Avrostningsfråga, stillestånd i mitt huvud, testa gamla motorer inför VFD...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Avrostningsfråga, stillestånd i mitt huvud, testa gamla motorer inför VFD...

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag funderar om man kan använda en riktigt gammal isolationsprovare, typ mjn gamla Danbridge eller liknande?
Eller kommer den att ha sönder saker på motorn? (den borde inte göra det tycker man)
Såvitt jag kommer ihåg bör man komma upp i ca 1000V för isolationstest, eller?
sladden20

Re: Avrostningsfråga, stillestånd i mitt huvud, testa gamla motorer inför VFD...

Inlägg av sladden20 »

Ja du kan använda din gamla isolationsprovare för att kontrollera gamla elmotorer, de kommer inte att ta skada av 1000V.
Om motorerna är i drift utan VFD så ser jag ingen anledning att megga dem innan omläggning till fro drift, då det finns parametrar för jordfel överlast,mm i en frekvensomvandlare.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Avrostningsfråga, stillestånd i mitt huvud, testa gamla motorer inför VFD...

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar! Det är till en gammal bomfräs där jag skulle vilja komplettera den mekaniska växellådan med en VFD till finlir av motorn.

meggern går att ställa upp till 2500V på maxläget, men då skippar jag detta, det underlättar ju en heldel! :tumupp:
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

sladden20 skrev: 28 november 2024, 22:14:18 Ja du kan använda din gamla isolationsprovare för att kontrollera gamla elmotorer, de kommer inte att ta skada av 1000V.
Om motorerna är i drift utan VFD så ser jag ingen anledning att megga dem innan omläggning till fro drift, då det finns parametrar för jordfel överlast,mm i en frekvensomvandlare.
Det finns all anledning att använda din gamla megger på den gamla motorn innan du kopplar den till VFD, om du äger en sådan. Testa med 1000V. VFD använder pulsbreddsmodulering PWM, och i kombination med den kapacitans som finns i motorns matarkabel kommer det att bildas trancienter. Dessa trancienter kan slå sönder lindningen. Det är inte ovanligt att dessa trancienter kan uppnå minst dubbla spänningen.
Så ifall motorns isolation är dålig från början, kommer den definitivt ta stryk vid VFD. Men jag vill framhålla att detta är inget större problem vid 3x400V.
Jordfelsbrytare, överlast m.m. kommer att gå in vid isolationsfel, men då är skadan redan skedd.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar!
Jo, det var just detdär jag satt och funderade över... :tumupp:
sladden20

Inlägg av sladden20 »

Hej,
Jag undrar vilken ungefär vid vilken kabellängd/ typ av kabel som det kan börja att göra skillnad i kapacitans för trancienter?

Jag förutsätter att det används skärmad 4gx typ ölflex classic 110 cy eller likvärdigt
och emcbrytare,emcförskruvningar.

Se Nedan

"VFD använder pulsbreddsmodulering PWM, och i kombination med den kapacitans som finns i motorns matarkabel kommer det att bildas trancienter. Dessa trancienter kan slå sönder lindningen. Det är inte ovanligt att dessa trancienter kan uppnå minst dubbla spänningen."
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det brukar finnas rekommendationer om detta i omformarens installationsanvisning.
Du minskar risken betydligt om du i stället använder en riktig kabel, med symmetrisk konstruktion, till exempel TOPFLEX®-EMV-UV-3-PLUS-2YSLCYK-J
https://shop.helukabel.com/se-en/topfle ... r%5B0%5D=5
Prins Valiant

Delar uppfattning från TomasL, symmetriskt uppbyggda kablar är bättre. Mellan tumme och pekfinger skulle jag säga att det bör det inte bli problem under 50 meter.

