Hej
Jag letar efter en lösning som slår till cirkulationspumpen till min båtmotor när motorn uppnåt drifttemperatur, ca 70 grader.
Jag letar men hittar inget prisvärt.
Vill helst kunna montera en standardgivare som kan gängas in och få kontakt med kylarvätskan.
Typ denna.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 4rEALw_wcB
Isf behöver jag ett tillslagsrelä som jag kan justera tillslaget när det sjunkit till några hundra ohm.
Dessa givare verkar ha ca 3000 ohm vid kalstart och 100 ohm vid 100 grader.
Båten har 12v dc system.
Jag kan bygga nått själv om det inte är för komplicerat men vill gärna veta om de är möjligt nu då jag vill montera nån givare innan jag fyller motorn med kylarvätska.
Anledningen att jag önskar detta är pga jag monterar en värmeväxlare som kommer värma vatten och element. Motorn kommer ta lång tid att komma till drifttemp om den slår till direkt vid start.
Tillslagsrelä kylning
-
-
-
Re: Tillslagsrelä kylning
Den slår till vid 92 grader vilket är för sent tyvärr. Termostat börjar öppna vid 69. Vid 80 är den helt öppen. Så cirkulstion bör starta runt 70 grader.
Termostat för "hembränning" brukar väl vara ställbar inom detta område.
Det spelar inte så stor roll ifall termostaten slår till "för tidigt" om den sitter på en plats som enbart värms om den mekaniska termostaten öppnat.
Jag har ingen koll på faktisk temperatur, men om den mekaniska termostaten är dålig och släpper igenom vatten fast motorn inte är varm nog på en Volvo C70/S70/V70 gen 1, så startar elkylfläkten även efter att man bara kört nån/några enstaka minut(er), typ så att kylaren/slangarna definitivt inte känns särskilt varma.
Det spelar inte så stor roll ifall termostaten slår till "för tidigt" om den sitter på en plats som enbart värms om den mekaniska termostaten öppnat.
Jag har ingen koll på faktisk temperatur, men om den mekaniska termostaten är dålig och släpper igenom vatten fast motorn inte är varm nog på en Volvo C70/S70/V70 gen 1, så startar elkylfläkten även efter att man bara kört nån/några enstaka minut(er), typ så att kylaren/slangarna definitivt inte känns särskilt varma.
kolla på en stc 1000 och sen hitta en givare som passar till den så e du hemma och kan styra den som du vill. finns både i 230v och 12v varianter