Det kommer ju ut nya kvaliteér och typer av filament med olika egenskaper hela tiden och det är svårt att se något för alla träd i skogen.
Tänkte att alla som har erfarenheter av 3D-printning kunde dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter om filament och hur och vad de används till för typ av utskrifter, gärna med mycket bilder på resultat.
Själv skulle ja kunna börja med att jag hade fått för mig att ABS är fuktkänslig och bör förvaras fuktfritt eller till och med ligga i en fuktfri box även under utskrift.
Jag har haft en ABS-rulle liggandes i mitt fuktiga förråd helt öppet i mer än 3 år nu och skulle till att torka den innan jag använde den. Termostaten på ugnen gick inte att lita på, jag testade med en liten stump och ställde in ugnen på ~80 grader. Stumpen smälte delvis efter 10 minuter så jag skippade torkningen och testade att skriva ut med den ändå.
Det fungerade helt utan anmärkning, inga bubblor, inga knäppningar, inga lagerbrott, en helt jämn och fin utskrift med bra hållfasthet. Bakgavelns storlek storlek 35 x 28 x 4.5 mm. Jag skrev med 240 graders nozzel och 105 grader på bädden.
Har tyvärr inte en aning om vart jag köpte denna . Inga ledtrådar på etiketten heller. Men min vana trogen så köpte jag säkert den billigaste jag kunde hitta på nätet.