TIG-tråd, vad och var ?
Re: TIG-tråd, vad och var ?
Du får välja mellan "jag får mata så mycket tråd" och "det är svårt att få den att smälta vid låg effekt".
Jula har rostfria stavar 316, köp det. Svetsen brukar väta bra och blir gärna snygg med 316. Biter bra även på icke rostfritt, men om det duger vågar jag inte säga.
Vanlig mig tråd är väl SG2 isf ta det.
Nu ska jag vara lite tråkig och säga att visst har tig svetsning sin plats. Men i väldigt många fall fungerar det med mig eller pinne och då är det bättra att använda det speciellt om man inte svetsat så mycket tig.
Jula har rostfria stavar 316, köp det. Svetsen brukar väta bra och blir gärna snygg med 316. Biter bra även på icke rostfritt, men om det duger vågar jag inte säga.
Vanlig mig tråd är väl SG2 isf ta det.
Nu ska jag vara lite tråkig och säga att visst har tig svetsning sin plats. Men i väldigt många fall fungerar det med mig eller pinne och då är det bättra att använda det speciellt om man inte svetsat så mycket tig.
Det är ju egentligen svetsa alu jag vill göra, men jag skulle även behöva laga ett rostfritt avgassystem, och rostfritt med MAG funkar sådär tycker jag.
Man får ha ren Argon till rostfritt och alimunium dvs mig. För aluminium och rostfritt tar jag fram tigen, annars miggen. Nog om mig då.
Men det är bara att köpa de på Jula, bättre med de tunnare i så fall. Inget är rätt eller fel, de tunna är lite bättre för nåt, de tjocka är lite bättre för nåt annat.
Jag har 2mm stavar, tycket det fungerar bra generellt. Men det har hänt jag matat ut lite tråd från miggen och svetsat med när det varit smått.
När du tröttnat på att de är för smala har du svetsat upp de och vet bättre vad du vill ha nästa gång.
Är det några speciellt du tänkt köpa?
Men det är bara att köpa de på Jula, bättre med de tunnare i så fall. Inget är rätt eller fel, de tunna är lite bättre för nåt, de tjocka är lite bättre för nåt annat.
Jag har 2mm stavar, tycket det fungerar bra generellt. Men det har hänt jag matat ut lite tråd från miggen och svetsat med när det varit smått.
När du tröttnat på att de är för smala har du svetsat upp de och vet bättre vad du vill ha nästa gång.
Är det några speciellt du tänkt köpa?
- SeniorLemuren
Tänk på att du kan behöva olika wolframspetsar till AL resp RF.
Här är en tabell på olika wolframspetsar Jag har alltid använt grön till AL och röd till RF och det har fungerat bra för mig. Fast när jag började svetsa tig för 55 år sedan fans bara rod och grön. Nu finns det ju en massa nya legeringar att välja på som kanske fungerar bättre.
Här är en tabell på olika wolframspetsar Jag har alltid använt grön till AL och röd till RF och det har fungerat bra för mig. Fast när jag började svetsa tig för 55 år sedan fans bara rod och grön. Nu finns det ju en massa nya legeringar att välja på som kanske fungerar bättre.
Då var det ren AC väl? Det är vad gröna används till, AC tig. Och med en boll i ändan.
Jag tror ingen använder de gröna till något längre, mer än som ritsstift.
En bra allround-elektrod är den blåa, 2% lanthal. Nästan lika bra som den röda med thorium, dock skrämmer den en del med sitt radioaktiva innehåll.
Jag tror ingen använder de gröna till något längre, mer än som ritsstift.
En bra allround-elektrod är den blåa, 2% lanthal. Nästan lika bra som den röda med thorium, dock skrämmer den en del med sitt radioaktiva innehåll.
