Mosfet som brytare och mäta spänning efter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bianchi

Mosfet som brytare och mäta spänning efter

Inlägg av bianchi »

Jag håller på med en prototyp till ett kretskort där jag konverterar 12v till 8v med en LM317T och vidare till en kondensator. Dessa 8v vill jag ta ut på en JST-XH 2 polig terminal. Men innan terminalen vill jag kunna bryta kretsen med hjälp av en mosfet, jag har köpt en IRLZ44NPBF. Till detta önskar jag också på en analog ingång på arduinon mäta spänningen på terminalen (eller ja, ut från mosfeten) så att jag kan bekräfta och läsa av aktuell spänning.

Jag har gjort ett försök, se min första bild här. Det fungerade inte bra, då var det spänning genom mosfeten ut på terminalen hela tiden och inget avlästes på arduinons A1, om jag tog bort kretsen som gick till arduinons A1 så fungerar det att switcha 8v av och på genom att mata gaten på IRLZ44NPBF med 3.3v (med en långsam avstängning där man på multimetern ser spänningen dala till 0 över 3 sek).

Försök 1:
Screenshot 2024-11-22 at 13.48.10.png
Försök 2: (ej testat ännu)
Screenshot 2024-11-22 at 13.55.52.png
Har ni några förslag på hur jag ska göra, förbättringar eller till och med andra komponenter ? Jag är också nyfiken på varför min multimeter när mosfeten är avstängd visar cirka 6 volt dalande till 0 varje gång jag sätter multimetern på terminalen och mäter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SvenW

Re: Mosfet som brytare och mäta spänning efter

Inlägg av SvenW »

Det kan vara för låg spänning för att driva basen till Q1.
Man kan behöva ett drivsteg emellan.
En vanlig bipolär transtor går bra man inte har krav på snabbhet,
annars finns speciella drivsteg för ändamålet.
En mosfet av det här slaget behöver mycket basladdning.
bianchi

Inlägg av bianchi »

SvenW skrev: 22 november 2024, 14:34:28 Det kan vara för låg spänning för att driva basen till Q1.
Man kan behöva ett drivsteg emellan.
En vanlig bipolär transtor går bra man inte har krav på snabbhet,
annars finns speciella drivsteg för ändamålet.
En mosfet av det här slaget behöver mycket basladdning.
Jag väl inga direkta krav på speciell snabbhet. Den ska kunna bryta strömmen på 8v terminalen för att starta om olika saker. Så en bipolär transistor skulle kunna vara något, vet inte varför jag ramlade in på just MOSFET. Kan denna https://www.electrokit.com/bd140-16-to-126-pnp-80v-1.5a vara något ? Jag tror att lasten på 8v kan nog dra 0.8-1 ampere men troligen mindre.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag har en hel bunt 8V DCDC-moduler typ 4x4x1cm liggande om du är intresserad. De är nog snubblande nära gratis om du har nytta av dem :) 2.5A har jag för mig ut. Step down, minns inte inspänning men kan kolla.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Det är inget fel att välja en MOSFET.
Kolla bara upp med databladet att omslagspunkten ligger inom Arduinokretsens drivförmåga.
Detta gäller naturligtvis även för en bipolärtransistor.
Vad jag egentligen menade var att det ofta behövs ett drivsteg mella Arduinon och MOSFETen.
Det finns även många MOSFETar som kan drivas direkt, men de kanske inte tål så mycket ström.

Och välkommen till forumet!
Här finns många som pysslar med liknande saker.
bianchi

Inlägg av bianchi »

SvenW skrev: 22 november 2024, 15:26:58 Det är inget fel att välja en MOSFET.
Kolla bara upp med databladet att omslagspunkten ligger inom Arduinokretsens drivförmåga.
Detta gäller naturligtvis även för en bipolärtransistor.
Vad jag egentligen menade var att det ofta behövs ett drivsteg mella Arduinon och MOSFETen.
Det finns även många MOSFETar som kan drivas direkt, men de kanske inte tål så mycket ström.

Och välkommen till forumet!
Här finns många som pysslar med liknande saker.
Tack för välkomnandet!

Ja precis, https://www.electrokit.com/irlz44npbf-t ... ch-55v-47a säljs ju med "logiknivå 3-5v" och i databladet säger VGS(th) min 1 max 2v (om jag nu läser om rätt saker). Jag har ju även fått den att switcha av och på dessa 8v om jag uteslöt min krets som skulle mäta mot analog ingång på arduinon. Däremot har jag läst runt och förstått att man kanske får igång den men den kommer inte leverera så mycket ström om man driver gaten med spänning i det "lägre" spannet. Det är något jag tänker att ni kan mer om än mig.

Så jag är fortfarande nyfiken på vad ni tror om mitt andra schema där om jag har ritat rätt för att lyckas mäta spänningen mot analog ingång ?
Användarvisningsbild
Pen

Inlägg av Pen »

I ditt första schema så matar du ju utgången till jord via 16.1kohm när mosfet'en är avstängd. Så om du inte belastar utgången med mer än multimetern så lär den den mata ut ungefär 8V.

