Göra egna kretskort-variant

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Skogen

Göra egna kretskort-variant

Inlägg av Skogen »

Några kanske har sett den här videon, men det är ju faktiskt lite kul.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Göra egna kretskort-variant

Inlägg av Icecap »

Har sett den och det är nog det sämste jag sett. Resultatet är ett prototyp-kretskort och som så är det fint nog - men långtidsstabiliteten, speciellt i en bil, är usel.

Om man gör som de gör och sedan, när allt fungerar, får gjort ett riktigt mönsterkort är jag helt med o kan anse det som vettigt.

Så i mina ögon är det ett besvärligt och långsamt sätt att bygga en prototyp - men de anger ju också att detta med elektronik inte är deras kompetenseområde så det ville bli ändringar på vägen - och då hänger det ihop och kan ge mening.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ja nog för att de där killarna har gjort en del galna saker och dragit "gör det själv" in till absurdum genom hela Binky-projektet, så tar nog detta priset i ren dumhet. :)

Energin de lagt ner på att få ett så pass dåligt slutresultat (ställer mig starkt tveksam till att detta kommer att vara driftsäkert i längden) är häpnadsväckande.
Men men. Idén är kul och det ger mycket publicitet. Och inget som hindrar att de till slut ändå tar sin färdiga design och beställer riktiga kort så att det blir hållbart även i längden.

Hade detta varit för 20 år sen när det inte var så snabbt och billigt att beställa prototypkort så hade jag förstått dem till viss del.
Men å andra sidan var det även då, relativt enkelt att etsa egna kort som fortfarande är bättre än detta.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Halvsmälter den vanliga lödtenn och lägger på kortet? Kommer inte det bolla upp sig så fort man löder något i hålen? Eller missar jag nått?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Verkar som att de gör hiskeliga kallödningar för att undvika det fenomenet.

Kolla här:
(från ca. 27:50 om länken inte löser det själv)

Där framgår väl för övrigt en liten poäng med deras system. Att de kan lyfta ledare och löda rakt in på moduler som ej är gjorda för PCB-montage.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Som jag skrev: Att utveckla en prototyp av ett system kan se mycket tråkigt ut. Jag är 100% säker på att vi som har gjort detta har haft gång i breadboard, prototypkort med en miljard ledningar på eller liknande.

Och det är 100% OK!

Om man sedan vill dra det till "riktig" enhet KAN det göras med prototypkort o ledningar eller ett "riktigt" mönsterkort.
Om det är en funktion man behöver i ganska kort tid kan breadbord vara OK också.

Men jag antar att vi är MÅNGA som anser att när det ska bli en "riktig" grunka av det ska det till ett riktigt mönsterkort, helt enkelt för stabiliteten som det ger.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Innan jag tittade på videon i denna tråd trodde jag att 3D-printern skulle lägga ut "banor" i plast, och sedan skulle man etsa i vanlig ordning.
Om det skulle kunna funka ?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jag har djup respekt för dessa grabbar. Enormt mycket kunskap och färdighet mellan dom.

Men detta kändes inte som rätt väg att gå. Och så långt dom gick dessutom!
Visst förstår jag deras vilja att lära sig och utveckla egna vägar för att nå en lösning, och den här metoden funkar väl på sätt och vis.
Dock är jag rätt övertygad om att det inte kommer gå många meter i en rallybil innan banorna skakar loss..

Så jag ger metoden en enda fördel, man lär sig saker.
I övrigt finns det rätt många bättra lösningar, och jag hoppas dom använder detta som ett underlag för ett riktigt PCB sedan. Helst innan dom upptäcker varför.
hawkan

Inlägg av hawkan »

En sak med det här med Youtube filmer är att man vill hela tiden skapa intresse och "klicks" alltså att folk tittar på filmer, det är vad som i slutändan ger stålar för filmskaparna.
Så från det perspektivet är det rätt bra. Så många som har åsikter. Och kommer att titta på nästa video för att se vad de hittar på.
Det har en viss genuinitet och det gör väl sitt jobb för dem i slutändan. Kanske det sker nån vidareutveckling av detta. Men i stora drag är det en återvändsgränd i prototypuvecklingen tycker jag.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Helt sant det du säger, dock är nog dessa killar undantagna den regeln.
Tiden och energin dom lägger ner känner jag motsvarar inte utdelningen på youtube. Rätt få prenumeranter och typ 800k visningar per binky-avsnitt gissar jag inte betalar så mycket.

Åtminstone skulle jag fria dom helt från misstanke att skapa för klicks and likes.
Skriv svar