Skaffa oscilloskop.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Skaffa oscilloskop.

Inlägg av 4kTRB »

En Fluke Scopemeter går att få tag i för en billig peng. 50MHz 2 kanaler. Smidiga i bilverkstaden.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Var hittar man de billiga?

Sökte på scopemeter på ebay och de verkar kosta i klass med nya hyggliga oscilloskop.

Den billigaste jag såg, efter att slarvigt bara tittat på första söksidan och inte ens orka kolla vilket land eBay tyckte jag kollar från/på, var 4000:- för en Philips.

(Ja, det var Philips som tog fram Scopemeter, och sen sålde de grejen till Fluke. Därav också att de första har "Philipsmässiga" namn som PM97 och liknade).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, Fluke köpte väl Philips instrumentdivision eller nått sånt
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Så kanske det var. Men det var ju mest scopemeter som var värt något. I övrigt gjorde de vanliga CRT-oscilloskop som var bakvända att använda för alla som använt något annat oscilloskop. Och så gjorde de en del specialgrejer såsom testbildsgeneratorer (men det kanske räknades som proffsvideogrejer snarare än mätinstrument?) och vet inte hur mycket mer de gjorde. På 90-talet var nog t.ex. dagarna räknade för nyproducerade wow-and-flutter-mätare och liknande.
Användarvisningsbild
ffredrik

Inlägg av ffredrik »

O Bumble skrev: 18 november 2024, 11:49:05 Jag har ett gammalt stort oscilloskop som jag inte vet om eller hur det fungerar.
Är det någon som är intresserad av det?20241118_112322[1].jpg
Var finns det ?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Scopemeter, 2700kr och några en bit över 3000kr finns på EBAY
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 18 november 2024, 20:08:09 Så kanske det var. Men det var ju mest scopemeter som var värt något. I övrigt gjorde de vanliga CRT-oscilloskop som var bakvända att använda för alla som använt något annat oscilloskop. Och så gjorde de en del specialgrejer såsom testbildsgeneratorer (men det kanske räknades som proffsvideogrejer snarare än mätinstrument?) och vet inte hur mycket mer de gjorde. På 90-talet var nog t.ex. dagarna räknade för nyproducerade wow-and-flutter-mätare och liknande.
Jag har ett helt gäng instrument som är märkta med både philips och fluke, vissa har nån klisterlapp med nåt i stil med "P&F Philips and Fluke - The test alliance" eller nåt, eller var det kanske instrument alliance ?
Skriv svar