Den största bristen med uppgiften är väl att det inte finns nån inverterare? Ok, nollställer man efter 6 så går det väl, men det är ju ingen garanti att räknaren står på 0 vid tillslag (det finns ingen start-reset).
Men det finns väl lite svagheter med lösningen om det ska vara mer än en lysdiod. Det framgår ju inte riktigt exakt hur räknaren fungerar, de räknare jag håll på med nollställer direkt på reset, de inväntar inte en klockpuls. Och det betyder då att reset måste göras vid 7, vilket kommer innebära att räknaren är 7 under ett kort ögonblick innan den blir noll.
Och hur ska lysdioden drivas? Utgången på en AND-grind utan seriemotstånd? Det kanske bara är vid TTL som man hellre använder en inverterad utgång och sänker från Vcc till en låg ingång för att tända lysdiod? (Jag har inte pillat med diskret logik sen 90-talet tror jag :) )
Uppgiften är lite luddigt formulerad, men du bör kunna komma en bra bit åtminstone.
Det finns ju dock två varianter på hur man löser "avkoda så att man får en utgång aktiv när räknaren når 6".
Den ena är nog den de letar efter på YH - en slags talang för att se hur man gör detta utan att faktiskt räkna ut det. Jag är inte helt säker men jag tror att man måste ha åtminstone en liten skvätta autism för att lyckas med detta.
Den andra är en matematisk metod och den tror jag inte brukar läras ut förrän på högskole-/universitetsnivå . Kännetecknande för den sistnämnda är att den aldrig kommer fram till att använda XOR/EOR-grindar.
Räknaren kan nog identifieras som 74HC93 eller motsvarande.
Att identiifiera sex med en AND-grind är enkelt.
Med tillgängliga kretsar finns det bara ett sätt att hejda räknaren vid sex.
Eftersom det nollställer räknaren så finns sista stycket i uppgiftens text.
Vi måste "komma ihåg" att vi har passerat sex. En "valbar sekvenskrets" kan t.ex. vara en latch. Som resettas av "icke sex" och om sätts av sex. När lachen sätts disablas reset, latchen sätts och lysdioden tänds.
Jag skulle inte beskriva uppgiften som jätteenkel.
Mickecarlsson skrev: ↑4 december 2024, 08:44:51
Tycker mig läsa rubriken på uppgiften: ”Prov el elektronik mätteknik spårfordon”, längst ner på sidan står det tågteknik.
Det verkar vara ett prov.
Vi fick ett gammalt prov som vi kunde öva inför slutprovet vi har nästa vecka, sitter inte på forumet under provet