Fulladdat NiMh-batteri ?
Fulladdat NiMh-batteri ?
Ungefär vilken spänning har ett fulladdat sådant batteri ?
Ungefär vid vilken spänning kan man slå ifrån laddningen om man laddar med säg 1/10 av kapaciteten och anse att det är i alla fall i närheten av fulladdat?
Ungefär vid vilken spänning kan man slå ifrån laddningen om man laddar med säg 1/10 av kapaciteten och anse att det är i alla fall i närheten av fulladdat?
Re: Fulladdad NiMh-batteri ?
Typ 1,2V. Men den går ner när det är fulladdat. Så att ladda tills man uppnår en specifik spänning fungerar inte så bra.
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Att ladda 4 stycken i serie med 4.8V ger ett bra laddat batteripack?
Jag har bara laddat nickel-cadmium innan och 1.45V brukade vara lagom att avbryta vid.
Laddade då med 50mA i 14h ungefär.
Jag har bara laddat nickel-cadmium innan och 1.45V brukade vara lagom att avbryta vid.
Laddade då med 50mA i 14h ungefär.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ladda med 0,1 C antar jag att han menar.
Men nej, man ska aldrig lägga på en för hög spänning oavsett hur liten ström man laddar med.
Ett fulladdat NiMH ligger runt 1,4 när man precis tar det ur laddaren.
Är det en snabbladdare kan det kort vara ca 1,5V.
Teoretiskt skulle man väl kunna köra 1,5V på 0,1 C, men det gäller att vara med för när de är fulla och spänningen sjunker kan de bli väldigt varma om man fortsätter ladda med samma ström och spänning.
0,1 C är dock inte mycket så man måste inte stå där som en hök och slita bort dem på sekunden.
En bra laddare känner av temperaturökningen och spänningssänkningen, och avbryter då laddningen och övergår till underhållsladdning med en lägre ström, typ 0,05 C.
Men nej, man ska aldrig lägga på en för hög spänning oavsett hur liten ström man laddar med.
Ett fulladdat NiMH ligger runt 1,4 när man precis tar det ur laddaren.
Är det en snabbladdare kan det kort vara ca 1,5V.
Teoretiskt skulle man väl kunna köra 1,5V på 0,1 C, men det gäller att vara med för när de är fulla och spänningen sjunker kan de bli väldigt varma om man fortsätter ladda med samma ström och spänning.
0,1 C är dock inte mycket så man måste inte stå där som en hök och slita bort dem på sekunden.
En bra laddare känner av temperaturökningen och spänningssänkningen, och avbryter då laddningen och övergår till underhållsladdning med en lägre ström, typ 0,05 C.
Alltså, det är väl ohms lag som gäller? Det går väl inte att bestämma både spänning och ström?
Antingen begränsar man spänningen och då går det en viss ström genom, eller så begränsar man strömmen och då får man en viss spänning.
Antingen begränsar man spänningen och då går det en viss ström genom, eller så begränsar man strömmen och då får man en viss spänning.
Om jag laddar 4st AAA på 900mAh med 100 mA och avbryter när spänningen är 5.6V ?
Laddar du med 0,1C skulle jag avbryta laddningen med timer efter 10-14 h.
Bättre med en peak-laddare (för att vara exakt ska du avbryta innan spänningen vänder och inte som NiCd).
Bättre med en peak-laddare (för att vara exakt ska du avbryta innan spänningen vänder och inte som NiCd).
Det finns ingen exakt spänning att avbryta, det gäller att läsa av spänningsökningen och klippa laddningen innan den når sitt högsta värde.
Jag tror jag avbryter vid 5.6V eller efter 14h. Inte viktigt att det är helt fulladdat men i vilket fall bra laddat.