Just nu är jag och en kollega i planeringsstadiet av att bygga någon typ av fjärrövervakning. Tanken är att kunna övervaka och styra godtycklig utrustning på valfri ort. (T.ex. övervaka temperaturen i min kollegas obebodda stuga.)
"Godtycklig utrustning" och "valfri ort" kan ju tyckas vara högt ställda krav. Därför har vi bestämt oss för att använda GSM-nätet och således blir det även begränsat till platser med GSM-täckning.
Hela våran lösning finns att köpa färdig, men då kostar den också därefter.. dessutom försvinner det roliga med att själv utveckla den.
Tanken är att koppla ihop ett (billigt) GSM-modem tillsammans med en uC (exempelvis mega8/16) och lägga till några reläer, tempgivare samt nätdel.
Vanligast är förmodligen att använda SMS för att utbyta information men tanken finns också att använda ett modem med GPRS och TCP/IP-stack för att på så vis kunna logga information till en webserver utan att det blir för alltför dyrt och komplicerat. (Detta kräver alltså ett dyrare GSM-modem).
Har hittat några varianter på modem/moduler men inga som känns prisvärda. En het kandidat är dock GC-864 från Telit. (har inbyggd TCP/IP-stack.)
Nu vill jag alltså ha era synpunkter på detta projekt. Andra lösningsförslag tas glatt emot. (Förmodligen så har jag också glömt någon grundläggande information om den här idén...)
Fjärrövervakning via GSM-nät
Du ska ju inte prata i mobilen så den kan ju sitta i toppen på en 10m mast direktkopplad mot en fet riktantenn. Då ökar nog GSM-täckningen bra.
Älder mobiltelefoner (ofta gratis) har ibland inbyggt PC-modem, då räcker det med serie kabel för att skicka SMS. Nokia har ju F-bus och det ska funkar det också.
Sensorer och microdator är ju en fråga om hur mycket tid du har. BS2 är ju dyrare men lättare...
Älder mobiltelefoner (ofta gratis) har ibland inbyggt PC-modem, då räcker det med serie kabel för att skicka SMS. Nokia har ju F-bus och det ska funkar det också.
Sensorer och microdator är ju en fråga om hur mycket tid du har. BS2 är ju dyrare men lättare...
Nej usch och fy för BS2, vad fick ni det ifrån!
Det blir med all säkerhet Atmel och AVR-GCC.
Netrunners tips om att använda en gammal mobil är smart (och billigt) men det faller på en punkt, nämligen att vi tänkte bygga mer än en enhet (glömde skriva det förut). Men om det är någon som har 4-5 likadana telefoner, så hör av er!
Att börja med SMS känns som en bra väg att gå, helt klart. Till det behövs bara ett _enkelt_ modem, utan stöd för ljud/fax och diverse protokoll. Har tyvärr svårt att hitta ett till en lämplig slant...

Netrunners tips om att använda en gammal mobil är smart (och billigt) men det faller på en punkt, nämligen att vi tänkte bygga mer än en enhet (glömde skriva det förut). Men om det är någon som har 4-5 likadana telefoner, så hör av er!

Att börja med SMS känns som en bra väg att gå, helt klart. Till det behövs bara ett _enkelt_ modem, utan stöd för ljud/fax och diverse protokoll. Har tyvärr svårt att hitta ett till en lämplig slant...