Du kan t.ex. öka resistorerna i mätkretsen och lägga en dummylast på utgången för att reducera "läck-matningen".

Andra schemat är ingen bra ide att testa. Med lite belastning på utgången och avstängd mos-fet matar den 8V rakt in på mätingången på processorn.
bianchi

Inlägg av bianchi »

Pen skrev: 22 november 2024, 15:54:08 I ditt första schema så matar du ju utgången till jord via 16.1kohm när mosfet'en är avstängd. Så om du inte belastar utgången med mer än multimetern så lär den den mata ut ungefär 8V.

Du kan t.ex. öka resistorerna i mätkretsen och lägga en dummylast på utgången för att reducera "läck-matningen".

Andra schemat är ingen bra ide att testa. Med lite belastning på utgången och avstängd mos-fet matar den 8V rakt in på mätingången på processorn.
Jag har kanske varit otydlig. På försök 1 så är (tror jag) mosfeten OFF men jag mäter hela tiden ändå cirka 7.9 volt på terminalen J2. Mosfeten får i detta läge 0v till gaten, den torde alltså vara icke ledande mellan drain / source, eller hur ? Om jag då lägger på 3.3v på gaten ser jag spänningen på terminalen gå till 8.04v. I inget av dessa scenarion mäter jag upp något alls på A1 ingången på arduinon.

EDIT: Är det kanske så att jag mäter 7.9 volt men får inte ut någon ström kanske...

EDIT: Det kan vara så att jag inte mätt på A1 när jag hade lagt på 3.3v och läser 8.04v, ska dubbelkolla det!
Senast redigerad av bianchi 22 november 2024, 17:02:00, redigerad totalt 2 gånger.
ghu

Inlägg av ghu »

Varför kortsluter du 8V med mosfeten?

Skulle det inte vara bättre att använda en mosfet som serietransistor?
bianchi

Inlägg av bianchi »

ghu skrev: 22 november 2024, 16:12:27 Varför kortsluter du 8V med mosfeten?

Här förstår jag inte riktigt vad du menar, hur kortsluter jag 8v med mosfeten ? Mitt mål är att kunna "bryta" J2 terminalens matning med mosfeten.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du bryter ju inte 8V matningen men GND till kontakten.

8V går ut konstant.

EDIT: Har man externa enheter som ska stängas av, brukar man stänga av VDD, inte GND som du gör.
Senast redigerad av Icecap 22 november 2024, 18:39:02, redigerad totalt 2 gånger.
ghu

Inlägg av ghu »

bianchi skrev: 22 november 2024, 16:14:16

Här förstår jag inte riktigt vad du menar, hur kortsluter jag 8v med mosfeten ? Mitt mål är att kunna "bryta" J2 terminalens matning med mosfeten.
Som schemat är ritat så finns 8V konstant på pin1 på J2.
Är det inte spänningen till pin2 på J2 som ska brytas?
Ska inte mosfeten då sitta mellan pin1 och pin2 på J2?
bianchi

Inlägg av bianchi »

ghu skrev: 22 november 2024, 18:26:11
bianchi skrev: 22 november 2024, 16:14:16

Som schemat är ritat så finns 8V konstant på pin1 på J2.
Är det inte spänningen till pin2 på J2 som ska brytas?
Ska inte mosfeten då sitta mellan pin1 och pin2 på J2?
Jo precis, jag vill bryta spänningen till J2, någonstans har jag fått för mig att den här mosfeten ska ha en GND ref (jag satte den på source) och drainar till GND på pin 1, J2. När J2 inte har någon GND så tänker jag att den inte levererar ström till kontakten ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med en N-MOSFET är det "naturligt" att bryta GND, med en P-MOSFET är det "naturligt" att bryta VDD.

Frågan är ju om J2 driver något som ger något retursignal. Om det är fallet kommer det signal sannolikt att vara 8V vid avstängd transistor.

Så det känns som att det fattas information om huruvida J2 är kopplat till något annat som ger retursvar eller om det t.ex. är en lampa som sitter på J2.

Detta känns ganska mycket som att det kan vara på tiden med "tänk om, tänk rätt".
bianchi

Inlägg av bianchi »

Icecap skrev: 22 november 2024, 19:58:22 Med en N-MOSFET är det "naturligt" att bryta GND, med en P-MOSFET är det "naturligt" att bryta VDD.

Frågan är ju om J2 driver något som ger något retursignal. Om det är fallet kommer det signal sannolikt att vara 8V vid avstängd transistor.

Så det känns som att det fattas information om huruvida J2 är kopplat till något annat som ger retursvar eller om det t.ex. är en lampa som sitter på J2.

Detta känns ganska mycket som att det kan vara på tiden med "tänk om, tänk rätt".
Det är därför jag är här :wink:

J2 har inte haft någon last när jag mätt. Jag har mätt med en vanlig multimeter på pin 1 och pin 2 på J2. Den kommer driva en mindre enhet av ledlampa (ett annat bygge) som jag antar inte kommer ge någon retursignal.
Skriv svar