- SeniorLemuren
Nej då, Jag hade en Miller, stor som ett fullvuxet kylskåp. Både lik och växelström. Vattenkylt handtag. 330 Amp med fotpedal. Det bästa som fanns att köpa på den tiden. Reparationssvetsade pallvis med bland annat oljetråg till Scania som hade gjutsprickor. Samt svetsade rostfria bränsletankar och prototyp-pullpit m.m. åt Albin Marin. Tillverkade även vindroder till segelbåtar, Windpilot 2 och 3. Massor av hembränningsapparater blev det förstås också.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag menar om växelströmmen för svetsning var sinusformad. Tänker att för femti år sedan var det väl så.
Nu har man oftast fyrkantsvåg med justerbar duty-cycle så man kan ställa hur mycket "cleaning action" man får
och samtidigt hur varm elektroden blir. Elektroden blir inte så varm så den smälter
så det behöver inte bli en boll i ändan. Går bra att svetsa aluminium med spetsig elektrod.
Nu har man oftast fyrkantsvåg med justerbar duty-cycle så man kan ställa hur mycket "cleaning action" man får
och samtidigt hur varm elektroden blir. Elektroden blir inte så varm så den smälter
så det behöver inte bli en boll i ändan. Går bra att svetsa aluminium med spetsig elektrod.
- SeniorLemuren
Det där att wolframtråden smälter och det bildas en boll är nog en missuppfattning. Tråden skall slipas så att änden får en jämn och fin rundning när man skall svetsa aluminium.
Edit: Har inte en aning om hur växelströmmen såg ut, men svetsreparationerna av oljetrågen dög åt Scania när de röntgades.
Edit: Har inte en aning om hur växelströmmen såg ut, men svetsreparationerna av oljetrågen dög åt Scania när de röntgades.
En sådan har jag.SeniorLemuren skrev: ↑22 november 2024, 12:20:59 Jag hade en Miller, stor som ett fullvuxet kylskåp. Både lik och växelström. Vattenkylt handtag. 330 Amp med fotpedal.
Jäkla bra svets.
Tyvärr har jag inte råd med gas längre.
- SeniorLemuren
Svets och tillbehör i Ystad, de har webshop också har jag för mig. En av de bästa ställena jag handlat på. Speciellt i butiken, de kan så mycket, de hjälper till, de ställer upp. Jag har köpt reservdelar och ”skrot ” direkt från verkstaden.
De har dessutom riktigt bra priser på allt från tillsatsmaterial till slipgrejor. Böttre än Biltema och ungefär samma pris många gånger!
De har uppdelat i olika kategorier. Valet av tillsats är ju lite vad du ska svetsa i såklart, vilken kvalitet din metall har osv. Djungel… men har för mig det står på deras hemsida vad du ska välja för tråd till vilken legering.
De har dessutom riktigt bra priser på allt från tillsatsmaterial till slipgrejor. Böttre än Biltema och ungefär samma pris många gånger!
De har uppdelat i olika kategorier. Valet av tillsats är ju lite vad du ska svetsa i såklart, vilken kvalitet din metall har osv. Djungel… men har för mig det står på deras hemsida vad du ska välja för tråd till vilken legering.
Det finns en väldigt bra svetsbutik i Sala.
Om de är billiga har jag ingen aning om.
Edit: Brantestigs.
I Västerås håller de tydligen till.
Om de är billiga har jag ingen aning om.
Edit: Brantestigs.
I Västerås håller de tydligen till.
I början lär man ju bara svetsa i random skrotbitar, jag är av den uppfattningen att svetsning (och lödning) måste man träna sej bra på, nu kanske jag har lite försprång genom att jag kan svetsa gas/pinne/mig/mag, men jag har inga illusioner om att nåt ska bli riktigt bra de första 100 timmarna
i alla fall inte alu.
Sen om man ska bygga nåt specifikt så vet man ju förstås mer exakt vad man svetsar i.

Sen om man ska bygga nåt specifikt så vet man ju förstås mer exakt vad man svetsar i.