Hur är lysdioderna i en lysdiodslinga kopplade?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Botvid

Hur är lysdioderna i en lysdiodslinga kopplade?

Inlägg av Botvid »

Slingan.jpg
Detta är mitt första inlägg då jag nyss aktiverat mitt konto hos "Svenska ElektronikForumet".
Jag undrar allmänt hur LEDs egentligen är kopplade mot varandra.
Jag skulle vilja se ett inre schema som visar hur lysdioderna är kopplade?
Jag har en slinga med 81 LED-lampor. Slingan matas med uppmätt 28,3 VDC.
15 LEd-lampor har slutat att fungera. De 2 ledarna för matningen är kopplade till 1:a LED.
Därifrån är 2 ledare kopplade till LED2 och en ledare (minus?) kopplad förbi alla LEDs till sista LED i kedjan. (minuspolen?)
Från LED2 går 2 ledare till LED3 och därifrån 2 ledare till LED4 o.sv. till LED8 från LED7 och endast 1 utgående ledare till LED9 från LED8.
Från LED9 går 2 ledare till LED10 o.sv. till LED16 där också "minuspol-ledaren" är inkopplad.
Är det så att matningen till 8 LEDs är seriekopplade i 10 grupper och sedan matningen till varje grupp kopplat parallellt?
Jag försökte bifoga en skiss på kablaget...men vet inte hur det går till?
"MadModder", Tack för tipsen om att bifoga bilder. Jag försöker nu...
Jag har redan skaffat ny slinga, men är fortfarande nyfiken på hur det egentligen är kopplat...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Hur är lysdioderna i en lysdiodslinga kopplade?

Inlägg av MadModder »

Just den där varianten vet jag inte hur den skulle kunna vara kopplad. Verkar märkligt att det går dubbla hela vägen till nummer åtta och sen bara en till nio.

Normalt är enkla ljusslingor kopplade såhär (i detta fall bara fyra i serie)
ledslinga.png
Bry dig inte om trasslet mellan lysdioderna. Bilden jag hittade är från en som knutit ihop den enkla kabeln mellan varje.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det vettigaste är som du skriver 10 st parallell kopplade grupper, var och en med 8 st i serie.
Låt oss utgå ifrån det, och spåna lite runt ikring den tanken.
Det som först slår en är att med 81 lysdioder är det en LED som inte passar in i det mönstret. Vi struntar i det ändå.

28,3 V DC matar alltså 8 LED i serie. LED är strömdrivna vanligen är 20mA den ström som ska försöka hålla sig under.
Håller man den strömmen får man ett spänningsfall över dioden som beror mycket på vilken LED det är.
En röd LED kan ha 2,2 V spänningsfall vid en ström av 20 mA. 8st i serie skulle då få 17,6 V spänningsfall över alla 8.
Du har alltså 28,3 - 17,6 V = 10,7 V över. Dessa 10,7 V ska då hamna över en resistor som ska begränsa strömmen till 20 mA.
R = U/I = 10,7/0,02 = 535 ohm välj 560 ohm standardvärde. Effekten som resistorn utvecklar blir 10,7 * 0,02 = 0,22W

Skulle de ha 9 LED i varje seriekoppling skulle de få mindre spänning över resistorn och därmed också mindre effektförlust i resistorn. 9 slingor med 9 LED i varje skulle också förklara 81 LED totalt.

Sedan är det vanligt att de kör utan resistorer. De kan då spara nått öre på varje slinga. Har de 13 st LED i varje slinga skulle vi ha lite för låg spänning över varje LED, men nästan det som det skulle vara. Problemet blir om vi inte har exakt 230V i vägguttaget. 10% högre spänning skulle öka spänningen 10%. Denna spänningsökning skulle öka strömmen i LED mer än 10%. Pga att LED är strömstyrda.
Botvid

Inlägg av Botvid »

Tack för ditt utförliga svar!
Som jag nämnde har jag redan reklamerat de 2 slingorna som har problem.
Jag kommer att dissekera några LEDs om/när samma fel uppstår igen för att försöka förstå hur det fungerar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Så här är den sannolikt kopplad.
Fördelen mot Madmodders variant är att slutet på slingan får samma spänning som början. Annars fungerar det på samma sätt.
IMG_1883.jpeg
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det går ju inte att få till det på det sättet efter hur det är ritat på pappret.
Varje sektion med 8 har dubbla ledare, men mellan varje sektion är det bara en enkel ledare. Det gör det helt omöjligt att förse varje sektion med spänning direkt från strömförsörjningen.
Det enda som funkar då är om alla 8 är parallellkopplade i en sektion, och sen är sektionerna seriekopplade.

Men, det är skrivet att "minuspolen" är kopplad förbi alla lysdioder, och bara går in i nummer 81.
Men samtidigt står det att minuspolen även går in i nr 16. Då kan den ju inte bara gå förbi allihop till nr 81?
Det är något som inte stämmer.
Skriv svar