Skaffa oscilloskop.
Re: Skaffa oscilloskop.
En Fluke Scopemeter går att få tag i för en billig peng. 50MHz 2 kanaler. Smidiga i bilverkstaden.
Var hittar man de billiga?
Sökte på scopemeter på ebay och de verkar kosta i klass med nya hyggliga oscilloskop.
Den billigaste jag såg, efter att slarvigt bara tittat på första söksidan och inte ens orka kolla vilket land eBay tyckte jag kollar från/på, var 4000:- för en Philips.
(Ja, det var Philips som tog fram Scopemeter, och sen sålde de grejen till Fluke. Därav också att de första har "Philipsmässiga" namn som PM97 och liknade).
Sökte på scopemeter på ebay och de verkar kosta i klass med nya hyggliga oscilloskop.
Den billigaste jag såg, efter att slarvigt bara tittat på första söksidan och inte ens orka kolla vilket land eBay tyckte jag kollar från/på, var 4000:- för en Philips.
(Ja, det var Philips som tog fram Scopemeter, och sen sålde de grejen till Fluke. Därav också att de första har "Philipsmässiga" namn som PM97 och liknade).
Så kanske det var. Men det var ju mest scopemeter som var värt något. I övrigt gjorde de vanliga CRT-oscilloskop som var bakvända att använda för alla som använt något annat oscilloskop. Och så gjorde de en del specialgrejer såsom testbildsgeneratorer (men det kanske räknades som proffsvideogrejer snarare än mätinstrument?) och vet inte hur mycket mer de gjorde. På 90-talet var nog t.ex. dagarna räknade för nyproducerade wow-and-flutter-mätare och liknande.
Jag har ett helt gäng instrument som är märkta med både philips och fluke, vissa har nån klisterlapp med nåt i stil med "P&F Philips and Fluke - The test alliance" eller nåt, eller var det kanske instrument alliance ?MiaM skrev: ↑18 november 2024, 20:08:09 Så kanske det var. Men det var ju mest scopemeter som var värt något. I övrigt gjorde de vanliga CRT-oscilloskop som var bakvända att använda för alla som använt något annat oscilloskop. Och så gjorde de en del specialgrejer såsom testbildsgeneratorer (men det kanske räknades som proffsvideogrejer snarare än mätinstrument?) och vet inte hur mycket mer de gjorde. På 90-talet var nog t.ex. dagarna räknade för nyproducerade wow-and-flutter-mätare och liknande.