Men i mitt svar tänkte jag mest på TS fråga, huruvida man skall Megga en motor inför byte till VFD. Och jag menar med mitt svar att det alltid är lämpligt, speciellt eftersom TS äger en Megger. Har motorn en gammal redan dålig isolering kommer den att skadas vid övergång till VFD.
Då kan det vara bättre att skicka in motorn på en omlackering av isoleringen.
Men ifall allt är i ordning blir det inte några problem med vanlig kabel, vid 3x400V spänning och modern motorisolation i normalt skick.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar, skall rota i lådorna efter sådan kabel, men det är bara ett par meter här så det spelar kanske ingen roll här, men har för mig att jag hade en bit liggande av den gamla typen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Symmetrisk kabel = EKKJ 3x2,5+2,5 till exempel, i princip, väl?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, men den är inte HF-tät.

en HF-tät kabel har skärmfläta och folieskärm.
Den symmetriska är uppbyggs om till exempel 3x2,5+3Gx0,5
gkar

Inlägg av gkar »

Intressant, någon aning hur mycket undertryckning dessa symetriska kablar ger?
Prins Valiant

Kabeln och dess design för dessa trancienter har inte så stor betydelse enligt de omfattande utredningar jag har tagit del av. Symmetrisk kabel är bäst, men jag vill inte tolka det som att den måste vara symmetrisk eller något annat. I många större maskiner matas frekvensmotorer med s.k. gummiflatkabel, d.v.s. 3 ledare +jord i bredd, detta fungerar bra.

Jag studerade lite designråd, och där angav man längden till mer än 200 meter för att man skall installera Du/Dt-filter på frekvensomriktarens utgång.

Något som däremot påverkar förekomsten av trancienter negativt är om det är flera motorer kopplade till samma frekvensomriktare och ifall dessa motorer har markant olika långa kablar. Då kan det bli aktuellt med Du/Dt filter.

Och notera, det jag skriver om är trancienter som kan skada en dålig motorlindning. Dålig motorlindning kollas med Megger, helst innan man installerar en frekvensomriktare på en gammal motor.
Obs, EMC-krav och störning av omgivande utrustning är något helt annat, som ställer andra krav på kabel.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Skillnaden ligger i att symetriska kablar har lägre kapacitans vilket ger mindre energi i transienterna, samt reducerar dem, samt att återledaren är uppdelad i flera mindre ledare alternativt skärmen, filket får till följd att skin-effekten minskar radikalt, och därmed återledarens impedans.

Notera att jag kallar det för återledare, vilket är exakt vad det är, i en 3-fasmotor till exempel får man aldrig 0V i mittpunkten vid VFD-drift, av den enkla anledningen att omformaren inte kan ge en perfekt balanserad utspänning på alla övertoner, denna CM-spänning leds tillbaka till omformaren genom återledaren, den resulterande CM-strömmen är ofta högfrekvent, och därmed känslig för kapacitans och skin-effekten.

Enkelt uttryckt en 3x0,5 har lägre impedans än en 1x1,5 och därmed reducerar den CM-Spänningen bättre.

Det är så jag uppfattat det.
Samtliga seriösa tillverkare av omformare specificerar alltid symmetriska motorkablar
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Alltså definitionen av ordet symmetri är att en geometrisk form är likvärdig sedd från de ingående delarna, gravt förenklat, så en EKKJ med tre ledare plus fläta är absolut helt symmetrisk, med reservation för att flätan säkert är relativt slumpvist placerad (och jag tror det finns EKKJ eller liknande där det är fläta plus en grövre platt ledare för jord, men jag kan minnas fel).

Mängden kapacitans har inget med symmetri att göra. Däremot med en asymmetrisk kabel så blir det olika mycket kapacitans dels mellan de olika fasledarna, och dels från respektive fasledare till jord/skärm/övriga ledare.

Om det ni avser med symmetrisk kabel är något annat, så benämn den gärna "så kallad symmetrisk kabel" istället för "symmetrisk kabel", åtminstone i en tråd där folk frågar om just dessa grejer, kanske?

(Lite som att engelska ordet generator betyder likströmsgenerator, och alternator betyder växelströmsgenerator, förutom att ifall den är monterad ihop med en förbränningsmotor direktdriven på samma axel så betyder generator både likströmsgenerator och växelströmsgenerator, och ännu mer rörigt så är alla portabla burkar som kan avge nätspänning en "generator" även om de t.ex. helt saknar rörliga delar ("solar generator") :) ).
Skriv svar