3D-Filament. Tråden om trådar.

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

3D-Filament. Tråden om trådar.

Inlägg av SeniorLemuren »

Tänkte det kanske kunde vara bra med en tråd som endast handlade om filament till 3D-skrivare och ingenting annat.

Det kommer ju ut nya kvaliteér och typer av filament med olika egenskaper hela tiden och det är svårt att se något för alla träd i skogen.

Tänkte att alla som har erfarenheter av 3D-printning kunde dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter om filament och hur och vad de används till för typ av utskrifter, gärna med mycket bilder på resultat.

Själv skulle ja kunna börja med att jag hade fått för mig att ABS är fuktkänslig och bör förvaras fuktfritt eller till och med ligga i en fuktfri box även under utskrift.

Jag har haft en ABS-rulle liggandes i mitt fuktiga förråd helt öppet i mer än 3 år nu och skulle till att torka den innan jag använde den. Termostaten på ugnen gick inte att lita på, jag testade med en liten stump och ställde in ugnen på ~80 grader. Stumpen smälte delvis efter 10 minuter så jag skippade torkningen och testade att skriva ut med den ändå.

Det fungerade helt utan anmärkning, inga bubblor, inga knäppningar, inga lagerbrott, en helt jämn och fin utskrift med bra hållfasthet. Bakgavelns storlek storlek 35 x 28 x 4.5 mm. Jag skrev med 240 graders nozzel och 105 grader på bädden.

Har tyvärr inte en aning om vart jag köpte denna . Inga ledtrådar på etiketten heller. Men min vana trogen så köpte jag säkert den billigaste jag kunde hitta på nätet. :)
abs-etikett.JPG
abs-vinkel-1.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
doorman

Re: 3D-Filament. Tråden om trådar.

Inlägg av doorman »

Bra initiativ! En sån här tråd kan säkert intressera många vid bra input. BTW så är väl inte ABS speciellt fuktkänsligt jämfört med PLA och några andra vanliga typer
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Ja det vore bra om man kunde samla alla erfarenheter om filament under samma tak. Det är en hel vetenskap att hitta rätt metoder. Nu är spritt det lite både här och där.

När det gäller ABS så har jag nu fått en ny rulle av annat fabrikat. Den gamla hade man angivit till 220 grader. Den nya till 245 till 265 grader. Skall bli intressant att testa. Den påstås varpa mindre.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Råkade precis få syn på glasfiberförstärkt ABS, och fördelarna (enligt de själva då...) skulle vara mindre krympning, styvare och högre temp tålighet. Det låter ju inte så dumt.
se https://eu.store.bambulab.com/en-se/col ... cts/abs-gf
Kanske får testa detta. :humm:
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Har just fått hem ett kilo svart ABS-GF, dvs ABS med lite glasfiberklipp i.

Provprintade en fläkthållare som ska sitta direkt mot kylflänsarna på en cpu-kylare, och det gick fint. Och den ska ju tåla upp emot 99 grader så det blir nog bra.
Men jösses vilken snygg yta det blev! :shock:
Lite småskrovlig, påminner om att printa med "Fuzzy skin", fast man slipper åka runt och vibrera med skrivarhuvudet. Supernöjd, än så länge i alla fall.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Lägger till en liten bild.
ABS-GF.jpg
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Kul information. Ska testas. Vad använder du för munstycke. Kanske denna typ av filament sliter hårdare på vanliga munstycken?
Edit: Tabell på skillnad ABS--ABS med glasfiber (Bambu-Lab):
abs glasfiber.png
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Så fort det är någon form av hårda tillsatser i filamentet så bör man nog använda härdat stål i munstycket. Så det här är printat med 0,4mm härdat stål i 260grader och "normal" 0,2mm lagerhöjd. Man ska nog inte köra för tunna lager heller....(egen fundering)

Men ska prova 0,6mm också för ökad styrka (och minskad risk för att munstycket sätter igen).
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Provade styrkan i några olika filament, och med det menar jag att jag skrev ut ett gäng ringar lagom stora för att trä ett finger igenom, och på dessa ringar sticker det ut en krok. Då kan man kroka ihop två ring/krokar av olika filament och dra isär och se vem som överlever.

