har flera grupper med sensorer som går på varsin 5V, medan andra kör alla sensorer på samma 5V.
Antar att du med läsa ur värden menar att den visade 0V, inte att du fick felmeddelande på att kommunikationen inte fungerar?
Typiskt vill man ha separat 5V-matning till ett gäng givare och referensspänningsingång på ADC, så att man inte smutsar ner den signalen med 5V eller annan spänning som matar massor av digitala grejer. Dessutom vill man också ha spänningen separat så att dels man inte steker processorn helt om man som du råkar mata in 12V, och dels så att processorn startar och kan starta motorn alls, ge felkoder osv även om någon sensor kortsluter 5V-matningen.
Tror att en del bilar har flera grupper med sensorer som går på varsin 5V, medan andra kör alla sensorer på samma 5V.
Antar att du med läsa ur värden menar att den visade 0V, inte att du fick felmeddelande på att kommunikationen inte fungerar?
-
- Tidigare pellebeefmaster
- Inlägg: 405
- Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Re: Reparera Saab Trionic 5 ECU?
Nja, spjällägesgivaren (och evap/purgetryckgivaren i tanken om man har en sådan) matas med 5V från pin #42 i boxen och MAP-sensorn får sin 5V-matning från pin #43.
Båda dessa givare fungerar och rätt spänning finns fram till dessa. Båda har 3 anslutningar vardera: matning, signal och jord. Det var för övrigt på pin #42 jag råkade mata in 12V.
Lambdasonden fungerar ju på samma sätt som ett termoelement, alltså att den på egen hand genererar en liten spänning som varierar beroende på hur mycket syre det finns i avgaserna.
Vattentempgivaren är i princip en vanlig resistanstermometer fast av typen NTC så istället som i normala fall där resistansen ökar med ökad temperatur så minskar här resistansen med höjd temperatur och dessutom multipliceras den flera gånger till skillnad från t.ex en PT100 där det ändras några få ohm om temperaturen ändras 60-100 grader.
Jag har en app i telefonen som heter Torque Pro med hjälp av denna kan jag via blåtandskommunikation kommunicera med en trådlös felkodsläsare från Kjell & co som jag monterar direkt i bilens OBD2-kontakt.
I appen kan jag läsa ut eventuella felkoder men jag kan även se livedata från diverse givare och annat.
Det jag har felkod på är P0118 som har med vattentempgivaren att göra samt P0135 som är lambdasonden.
Går jag in och kollar livedata så får jag inte upp några värden från dessa givare över huvud taget utan det blinkar bara att något är fel med dessa. Fast exempelvis insugstemp, varvtal spjälläge eller laddtryck fungerar.
Båda dessa givare fungerar och rätt spänning finns fram till dessa. Båda har 3 anslutningar vardera: matning, signal och jord. Det var för övrigt på pin #42 jag råkade mata in 12V.
Lambdasonden fungerar ju på samma sätt som ett termoelement, alltså att den på egen hand genererar en liten spänning som varierar beroende på hur mycket syre det finns i avgaserna.
Vattentempgivaren är i princip en vanlig resistanstermometer fast av typen NTC så istället som i normala fall där resistansen ökar med ökad temperatur så minskar här resistansen med höjd temperatur och dessutom multipliceras den flera gånger till skillnad från t.ex en PT100 där det ändras några få ohm om temperaturen ändras 60-100 grader.
Jag har en app i telefonen som heter Torque Pro med hjälp av denna kan jag via blåtandskommunikation kommunicera med en trådlös felkodsläsare från Kjell & co som jag monterar direkt i bilens OBD2-kontakt.
I appen kan jag läsa ut eventuella felkoder men jag kan även se livedata från diverse givare och annat.
Det jag har felkod på är P0118 som har med vattentempgivaren att göra samt P0135 som är lambdasonden.
Går jag in och kollar livedata så får jag inte upp några värden från dessa givare över huvud taget utan det blinkar bara att något är fel med dessa. Fast exempelvis insugstemp, varvtal spjälläge eller laddtryck fungerar.
Re: Reparera Saab Trionic 5 ECU?
Det låter ju som att själva ADC är trasig.
Vet inte hur boxen är byggd. Om processorn och firmware är i samma krets så blir det nog krångligt att byta, åtminstone om det inte finns trick att flasha ny. Men om processorn har firmware i separat krets så blir det lättare att byta.
Dock så är väl frågan vad det kostar att få tag på den kretsen?
Har ingen aning om prisläget på Saab, men misstänker att en bil i risigt skick med frisk elektronik från 98-00 får man kanske fortfarande för så lite pengar att det blir lika billigt att köpa en bil att ta bara boxen från?
Vet inte hur boxen är byggd. Om processorn och firmware är i samma krets så blir det nog krångligt att byta, åtminstone om det inte finns trick att flasha ny. Men om processorn har firmware i separat krets så blir det lättare att byta.
Dock så är väl frågan vad det kostar att få tag på den kretsen?
