Simons fräs (aka: Drummeln V2) *BYGGBILDER*
Aha, upplagringen av trapetsen.
Om man känner på ett vanligt lager, så är det ett litet axialt glapp. Så om man fäster stången i den inre delen och själva lagret i den yttre, så får man det glappet i upplagringen. Man bör därför använda axiallager eller dubbla lager för att slippa glappet.
Detta är vad jag tror, och har kommit fram till helt på egen hand, och har inga som helst vetenskapliga bevis på varken det ena eller det andra.

Om man känner på ett vanligt lager, så är det ett litet axialt glapp. Så om man fäster stången i den inre delen och själva lagret i den yttre, så får man det glappet i upplagringen. Man bör därför använda axiallager eller dubbla lager för att slippa glappet.
Detta är vad jag tror, och har kommit fram till helt på egen hand, och har inga som helst vetenskapliga bevis på varken det ena eller det andra.
Jag har skaffat kulskruvar mm från www.solectro.seloterus7 skrev:Om du vill ha trapetsstänger och muttrar så kan jag tipsa om http://www.wiberger.se/templates/gaengstaenger.htm
Köpte minna därifrån.. samt dom har en del annat trevligt i deras sortiment oxå.. :)
Vad kostar de? Jag hittar ingen prislista som man kan komma åt utan att registrera sig.
De är "rolled", d.v.s. inte av precisionstyp ("ground"), och glappet står inte specat i databladet. Jag vet inte hur stor skillnaden är vad gäller glapp och stigningsnoggrannhet, men det kan ju vara bra att tänka på iaf.
Arvid
De är "rolled", d.v.s. inte av precisionstyp ("ground"), och glappet står inte specat i databladet. Jag vet inte hur stor skillnaden är vad gäller glapp och stigningsnoggrannhet, men det kan ju vara bra att tänka på iaf.
Arvid
Det är gratis att registrera sig och tar bara 5 sekunder.
Och för er som inte orkar registrera er så kan ni logga in med
Epost: Solectro@passagen.se
Lösenord: fdxhcy
Och för er som inte orkar registrera er så kan ni logga in med
Epost: Solectro@passagen.se
Lösenord: fdxhcy