Hur kan jag veta om min USB hub är sönder?
- Klas-Kenny
Re: Hur kan jag veta om min USB hub är sönder?
Prova att köra Android på en gammal telefon med bara 2 kärnor på någon GHz, det är ingen kul upplevelse.
Gjorde själv ungefär det efter att ha provkört webbläsare första gångerna på mitt kort. Grävde fram en gammal telefon med liknande prestanda och konstaterade att den upplevdes ungefär lika trött.
Moderna telefoner har rätt imponerande prestanda jämfört med dessa processorer.
Har aldrig förstått varför det är så svårt för ST, NXP, TI mfl. Att kläcka ur sig processorer med i närheten av samma prestanda.
Gjorde själv ungefär det efter att ha provkört webbläsare första gångerna på mitt kort. Grävde fram en gammal telefon med liknande prestanda och konstaterade att den upplevdes ungefär lika trött.
Har aldrig förstått varför det är så svårt för ST, NXP, TI mfl. Att kläcka ur sig processorer med i närheten av samma prestanda.
Det jag har svårast att förstå är varför "vi" = hela världen accepterar så otroligt ineffektiva webblösningar. Det känns som att fel personer släpptes lös när "Web 2.0" blev en sak för ca 20 år sen.
Ursäkta sidospår på detta sidospår, men om man kollar runt på nätet så kan man konstatera att de sidor där prestanda både på servern och hos användaren (klienten) verkligen har betydelse så körs fortfarande många "Web 1.0"-mässiga saker, som t.ex. att det laddas ett fast antal förslag på "se även dessa grejer" och man får klicka på att se sida två av rekommendationer osv, och får ett fast antal ytterligare förslag. Jag tänker specifikt på sidor som serverar "vuxeninnehåll" avgiftsfritt, reklamfinansierat och ibland med tveksamheter copyrightmässigt. De vet att om en av dessa platser blir plågsam för användaren så kommer användaren oftast välja en annan sida och därmed förloras reklamintäkterna, så därför måste det faktiskt fungera.
De sidor vi står ut med plågsamheter på är de med "vendor lock-in" såsom sociala medier, man har ju inte samma uppsättning användare att interagera med på varje site, och olika siter erbjuder olika funktioner. Och också myndighetssidor. Apropå tråden om krämpor osv, prova att försöka scrolla fram till en journalanteckning från för några år sen på 1177. Man måste klicka mer, mer mer osv till man har en sida som är ungefär lika lång som en hel kartong med traktormatat skrivarpapper innan man är framme.
Ursäkta sidospår på detta sidospår, men om man kollar runt på nätet så kan man konstatera att de sidor där prestanda både på servern och hos användaren (klienten) verkligen har betydelse så körs fortfarande många "Web 1.0"-mässiga saker, som t.ex. att det laddas ett fast antal förslag på "se även dessa grejer" och man får klicka på att se sida två av rekommendationer osv, och får ett fast antal ytterligare förslag. Jag tänker specifikt på sidor som serverar "vuxeninnehåll" avgiftsfritt, reklamfinansierat och ibland med tveksamheter copyrightmässigt. De vet att om en av dessa platser blir plågsam för användaren så kommer användaren oftast välja en annan sida och därmed förloras reklamintäkterna, så därför måste det faktiskt fungera.
De sidor vi står ut med plågsamheter på är de med "vendor lock-in" såsom sociala medier, man har ju inte samma uppsättning användare att interagera med på varje site, och olika siter erbjuder olika funktioner. Och också myndighetssidor. Apropå tråden om krämpor osv, prova att försöka scrolla fram till en journalanteckning från för några år sen på 1177. Man måste klicka mer, mer mer osv till man har en sida som är ungefär lika lång som en hel kartong med traktormatat skrivarpapper innan man är framme.
Angående 1177, nog vore det väl önskvärt med en knapp "visa alla"?
Samma med Telia Webmail, det går bara att visa 50 meddelanden åt gången.
Samma med Telia Webmail, det går bara att visa 50 meddelanden åt gången.