Har ingen aning om prisläget på Saab, men misstänker att en bil i risigt skick med frisk elektronik från 98-00 får man kanske fortfarande för så lite pengar att det blir lika billigt att köpa en bil att ta bara boxen från?
-
- Tidigare pellebeefmaster
- Inlägg: 405
- Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Re: Reparera Saab Trionic 5 ECU?
Själva CPUn är en Motorola MC68332 medans själva programmet ligger i två flashminnen av modell 28F010. Sen finns det även ett minne på 256kb som programmet körs på som är av modellen TC55257.
A/D-omvandlaren heter TLC546.
Det finns en multifunktions spänningsregulator med totalt 7 ben som heter L4937, gissar att den bland annat skickar ut femvolten men kanske även annat (de givare som inte fungerar för mig?) Vad händer om man bakmatar denna med fel spänning?
Boxar går att hitta för nån hundring. Marknadsvärdet på en box ligger däromkring men det reella värdet ligger nog på ett par hundra. Ibland hittar man nämligen boxar för kanske 300 spänn men jag betalar hellre en femhundring för tre boxar om jag hittar någon som sitter på flera än att köper dem styckvis.
A/D-omvandlaren heter TLC546.
Det finns en multifunktions spänningsregulator med totalt 7 ben som heter L4937, gissar att den bland annat skickar ut femvolten men kanske även annat (de givare som inte fungerar för mig?) Vad händer om man bakmatar denna med fel spänning?
Boxar går att hitta för nån hundring. Marknadsvärdet på en box ligger däromkring men det reella värdet ligger nog på ett par hundra. Ibland hittar man nämligen boxar för kanske 300 spänn men jag betalar hellre en femhundring för tre boxar om jag hittar någon som sitter på flera än att köper dem styckvis.
-
- Tidigare pellebeefmaster
- Inlägg: 405
- Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Re: Reparera Saab Trionic 5 ECU?
Jag tog några skärmdumpar från T5 pdf:en:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- FormerMazda
- Inlägg: 6389
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Reparera Saab Trionic 5 ECU?
Ursprungsfrågan:
Men det finns mycket kunskap här som antingen kan vägleda dig, vilket vi redan gjort en del, eller som kanske rent av vill kika i boxen.
Vägledningen är att kolla på att byta ADCn, den är sannolikt ledsen på livet. Du har redan vad det är för en, öppna och kika i så ser du säkert vilken det är mer exakt och vilken kapsel det är.
Sen kan du söka på ny, nygammal eller ersättare. Det finns ju en risk att den inte görs längre.
Kan du inte själv på den nivå som krävs så finns kompetensen att få hjälp, men då börjar det bli fråga om att ta nåns tid som har kunskap och utrustning.
Men ställer man detta mot att frakta ECUn, delar, arbete och nån ersättning kanske, så är det inte ekonomiskt försvarbart.
Möjligtvis försvarbart ur hållbarhet eller affektion.
Du kommer nog inte hitta nån som jobbat med dom och kan dom utan och innan.Så frågan är om det finns någon här på forumet som har koll på dessa boxar och som kanske till och med har arbetat på Saabs motorutvecklingslabb i Södertälje som kan den elektroniken utan och innan och vet precis vilka komponenter som kan tänkas ha gått sönder så att man eventuellt skulle kunna byta ut dem?
Men det finns mycket kunskap här som antingen kan vägleda dig, vilket vi redan gjort en del, eller som kanske rent av vill kika i boxen.
Vägledningen är att kolla på att byta ADCn, den är sannolikt ledsen på livet. Du har redan vad det är för en, öppna och kika i så ser du säkert vilken det är mer exakt och vilken kapsel det är.
Sen kan du söka på ny, nygammal eller ersättare. Det finns ju en risk att den inte görs längre.
Kan du inte själv på den nivå som krävs så finns kompetensen att få hjälp, men då börjar det bli fråga om att ta nåns tid som har kunskap och utrustning.
Men ställer man detta mot att frakta ECUn, delar, arbete och nån ersättning kanske, så är det inte ekonomiskt försvarbart.
Möjligtvis försvarbart ur hållbarhet eller affektion.
Re: Reparera Saab Trionic 5 ECU?
Det där ser ju med andra ord ut som att det är väldigt reparerbart.
Kolla datablad och se om det finns applikationsexempel för A/D-kretsen, och/eller leta schema osv på andra kopplingar som använder den kretsen, så lär du hitta dels var du kan kolla att alla referensspänningar finns, och dels mäta att den får insignaler från givarna.
P.S. 128/256kbyte är visserligen en hygglig klump kod, men det är fullt möjligt att disassemblera hela koden om man verkligen vill.
Också: Även om det vore ett rejält ovanligt use-case, så borde det gå att modifiera MAME (emulator för arkadspel och hemdatorer) att emulera denna burk. (Detta förutsätter att mitt antagande att 68332 är 68000-baserad).
Detta skulle också öppna för alla sorters modifieringar/trimningar/optimeringar utan att behöva betala massor för "trimchip".
Kolla datablad och se om det finns applikationsexempel för A/D-kretsen, och/eller leta schema osv på andra kopplingar som använder den kretsen, så lär du hitta dels var du kan kolla att alla referensspänningar finns, och dels mäta att den får insignaler från givarna.
