Du som kan det här, om jag säkrar ner, måste jag betala ny anslutningsavgift igen om jag vill säkra upp i framtiden?
Mäklare och Huvudsäkring
Re: Mäklare och Huvudsäkring
Effekttariffen har som målsättning att jämna utt belastningen på elnätet, genom att kapa belastningstoppar.
Det jag föreslog om fasta avgifter har som syfte att skapa ett reellt incitament för alla, även dom med relativt låg elförbrukning, att minska sin totala energiförbrukning. Det gäller troligen huvudparten av landets villaägare.
Det är två helt skilda saker med skilda målsättningar.
Båda har målet att skapa samhällsnyttor, men olika samhällsnyttor.
/π
Det jag föreslog om fasta avgifter har som syfte att skapa ett reellt incitament för alla, även dom med relativt låg elförbrukning, att minska sin totala energiförbrukning. Det gäller troligen huvudparten av landets villaägare.
Det är två helt skilda saker med skilda målsättningar.
Båda har målet att skapa samhällsnyttor, men olika samhällsnyttor.
/π
Det var ganska dyrt, är betydligt billigare i Alingsås:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Minska säkringsstorleken dvs säkringsstorleksabonnemang har ingen samhällsnytta.
Att minska det maximala effektuttaget under höglasttimmar har en samhällsnytta så länge som vi har ett underdimensionerat elproducentsystem som inte klarar av att lastbalansera i SE3, SE4.
Våra elföretag (producent/SVK/distributörer) hade hoppats att fler skulle gått på timdebitering, i så fall hade vi nog sluppit effektdebiteringen...
Att eldistrubutörerna kommer att fucka upp det hela och tjäna ännu mera pengar då de får ytterligare något att debitera efter är tyvärr uppenbart för alla med minst en fungerande hjärncell (vilket utesluter alla politiker samt de på EI).
Att minska det maximala effektuttaget under höglasttimmar har en samhällsnytta så länge som vi har ett underdimensionerat elproducentsystem som inte klarar av att lastbalansera i SE3, SE4.
Våra elföretag (producent/SVK/distributörer) hade hoppats att fler skulle gått på timdebitering, i så fall hade vi nog sluppit effektdebiteringen...
Att eldistrubutörerna kommer att fucka upp det hela och tjäna ännu mera pengar då de får ytterligare något att debitera efter är tyvärr uppenbart för alla med minst en fungerande hjärncell (vilket utesluter alla politiker samt de på EI).
Nej. Effekttaxan är för att få ett bättre nyttjande av elnätet. Det har inte med produktionen att göra. Effekttaxan ger en bättre fördelning av nätkostnaden än säkringsavgifter. När säkringsavgifter infördes var det den bästa lösningen, men nu går det att ha effektavgifter.
Spännande, detta är vad jag betalar hos norrtälje energi,
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
För att kunna göra en vettig jämförelse måste man ju ta med hela underlaget för nätkostnaden. Särskilt nu när vissa bolag har effektavgift och andra inte har det. Men även om den aspekten är lika så kan fördelningen mellan olika poster vara olika.
Effekttariff
En lag gör att alla kommer att ha effekttariff 2027-01-01.
Lagen anger inte exakt hur effekttariffen ska vara utformad.
/π
En lag gör att alla kommer att ha effekttariff 2027-01-01.
Lagen anger inte exakt hur effekttariffen ska vara utformad.
Effekttariffer (effektavgift)
Senast den 1 januari 2027 ska alla elnätsföretag ha infört en ny prismodell som inkluderar en effekttariff, eller effektavgift som det också kallas. Den nya prismodellen innebär att elnätskostnaden kan bli lägre om du sprider ut eller flyttar din elanvändning och högre om du använder mycket el samtidigt.
https://ei.se/konsument/el/effekttariffer-effektavgiftStor variation i hur elnätsföretag utformar effekttarifferna
Det finns en stor variation i hur elnätsföretagen har valt att utforma och implementera effekttariffer. Exempelvis har några valt att ta betalt för det enskilt högsta timvärdet under årets alla dagar medan andra har valt att ta betalt för ett medelvärde av ett antal av de högsta timvärdena under vissa tider. Det är viktigt att ha koll på hur effekttarifferna ser ut hos det elnätsföretag som driver elnätet där du bor.