Jag förstår exakt vad du menar. Ja, en gammal telefon är ju helt värdelös. Jag kör en Motorola E20 för 1090 kr och denna är inte snabbaste, men jag är bara intresserad utav surf.Klas-Kenny skrev: ↑21 november 2024, 21:55:29 Prova att köra Android på en gammal telefon med bara 2 kärnor på någon GHz, det är ingen kul upplevelse.
Jag tror att orsaken varför ST, NPX och TI håller sig vid "snål" prestanda har säkert med förbrukningen att göra. Min STM32MP1 drar 100 mA när jag kör Linux på den, med HDMI

Men det verkar finnas en stor marknad för energisnåla Linux system. Jag tycker ST har gjort det bra med att erbjuda ett jävligt lågt pris också på sina processorer. Finns MP131 för 40 kr

Jag tror att det är mycket data som ska skickas fram och tillbaka hela tiden. Idag har vi bara 1000 Gigabit nätverk och detta är väll förklaringen varför det är så segt?MiaM skrev: ↑21 november 2024, 22:02:12 Det jag har svårast att förstå är varför "vi" = hela världen accepterar så otroligt ineffektiva webblösningar. Det känns som att fel personer släpptes lös när "Web 2.0" blev en sak för ca 20 år sen.
Det var bättre förr med Java Äpplets

Jag kan säga att webbutveckling är rätt svårt. Utbildningarna är enkla, men jobben är svåra. Internet hålls upp av tuggummin och tejp.
- Klas-Kenny
Tror du inte mobiltelefoner behöver vara strömsnåla?DanielM skrev: ↑22 november 2024, 08:58:51 ag tror att orsaken varför ST, NPX och TI håller sig vid "snål" prestanda har säkert med förbrukningen att göra. Min STM32MP1 drar 100 mA när jag kör Linux på den, med HDMI Det är ju underbart lite ström! Men prestandan är kass om man jämför med mobiltelefoner.

