Gamla RT-datorn - renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Gamla RT-datorn - renovering

Inlägg av Mickecarlsson »

TACK Mia,
Där var det :) :tumupp:
I monitorn för RT-datorn sätts 6850’an upp med att skicka $15 (00010101) till kontrollregistret.
CR0 och CR1 styr klockan, 01 till detta register sätter division med 16 :D och det förklarar varför det är x16 på baudrategeneratorn.
CR2, CR3 och CR4 sätter baudraten, 101 är 8 bitar, 1 stopbit.
CR5 och CR6 sätter RTS låg och stänger av transmit interrupt
CR7 är låg, receive interrupt disable

Ahhh, nu har jag det klart för mig. Dags att dokumentera och ladda upp på Github.

Vad det gäller FLEX och programmet, det ligger här på Github
BeskB

Inlägg av BeskB »

Lite sen kommentar – den här sidan råkade komma upp, när jag egentligen sökte efter någonting annat...

Vad kul att se, att "det där gamla hacket" (NETPC) fortfarande är i bruk – om än sparsamt, får man förmoda. ;-) Jag har själv fortfarande några datorer med FLEX och UniFLEX, fast de är för närvarande långt ner i travarna av flyttgods efter min senaste flytt nyligen. Annars har de faktiskt varit i flitigt bruk under åren.

Jag gjorde en variant av NETPC för UniFLEX också, men när den var klar, hade TSC splittrats pga interna stridigheter och distributionen av UniFLEX upphörde ungefär samtidigt, så det blev nog inte så många användare av den varianten.

Med FLEXibla hälsningar,
/Bjarne Bäckström.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Hej Bjarne,
Ditt namn har man sett förr :D
Kul att du tittar in här.
BeskB

Inlägg av BeskB »

Tack! Kul att hitta en tråd som fortfarande sysslar med FLEX.

Jag byggde aldrig någon RT-dator. En kompis och jag hittade två st färdigbyggda AMI Proto-kort med en 6800-processor hos Svebry i Skövde. De såldes till nedsatt pris, pga att färdigbyggda var så dyra att ingen ville köpa dem. De betingade ändå c:a 4000:- /st, vill jag minnas, och då fanns det bara ett par kB RAM på kortet. Jag hade också oturen att det fanns en lödbrygga under en krets på mitt kort. Det tog lite tid att klura ut, varför datorn spårade ur efter uppstart. Så mycket var det värt att kortet var "fabriksbyggt och testat"...

Vi byggde in AMI-korten i en två-vånings Europa-rack med AMI på övervåningen och utbyggnader på virade Europa-kort 100 x 160 mm på undervåningen. Idén att anpassa dem till FLEX fick vi förstås från RT-datorn.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Kolla in min GitHub så hittar du mer info där.
Sliter just nu mitt hår med en DSK-fil som är från en Mini-FLEX.
Den har 128 bytes sektorer på 35 spår, och sektor 2 finns inte på något spår :D
Och sektorföljden är felaktig, jag försöker få ut en fil ur imagen, men mitt i filen refereras det till en sektor 2 :shock:
Varje sektor börjar med två bytes som talar om vilken sektor som följer, så det var tätt enkelt att skriva en liten php-snurra som hämtade sektor för sektor, tills det blev fel :(
Synd då det var programmet PILOT.CMD för FLEX 6800. Och jag har bara hittat det programmet på en image (PILOT.DSK).
Skriv svar