P.S. 128/256kbyte är visserligen en hygglig klump kod, men det är fullt möjligt att disassemblera hela koden om man verkligen vill.
Också: Även om det vore ett rejält ovanligt use-case, så borde det gå att modifiera MAME (emulator för arkadspel och hemdatorer) att emulera denna burk. (Detta förutsätter att mitt antagande att 68332 är 68000-baserad).
Detta skulle också öppna för alla sorters modifieringar/trimningar/optimeringar utan att behöva betala massor för "trimchip".
-
- Tidigare pellebeefmaster
- Inlägg: 405
- Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Re: Reparera Saab Trionic 5 ECU?
Jag har öppnat boxen och kikat, det är en 4x7 PLCC-kapsel som sitter där på kortet och jag hittade nya på Ebay som jag beställde igår och även spänningsregulatorn. Båda fanns i 5-pack så då har jag några extra i fall det skiter sig eller jag råkar ut för liknande fel i framtiden. Frågan är bara om man ska löda den direkt på kortet eller passa på att sätta den i en sockel/socket när man ändå håller på?FormerMazda skrev: ↑13 december 2024, 09:53:30 Ursprungsfrågan:Du kommer nog inte hitta nån som jobbat med dom och kan dom utan och innan.Så frågan är om det finns någon här på forumet som har koll på dessa boxar och som kanske till och med har arbetat på Saabs motorutvecklingslabb i Södertälje som kan den elektroniken utan och innan och vet precis vilka komponenter som kan tänkas ha gått sönder så att man eventuellt skulle kunna byta ut dem?
Men det finns mycket kunskap här som antingen kan vägleda dig, vilket vi redan gjort en del, eller som kanske rent av vill kika i boxen.
Vägledningen är att kolla på att byta ADCn, den är sannolikt ledsen på livet. Du har redan vad det är för en, öppna och kika i så ser du säkert vilken det är mer exakt och vilken kapsel det är.
Sen kan du söka på ny, nygammal eller ersättare. Det finns ju en risk att den inte görs längre.
Kan du inte själv på den nivå som krävs så finns kompetensen att få hjälp, men då börjar det bli fråga om att ta nåns tid som har kunskap och utrustning.
Men ställer man detta mot att frakta ECUn, delar, arbete och nån ersättning kanske, så är det inte ekonomiskt försvarbart.
Möjligtvis försvarbart ur hållbarhet eller affektion.
Jag har innehar lödcertifikat FSD 5115 G men det innefattattar inte ytmontering så ja, löda kan jag men just denna typen av lödning är inte riktigt min gren men jag har provat på ytmontering och har tillgång till rätt utrustning på jobbet så jag tänker "hur svårt kan det va?"
-
- Tidigare pellebeefmaster
- Inlägg: 405
- Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Re: Reparera Saab Trionic 5 ECU?
Bra att de flesta verkar vara överens om att det troligtvis är AD-omvandlaren som har tagit smällen i alla fall, då känns det lite värt att försöka ge sig på att laga den.MiaM skrev: ↑13 december 2024, 12:17:32 Det där ser ju med andra ord ut som att det är väldigt reparerbart.
Kolla datablad och se om det finns applikationsexempel för A/D-kretsen, och/eller leta schema osv på andra kopplingar som använder den kretsen, så lär du hitta dels var du kan kolla att alla referensspänningar finns, och dels mäta att den får insignaler från givarna.
P.S. 128/256kbyte är visserligen en hygglig klump kod, men det är fullt möjligt att disassemblera hela koden om man verkligen vill.
Också: Även om det vore ett rejält ovanligt use-case, så borde det gå att modifiera MAME (emulator för arkadspel och hemdatorer) att emulera denna burk. (Detta förutsätter att mitt antagande att 68332 är 68000-baserad).
Detta skulle också öppna för alla sorters modifieringar/trimningar/optimeringar utan att behöva betala massor för "trimchip".
Och bra tips angående databladen, det ska kollas upp.
Det är enligt mig det som är hela grejen med Saab att man kan labba så mycket själv med boxarna och testa olika program beroende på vilka spridare, turbo etc. som man har bytt till och hur mycket vridmoment man vill ha. Det finns en programvara som heter T5 suite för detta som finns gratis att ladda ned från nätet.
Re: Reparera Saab Trionic 5 ECU?
Det värsta med T5/T7 boxar är lackskyddet som ligger på kortet. Det brukar vara ett h-vete att jobba genom om du frågar mig. Om du löser det är nog det mesta reparerbart då det mesta redan är reverse engineerat. Om du inte löser det kan det vara värt att kolla på SAAB Turbo Club’s forum ifall någon kan hjälpa till.
Dock är det så lite pengar i dessa boxar och de finns väldigt tillgängliga så frågan är om det är värt att investera så värst mycket tid i den.
Dock är det så lite pengar i dessa boxar och de finns väldigt tillgängliga så frågan är om det är värt att investera så värst mycket tid i den.