"Nytt" sätt för hemmatillverkning av kretskort!
Lite onyttig info i repris.danei skrev:Okej.
Jag kommer i håg hur det såg ut. Bläcket täckte inte alls utan drog ihop sig. Men jag kommer inte ihåg vem det var som testade.
Det var nyttig info till skillnad från din. Lite sur få folk som tycks svara bara för att räknaren ska ticka.

När jag körde direkt på kopparn blev det så här:
http://www.bergan.se/downloads/IMG_0685.jpg
När jag körde på fotoresisten blev det så här:
http://www.bergan.se/downloads/IMG_0679.jpg
http://www.bergan.se/downloads/IMG_0681.jpg
Bilden blev lite oskarp, printningen blev "pöfect".
Jag är inte intresserad av någon räknare, man kan iaf inte ta med sig dom poängen när man dör. Det är att köpa på sig flest saker som räknas.
Ja hur det fäst på kopparen vet jag inte men något speciellt lim skulle jag tror eller så har fotoresisten så bra fasthäftning av sig själv. Men att printa ut fotorestist finns det ingen anledning till, då det inte heller går då det är så tjockt och inte heller till för det, utan som många andra här redan gjort tex att använda en laserskrivare där man efter lite av varje överför tonern till ett ej fotoresist täckt laminat och voilá, klart för etsning.
Det som det hela handlar om är bara att täcka dom ytor som inte skall etsas bort med någonting men kan det göras i en automatisk process så är det mycket tid att tjäna på det. Var ju någon på nätet som hade gjort det med en bläckstråleskrivare men där det användes ett speciellt bläck som efter utskrift härdades i en ugn så att det klarade av etsvätskan.
Edit: Ja som BEEPs länk.
Det som det hela handlar om är bara att täcka dom ytor som inte skall etsas bort med någonting men kan det göras i en automatisk process så är det mycket tid att tjäna på det. Var ju någon på nätet som hade gjort det med en bläckstråleskrivare men där det användes ett speciellt bläck som efter utskrift härdades i en ugn så att det klarade av etsvätskan.
Edit: Ja som BEEPs länk.

Senast redigerad av Henry 10 januari 2007, 17:25:10, redigerad totalt 1 gång.
Nej nej nej, verkar som om jag inte får fram vad jag menar.
Man byter ut bläcket mot fotoresist och gör mönstret utav fotoresisten direkt - utan att gå omvägen att ändra den med uvljus.
Skulle gå lika bra med lackfärg antar jag, tog o provade dess utbredning genom att stänka på en plåt för o se hur det blev, behöver hitta annan lackfärg.
Kanske köpa förnissa eller plast man värmer, stearin.
Allt har ju vissa bieffekter förstårs.
Stämpelbutiken hann jag inte till, tar dem imorgon (för deras snabbtorkande färg för metallytor).
Man byter ut bläcket mot fotoresist och gör mönstret utav fotoresisten direkt - utan att gå omvägen att ändra den med uvljus.
Skulle gå lika bra med lackfärg antar jag, tog o provade dess utbredning genom att stänka på en plåt för o se hur det blev, behöver hitta annan lackfärg.
Kanske köpa förnissa eller plast man värmer, stearin.
Allt har ju vissa bieffekter förstårs.
Stämpelbutiken hann jag inte till, tar dem imorgon (för deras snabbtorkande färg för metallytor).
Men du får ju precis samma resultat med att täcka med vad som helst? Om du sedan med att byta ut bläcket menar det som är i en bläckstråleskrivare till fotoresist så är det bara att glömma direkt.
Dom första korten jag gjorde för en 16 år sedan eller så gjorde jag med nagellack från min syster och det fungerade hur bra som helst, det går med vad som helst. Lite drygt att få bort det bara och att lägga på det men det gick bra med en nål och man behövde inte vänta tills det var genomtorrt innan etsning heller.
Dom första korten jag gjorde för en 16 år sedan eller så gjorde jag med nagellack från min syster och det fungerade hur bra som helst, det går med vad som helst. Lite drygt att få bort det bara och att lägga på det men det gick bra med en nål och man behövde inte vänta tills det var genomtorrt innan etsning heller.
nanopile: jag förstår inte vad det är som får dig att tro att du kan hälla i någon vätska som inte är till för en bläckstråleskrivare och förvänta dig att det inte kommer att totalt täppa till dom mikroskopiska munstyckena på nolltid då resisten direkt stelnar pga värmen som genereras? Har inte sett hur fotoresist ser ut i flytande form men så länge som det inte är lika flytande som vatten och har ungefär samma egenskaper så finns det inte en möjlighet att det kommer att fungera. Det finns bläck som man kan skriva ut vad jag förstod och täcker som det skall från en länk på forumet någonstans men jag har inte den blekaste om det bläcket finns att få tag på i Sverige, eller ens alls som privatperson. Det skall för den delen också härdas i en ugn innan det höll för etsning
v-g: absolut ingen dum fråga och jag testade det faktiskt när hysterin här om det var som värst.
Men det är tyvärr vissa grejer som sätter stopp för det ialf på den laserskrivaren som jag testade. Det fäster till ca 75% första gången för att sedan bli sämre och sämre pga att den smälta tonern fastnade på värmevalsen istället för laminatet. Många laserskrivare (om inte mer eller mindre alla) fungerar så att det är statisk elektricitet på papperet som drar av tonern från trumman och klibbar sedan fast på papperet pga av att det är uppladdat vilket gör att det stannar där när det går genom värmevalsen. Ett laminat verkar inte bli uppladdat på samma sätt då ytan är av koppar och leder då bort laddningen vilket gör att tonern på trumman inte lossnar som den skall. Hade den gjort det och dragits mot laminatet hade resultatet blivit perfekt och jag testade många olika sätt men det blev aldrig perfekt, dock hyfsat bra en enda gång men det gick inte att upprepa.
Kanske fungerar det med andra skrivare eller efter en del modifiering på denna för hastigheten genom värmevalsen var för hög så det fungerade ialf inte direkt på min. Sedan får förstås också valsystemet ändras då ett kretskort är för hårt och ev för tjockt för att gå igenom. Jag använde ett teflonbaserat 0.5mm tjockt kort till testen.
v-g: absolut ingen dum fråga och jag testade det faktiskt när hysterin här om det var som värst.

Kanske fungerar det med andra skrivare eller efter en del modifiering på denna för hastigheten genom värmevalsen var för hög så det fungerade ialf inte direkt på min. Sedan får förstås också valsystemet ändras då ett kretskort är för hårt och ev för tjockt för att gå igenom. Jag använde ett teflonbaserat 0.5mm tjockt kort till testen.