Det är nog så enkelt att ST använder gammal tillverkningsteknik för att hålla nere priserna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jo. Men jag tror att en ARM Cortex A35 drar mycket mindre än en ARM Cortex A72. En A35 kostar ca 9 stycken Arboga 10.2 (200 kr).Klas-Kenny skrev: ↑22 november 2024, 10:27:31Tror du inte mobiltelefoner behöver vara strömsnåla?DanielM skrev: ↑22 november 2024, 08:58:51 ag tror att orsaken varför ST, NPX och TI håller sig vid "snål" prestanda har säkert med förbrukningen att göra. Min STM32MP1 drar 100 mA när jag kör Linux på den, med HDMI Det är ju underbart lite ström! Men prestandan är kass om man jämför med mobiltelefoner.![]()
Så kan det vara. En STM32MP131 kostar 4 stycken Lucky Bait (40 kr) och denna kan man ha Linux på. Finns ju vissa 8-bitare som är betydligt sämre och betydligt dyrare.
- Klas-Kenny
Ja, just för ST kanske det stämmer. De har inga modeller med alls hög prestanda. De siktar bevisligen på ett low-cost low-performance marknadssegment för små enkla applikationer.
Men kolla på NXP, de har betydligt modernare tillverkningsprocesser och siktar på användningsområden en hel del inom grafik och liknande. Exempelvis infotainment i bilar.
Men trots det, deras allra värsta (som inte ens gått i full produktion ännu) i.MX95 har som mest 6xA55@2.0GHz.
Visst, det är rätt mycket prestanda.
Men jämfört med flaggskeppsmobilerna så är de många år efter. I Samsungs modellprogram får man gå tillbaka till Galaxy S7 som släpptes för snart nio år sen för att komma ner på ungefär den nivån (4x2.3 GHz Mongoose + 4x1.6 GHz Cortex-A53).
Viss grad av strömsnålhet behöver de, men batteritiden är ju värdelös jämfört med före smartphones. Visst, delvis kan det förklaras att de används mer, men också att de inte är så effektiva ändå. Det är ju vanligt att ladda mobilen flera gånger per dag, medan med gamla som står i standby mesta tiden så är det väl mer vanligt att ladda dem flera gånger per månad...Klas-Kenny skrev: ↑22 november 2024, 10:27:31Tror du inte mobiltelefoner behöver vara strömsnåla?DanielM skrev: ↑22 november 2024, 08:58:51 ag tror att orsaken varför ST, NPX och TI håller sig vid "snål" prestanda har säkert med förbrukningen att göra. Min STM32MP1 drar 100 mA när jag kör Linux på den, med HDMI Det är ju underbart lite ström! Men prestandan är kass om man jämför med mobiltelefoner.![]()
Kanske stämmer? Jag tror inte ST väljer att sälja sämre saker för att dom är "dumma". Jag tror det finns en strategi bakom varför dom har valt en ARM Cortex A35 för en STM32MP2:a och en ARM Cortex A7 för en STM32MP1:a.Klas-Kenny skrev: ↑22 november 2024, 13:24:25Ja, just för ST kanske det stämmer. De har inga modeller med alls hög prestanda. De siktar bevisligen på ett low-cost low-performance marknadssegment för små enkla applikationer.
Men kolla på NXP, de har betydligt modernare tillverkningsprocesser och siktar på användningsområden en hel del inom grafik och liknande. Exempelvis infotainment i bilar.
Men trots det, deras allra värsta (som inte ens gått i full produktion ännu) i.MX95 har som mest 6xA55@2.0GHz.
Visst, det är rätt mycket prestanda.
Men jämfört med flaggskeppsmobilerna så är de många år efter. I Samsungs modellprogram får man gå tillbaka till Galaxy S7 som släpptes för snart nio år sen för att komma ner på ungefär den nivån (4x2.3 GHz Mongoose + 4x1.6 GHz Cortex-A53).
När jag mätte strömförbrukningen, med HDMI och linux fullt körandes, så fick jag siffran 100mA för en STM32MP1:a. Det är mycket för mobiltelefoner dock.
Men jag håller med. ST borde köra på senaste skriket om dom ska göra processorer.
- Klas-Kenny
Med tanke på vad de gör så är det ändå rätt bra batteritid.MiaM skrev: ↑22 november 2024, 15:46:25Viss grad av strömsnålhet behöver de, men batteritiden är ju värdelös jämfört med före smartphones. Visst, delvis kan det förklaras att de används mer, men också att de inte är så effektiva ändå. Det är ju vanligt att ladda mobilen flera gånger per dag, medan med gamla som står i standby mesta tiden så är det väl mer vanligt att ladda dem flera gånger per månad...
Merparten av strömförsörbrukningen ligger i hur den används. Klart att det drar mycket mer ström att streama video med full ljusstyrka på en 5-6tum display än vad en Nokia 3310 drog när den bara låg orörd och tog emot ett sms eller samtal någon gång ibland.
Min jobbmobil använder jag väldigt lite till annat än just att ringa, och laddar bara ca en gång i veckan. Men trots att jag inte använder den mycket så ligger den ständigt uppkopplad mot både mobilnätet och Wifi och tar emot epost, teams-meddelanden, kollar efter uppdateringar och allt vad den gör. Men ändå så pass lång batteritid. Och då är den ändå typ 5 år gammal eller något så batteriet är säkert inte så bra som det en gång var.
Skulle man stänga av allt den gör i bakgrunden och stänga av all internetuppkoppling så är jag övertygad om att den inte är mycket sämre än de gamla telefonerna.
Sen optimeras det säkert inte för just extrem standbytid på samma sätt som förr. Helt enkelt för att det inte är ett normalt användningsmönster på en modern telefon. Förbrukning i standby är en nästan försumbar mängd i jämförelse med det som går åt till aktiv användning. Mer intressant för de flesta användare att ha bra prestanda vid användning och det räcker att man klarar en hel dag med "normal" användning.
För egen del var det bra längesen jag hade en telefon inte klarade en hel dag, annat än om man av någon anledning anväder den extremt mycket. Många timmars video, navigering eller något annat. Eller när batteriet helt enkelt varit uppslitet så kapaciteten är långt under vad den ska.
Dessutom, jag som är född i början av 90-talet minns tonårstiden med icke-smartphone men konstant sms'ande. Det förekom absolut att behöva sätta på laddning så fort man kom hem från skolan trots att den var fulladdad på morgonen.
STM32MP2 är ca 1 år gammal. ST brukar vara snabba på att göra nya processorer hela tiden.
Nu har dom bara två mikroprocessorer, MP1 och MP2. Kanske MP3 kommer ut snart?
Nyfiken fråga! Borde man inte kunna använda GPU:n om man vill avlasta CPU:n?
Nu har dom bara två mikroprocessorer, MP1 och MP2. Kanske MP3 kommer ut snart?
Nyfiken fråga! Borde man inte kunna använda GPU:n om man vill avlasta CPU:n?
- Klas-Kenny
Jo, absolut kan man utnyttja GPU'n. Och med den kan man få klart bättre prestanda.
Min känsla är att det är svårt att få vidare bra utnyttjande av GPU'n just i webb-världen dock.
Men med native-program som lyckas utnyttja GPU'n ordentligt så kan man få rätt mycket prestanda i de i.MX8 jag kört.
Min känsla är att det är svårt att få vidare bra utnyttjande av GPU'n just i webb-världen dock.
Men med native-program som lyckas utnyttja GPU'n ordentligt så kan man få rätt mycket prestanda i de i.MX8 jag kört.