DIY grasmaster?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut

DIY grasmaster?

Inlägg av helmut »

Håller på med modelljärnväg och anlägger gräsmattor med statiskt gräs. Finns att köpa grasmasters för en bra bit över 1500:- så många bygger själva av flugsmällare som inte ger så bra resultat. Var inne på bilskroten och köpte en tändspole. Kommer ihåg att när jag hade en moppe och ville testa om det kom någon gnista över tändstiftet brukade man sticka in fingret i kabeln till tändstiftet och fick en rejäl stöt.
Funderar på om jag kan bygga en bättre grasmastera genom att mata in 12 volt växelspänning en tändspole. Skulle vilja ha ut ca 25000 volt och lite amper.
Funderar på om det finns risker för personskador och om man isåfall behöver ett stort motstånd mellan tändspolen och stiftet som man sticker in i den limmade ytan.
Frågan är vilket ungefärligt värde ska jag ha på motståndet om jag vill ha ca 20000 - 35000 volt ut och lägsta möjliga amperstyrka så det inte blir farligt.
Det viktigaste är att nylontrådarna ställer sig på högkant i den klistrade ytan.
Dessutom tycker jag att kondensatorn i flugsmällare tappar stinget kanske för att det blir överslag i kondensatorn. Finns det kondensatorer som klarar upp till 35000 volt utan överslag?
Användarvisningsbild
pi314

Re: DIY grasmaster?

Inlägg av pi314 »

Om du med "12 volt växelspänning" menar sinusformad växelspänning så är det inte bra att köra in sådan på primären på en tändspole.

Det är när strömmen bryts momentant som det blir en puls med hög spänning.

Det skrev lite om detta nyligen i en annan tråd.

viewtopic.php?t=111596

E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

helmut skrev: 20 november 2024, 19:36:50 Skulle vilja ha ut ca 25000 volt och lite amper.
En tiondels amper vid 25000V och döden inträder ögonblickligen för den som håller i apparaten.
Effekten är då 2500W vilket är i övre delen av vad en 10A säkring i huset klarar.

Statiskt elektriskt fält är en likspänning. Tändspole ger en pulserande växelspänning men den kan naturligtvis likriktas med dioder avsedda för spänningen.
Med god säkerhetsmarginal för en spänning om 25kV så blir urvalet av dioder begränsat.

Flugsmälla modell tennisracket är väl en bra ide. Då får man en del mekanik löst för att skapa ett utbrett fält över en "gräsyta".
Flugsmällan måste byggas om så att endast en pol går ut i själva racket-dele och för bäst effekt ansluts den andra polen till rn större plåt som placeras under gräsytan så att fältet verkligen blir ett fält som är orienterat vertikalt genom gräset.
Att bara ha andra polen till handtaget eller inte anslutet alls ger sämre effekt och det är antagligen på detta "sämre" sätt de kommersiella gräsplanterarna fungerar-

Det finns inget som hindrar att man byter ut befintliga elektroniken eller förbättrar den. Det är ju inget som hindrar att man bygger på ytterligare några diodstegar, bättre drivelektronik, batteri transformator men man bör ha lite koll på dimensioneringen då det inte behövs var några högre strömmar och kortslutningsströmmen bör man mäta upp med multimeter innan man låter strömmen passer egna kroppen. 0,007 A kan vara dödligt om strömmen passerar hjärtat och vid höga spänningar kan lagra energi i stora slut-kondensatorer lätt ge sådana strömmar. Att använda motstånd som begränsning, då måste man bygga väl och använda isolations-avstånd och motstånd som klara spänning utan oavsiktliga överslag.

Strömmen har relativt liten betydelse vad gäller att bygga statisk spänningsfält. Statiska fältets styrka beror på två saker, spänningen och avståndet mellan polerna och mäts i V/m.
I en ej modifierad flugsmälla är fält-längden endast någon millimeter, dvs avståndet mellan tråd-polerna. Strömmen är nästan noll tills en fluga råkar minska avståndet tills överslag sker. Det är överslaget som ger det hörbara ljudet och den resulterande kortslutningsströmmen passerar flugan som då kanske dör.

Vill du väsentligt öka fältspänningen i flugsmällan, mer än vad befintliga elektroniken kan modifieras så finns olika högspännings-kit och transformatorer att köpa på Ali-X för 10-100 kr.
De varierar mycket i kvalitet och funktion men är bra utgångsmaterial för att anpassa till önskad spänning och ström. Youtube dräller av sådana exempel. Sök på t.ex. "tazer diy" och liknande så hittar du många exempel där man förbättrar olika kit så att det blir överslag över flera centimeter. För att bygga ett statiskt fält vill man inte ha överslag, då det kortsluter fältet ned till noll Volt så det man bygger ska i sej inte kortsluta internt eller ned till gräset, på rimligt avstånd. Då är spänningen man generera bara tillfällig och man siktar för högt med spänningen.

Alternativt om detta är krångligt, ta ur batterierna i tennisraket och anslut trådarna direkt till handtaget som du håller i medan du klappar katten med den andra handen. I torr statisk miljö är det allt som behövs.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Håller med om högspänningsgenerator från Aliexpress. Det behövs ingen hög ström för detta.
Sök efter high voltage generator och välj en eller flera olika av de helkapslade.
De är så billiga så köp ett gäng på en gång.

Kommer inte ihåg vilken modell jag köpte för reparation av mitt insektsracket men det är på gränsen att det blir överslag mellan pinnarna.

Det är dock inga 25 kV original i insektsracket. Ca ett par tre bara.

Såg en video för länge sen om en diy static grass applicator, men hittar den inte nu. Det är en person som bygger naturtrogna landskap runt vägar och järnvägar mm. Från Australien eller Nya Zeeland baserat på rösten.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

Påminner om flockning ett jobb jag har ägnat en hel del tid åt som företagare i måleribranschen. Det finns billiga utrustningar för sånt tex detta:

https://www.amazon.se/Geevorks-gräsfloc ... 12c1339211

Det blir ju inte ett DIY men är ett alternativ att gå i mål.

Med vänlig hälsning, // Karl B.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag hittade videon jag såg för flera år sen. :)

Skriv svar