När man monterar insattsgängor så är det ju vanligt att man värmer dem med spetsen på lödkolven och trycker ner dem i plasten. Trycker man lite fel så händer det att insattsgängan kantrar lite och det kan vara svårt att få skruven att ta.
Jag tänker mig ett verktyg typ lödkolv som i stället för spetsen har en tapp som man kan trä muttern på. Det hela monteras sedan på ett litet borrmaskinsstativ. Sedan är det bara att trycka ner muttern rakt och fint i plasten. Borrmaskinstativ brukar ju även ha ett ställbart stopp som man kan ställa in för att inte pressa in muttern för långt.
Finns det något sådant för amatörbruk som inte kostar en njure?
Verktyg för insattsmuttrar
- SeniorLemuren
Re: Verktyg för insattsmuttrar
Såg inte alltför stabilt ut, men priset var ju bra.
Här börjar vi närma oss en njure, men kanske nåt att sno litet idéer från?
Här börjar vi närma oss en njure, men kanske nåt att sno litet idéer från?
- SeniorLemuren
Klockrent. Det var exakt vad jag hade i tankarna. Är ju faktiskt inte så svårt att bygga ihop. Man kan ju skriva ut det mesta på 3D-skrivaren och använda en billig Quicko kolv som man svarvar till lämpliga ändpiggar till.
Jag hade tänkt att använda handtaget på drillpressen för att trycka ned muttern med, men gummisnoddar var ju smart. Då kan man få en lagom hastighet beroende hur många snoddar man använder. Större muttrar kräver ju större tryck. Tar nog och bygger mig en sådan när jag får tid.
Ramlade in en låda med muttrar i dag.
Jag hade tänkt att använda handtaget på drillpressen för att trycka ned muttern med, men gummisnoddar var ju smart. Då kan man få en lagom hastighet beroende hur många snoddar man använder. Större muttrar kräver ju större tryck. Tar nog och bygger mig en sådan när jag får tid.
Ramlade in en låda med muttrar i dag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sätter bara en skruv i chucken på lilla pelarborrmaskinen, gängar på en mutter, värmer med liten gasolpenna, trycker ner den plasten, låter den svalna nog innan jag lossar den med att köra borrmaskinen baklänges
när jag värmer den så kör jag borrmaskinen
jag ser det som viktigt att hålla det rakt under tiden den svalnar fast i plasten
när jag värmer den så kör jag borrmaskinen
jag ser det som viktigt att hålla det rakt under tiden den svalnar fast i plasten