Testade med Addnorth E-pla, X-pla, petg, classes petg och Bambulabs ABS-GF.

Addnorths petg såg välprintad ut men vid belastning föll den isär fullständigt och gick nästan att rulla tillbaka på rullen. Bara en massa lös tråd som inte höll ihop alls. Något var fel.

Jag printade redan i närheten av angiven maxtemp men höjde ytterligare till 10 grader över max och sänkte farten ytterligare. Det blev bättre men ändå inte bra.
Stängde sedan av fläkten i princip helt och först då blev den som den borde vara, dvs lite seg vid överbelastning. (kan bli svårt att printa överhäng men men).

Nåja, vinnare i dra-krok-testet blev E-pla, sedan classes petg tätt följt av addnorths petg, ABS-GF och X-pla.

Sedan finns det givetvis andra egenskaper där ordningen blir något helt annat.

Största lärdomen, man får se upp med petg'n, aningens för mycket fläkt och resultatet kan se bra ut men ändå vara väldigt ömtåligt.
ds77

Inlägg av ds77 »

Det har jag också varit med om med petg, det såg hur fint ut som helst men gick att dra isär väldigt lätt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Fick hem en rulle ABS-GF idag och har provat en utskrift med det nu.

Tycker det var väldigt sprött. :humm:

Märkte redan på rullen att det var ganska lätt att bryta av filamentet.
Skrev ut en benchy och utseendemässigt väldigt fint, men gick lätt att bryta loss hytten med mera.

Är det något du känner igen Gimbal?

Skrev ut i 255°C.
Förvisso med kylfläkt på, kanske ska prova med den avstängd?
20250130_204833.jpg
Tillägg: Har sett att Bambu Lab rekommenderar att torka filamentet i 80°C i 8h, vilket jag inte gjort då jag inte har någon tork.
Har du torkat ditt?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tycker det var väldigt sprött. :humm:
Vilket tyder på fukt skulle jag vilja påstå.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Nu bröt jag sönder en 3d benchy av ABS-GF också bara för det, men så särskilt lätt gick det inte.
Bröt sönder en i PLA och PETG också bara för att jämföra. PETG gjorde mest motstånd.

Men bambulabs grundinställning för ABS (vilken jag utgått ifrån) är fläkt 10%-20% beroende på hur lång tid ett lager tar. (Dock 80% vid kraftigt överhäng.)
Jag har inte torkat mitt filament.

Men visst lite sprött är det. Dock gillar jag utseendet och känslan i materialet.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Verkar som att mängden fläkt är avgörande.

Torkade i tolv timmar genom att lägga rullen på printbädden i 80°C med en kartong över sig. Inte perfekt men borde göra någon skillnad om fukt var det stora problemet.
Skrev ut en ny benchy med i princip exakt samma resultat som igår. Ser bra ut men spröd.
Skrev sedan ut en helt utan fläkt. Utskriftskvalitén blev klart försämrad men den är tveklöst väldigt mycket mera hållbar!

Så det är nog en gyllene medelväg som gäller, där man får utskriftskvalité utan att tappa allt för mycket styrka.
Min nuvarande fläkt gillar dock inte PWM utan det är i princip bara av eller på som gäller så får nog göra något åt den innan jag kommer så mycket längre med detta filament.

Kanske skulle bli bättre med lite högre temperatur men vågar nog inte gå högre än 255°C med min hotend :humm:
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Skulle skriva ut ett par konsoler till en lcd op min gamla Voron. Kvalite inte kritisk. Hade en gammal rulle PETG som legat öppen i några år i ett fuktigt förråd. Det går inte att på något vis att få den att fästa vid bädden. Jag har testat allt. Olika typer av belägg, olika temperaturer, olika avstånd på första lagret, men nej inte ett spår av filament på bädden. All sitter som en blobb under hotend.

Kan det vara så otroligt viktigt att filamentet är torrt eller har jag missat något. Det sägs att man kan höra att det "ploppar" när fuktigt filament lämnar nozzlen, men jag kan varken se eller höra några gasbubblor. Träden som kommer ut ser helt homogen och fin ut om jag kör ut den manuellt i luften.

Edit. När jag skriver ut med lika gammal PLA som legat oskyddad så funkar det perfekt utan klister eller några andra trick.
Skriv svar