Det är inte helt enkelt att säga hur just du bör anpassa din elanvändning efter en effekttariff, men här följer några allmänna råd och tips om vad som kan vara bra att hålla koll på kring effekttariffer.
/π
pi314 skrev: ↑2 december 2024, 08:36:33Det är ganska tydligt att den missriktade lojaliteten, eller vad det nu är, mellan banker och mäklare, får dessa att gå varandras ärenden.Vissa banker vägrar att låna ut pengar till affärer som genomförs utan mäklare dock, så mängden potentiella köpare minskar.
Bådas skräck är direktaffärer utan mäklare som genomförs som kontantaffärer. Inga pengar till mäklaren och inga pengar till banken!![]()
Som tur är är det bara fyra trådar. Hade det varit fem hade det nästan varit svårt att få plats med kablarna.4 x 16 m2, 64 ampere.
Bara 64A med en ledning på 16 kvadratmeter ? det är ju ENORMT, det måste du ju kunna köra hundratusentals Ampere på![]()
50 000 000 ampere borde väl en 16 m2-kabel klara?
Jag hittade en "inspirerande" video, om någon vill experimentera med många ampere?
/π
Äh, det där var väl inget

Av vad jag läst tidigare så avser det abonnentens högsta tim-medeleffekter, men med tanke på hur usla de som skriver dessa texter är på att formulera sig så kan man lika gärna tro att det avser hela landets förbrukning eller liknande. D.v.s. 45kr gånger hur mycket man som abonnent förbrukat under de tre timmar som hela landet förbrukat som mest. Men så lär ju inte vara fallet.pi314 skrev: ↑3 december 2024, 12:22:35 Effektavgiften
Jag förstår att det är tänkt att minska toppförbrukningen, vilket IOFS är lovvärt, men effektavgiften är inte en morot för att minska den totala energiförbrukningen. Den är inriktad på att minska förbrukningen dom tre timmarna med toppbelastning.
Exakt hur effektavgiften implementeras varierar, men här är ett exempel från Ellevio.
45 kr x snittet av månadens tre högsta tim-medeleffekter i kW
Också: Avser "timmar" enheter där dygnet hackats upp i 24 bitar, eller avser det en flytande punkt? D.v.s. om jag kör full fart på nån förbrukare mellan 03:30 och 04:30, räknas det som att jag kört full effekt en timme, eller som att jag kört halv effekt två timmar?
Detta ger ju incitament till helt idiotiska grejer som t.ex. tvättmaskiner, speciellt kombinerade med torktumlare, som kör vädra-undvika-mögel-program en stund mellan tvätt och tork för att sprida ut tvätt och tork på separata effekttariff-timmar.
På länken använder de begrepp som jag skulle säga är juridiskt tveksamma.
"Effektavgiften gäller bara dig som är villaägare."
Perfekt, då skriver vi villan på ena personen och abbonemanget på en annan person i hushållet, så gäller den inte?
Dessutom, om man bor i glesbygden i ett klassiskt hus från förr på typ knappt 100m2, så är det ett hus men inte en villa. En kvalificerad gissning är att avgiften ändå kommer att gälla.
================
Hur som helst så kan man undra hur vi kunde hamna här med dessa regler?
Vi har dels möjligheten till timdebitering som ger incitament till att flytta förbrukningen till timmar på dygnet då elen är som billigast, och dels så har vi effekttariff som motverkar att vi använder elen när den är som billigast.
Det vore väl bättre om elpriserna inkluderar vilka kostnader som prognostiserad förbrukning ger på stam- och distributionsnätet?
Hur gick egentligen dessa beslut till? Gjordes det en SOU? Vilka sömntutor sov bort den utredningen?
Man kan tycka att ett antal aktörer borde ha vaknat till och sagt ifrån här. Villaägarna (förening), hyresgästföreningarna, vad nu sammanslutningen för bostadsrättsföreningar heter och kanske Svenskt Näringsliv med flera borde alla sagt ifrån här.
Jag hoppas att alla inblandade i dessa beslut inser att det här är sådant som skapar politikerförakt.
Köra de stora förbrukarna på natten? Damned if you do, damned if you dont.

Nej, du har betalat för en viss dimensionering, och den gäller.
Man ska dock ha lite saker i åtanke när man funderar på säkringsändring.
Det brukar det finnas klausuler i avtalet att man får inte gå ner i storlek igen inom ett år efter att man säkrat upp.
Detta för att förhindra att man säkrar upp tillfälligt när man behöver för att sedan gå ner på en billigare anslutning igen direkt efteråt.
Att gå över/under 63/80 A kan också vara problematiskt. Upp till 63 A är mätaren direktmätande. 80 A och uppåt så sker mätningen med strömtransformatorer.
Där kan man råka ut för att nätägaren kräver ombyggnation av mätplatsen när man passerar gränsen.
Jag har 125A säkringar och effekttariff.
Jag tror inte säkringarna har någon betydelse i mitt fall.
Dyra räkningar är det i alla fall.
Jag tror inte säkringarna har någon betydelse i mitt fall.
Dyra räkningar är det i alla fall.
Det är effekttariff över 63A.
Gällande täta byten så brukar de efter debitera den högre nivån om man byter upp inom ett år efter nersäkring.
Gällande täta byten så brukar de efter debitera den högre nivån om man byter upp inom ett år efter nersäkring.
Nä, med effekttariff så påverkar inte säkringen avgiften.
Men frågan är om du skulle kunna gå ner på säkringstariff.
Har du lagt ner verksamheten helt?
Hur stora säkringar krävs det för att kunna köra de maskiner du vill kunna köra?
Det kostar ju några timmar med en installatör för ombyggnad av mätplatsen också
Viss blir ett säkringsabonnemang billigare i den fasta avgiften, men du har en högre överföringsavgift istället. Och du måste rätt långt ner i säkringsstorlek för att skillnaden på fasta avgiften ska bli stor.
Men frågan är om du skulle kunna gå ner på säkringstariff.
Har du lagt ner verksamheten helt?
Hur stora säkringar krävs det för att kunna köra de maskiner du vill kunna köra?
Det kostar ju några timmar med en installatör för ombyggnad av mätplatsen också
Viss blir ett säkringsabonnemang billigare i den fasta avgiften, men du har en högre överföringsavgift istället. Och du måste rätt långt ner i säkringsstorlek för att skillnaden på fasta avgiften ska bli stor.
Vad kör du för grejer som kräver dessa storlekar?
Det kan kanske vara värt att överväga någon slags batteri-inverter-lösning? Eller rent av förbränningsmotordrivet elverk ifall det är maskiner som körs vid enstaka tillfällen. Med fiffiga kopplingar med reservkraftomkopplare så kan du nog också starta elverk med VFD som matar elverkets generator, och sen slå av VFD:n och med reservkraftomkopplare växla så att elverket matar dina tyngre laster, eller nåt sånt, kanske eventuellt.
Men också: Kolla upp möjligheten att tjäna pengar genom att ha grej med batteri+inverter som kraftnätet betalar för att du, styrt från dem, jämnar ut fasvridning osv på elnätet. Har inte koll på siffrorna men man lär kunna tjäna pengar på detta även med de mindre huvudsäkringar en vanlig villa har - i ditt fall kan det säkert fixa än mer.
Också: Om du har en byggnad som du behöver 125A till så är den kanske stor nog att det lätt kan vara lönsamt att fylla taket med solpaneler?