Diskmaskin diskar bara övre korgen?
Diskmaskin diskar bara övre korgen?
Vi har en Hoover 2D945W-86 diskmaskin som vi köpte begagnad. Vi har märkt att för att få det rent i nedre korgen behöver vi skölja tallrikarna noga och ställa dem med stora mellanrum. Ställer man en kopp i nedre korgen kommer den ut som om maskinen inte gjort något alls. Möjligtvis blir koppens utsida renare.
Idag gjorde jag en undersökning och upptäckte att under den nedre spolarmen var en ventil stängd. Om den ventilen är stängd leds inte något vatten till spolarmen. Det skulle ju i så fall förklara symptomen.
Har kollat på youtube och förstått att den här ventilen antagligen heter spolarmsväxlare/växelventil, eller "diverter valve". Dock har jag inte hittat någon sida på nätet som säljer denna del till min maskin.
Går det att ta isär och smörja upp spolarmsväxlaren istället för att köpa en ny?
Går det att aktivera någon sorts "testläge" i maskinen för att köra spolarmsväxlaren mellan olika lägen, för att se ifall den fungerar?
Idag gjorde jag en undersökning och upptäckte att under den nedre spolarmen var en ventil stängd. Om den ventilen är stängd leds inte något vatten till spolarmen. Det skulle ju i så fall förklara symptomen.
Har kollat på youtube och förstått att den här ventilen antagligen heter spolarmsväxlare/växelventil, eller "diverter valve". Dock har jag inte hittat någon sida på nätet som säljer denna del till min maskin.
Går det att ta isär och smörja upp spolarmsväxlaren istället för att köpa en ny?
Går det att aktivera någon sorts "testläge" i maskinen för att köra spolarmsväxlaren mellan olika lägen, för att se ifall den fungerar?
Re: Diskmaskin diskar bara övre korgen?
Hur länge har ni haft diskmaskinen?
rédigé (jag tänker på om den diskade bra i början men gradvis har fått försämrat diskningsresultat)
rédigé (jag tänker på om den diskade bra i början men gradvis har fått försämrat diskningsresultat)
Senast redigerad av Haralt 11 november 2024, 21:17:46, redigerad totalt 1 gång.
Vi har haft den flera månader, så det är nog för sent att gå till blocketsäljaren och klaga.
Om spolarmsväxlaren inte fungerar borde den felkoda E8, om det inte är
så att hålskivan har lossnat från axeln.
Kolla så att inga hål i spolarmen är igensatta, och att den inte spruckit.
så att hålskivan har lossnat från axeln.
Kolla så att inga hål i spolarmen är igensatta, och att den inte spruckit.
Jag har hittat ett söndertrasat plåster i övre spolarmen som satt igen 90% av hålen. Hur det kom dit kan man fundera på. Blåsa, pilla, pincett osv så blev den öppen.
Sidospår: Annars så är väl nedre delen av diskmaskiner allmänt sämre för att diska saker som inte kan diskas genom att spolas uppifrån, d.v.s. koppar, glas osv? kastruller är väl minsta diametern som ofta blir bra, kanske?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
MiaM: På min är det ett jäkla tryck på nedersta spolarmen så ställer jag t.ex ett halvlitersmått i rostfritt där nere så far det iväg och lägger sig nånstans
Litermåttet är däremot lite för tungt för att flyga iväg.
Men det är samma avstånd mellan spolarm och korg på båda plan, och samma armdiameter, så för mig är det ingen skillnad om jag ställer glas längst ner eller inte.
Längst upp går inte för det är en låg hylla bara för bestick och där sprutar det endast ovanifrån.

Litermåttet är däremot lite för tungt för att flyga iväg.
Men det är samma avstånd mellan spolarm och korg på båda plan, och samma armdiameter, så för mig är det ingen skillnad om jag ställer glas längst ner eller inte.
Längst upp går inte för det är en låg hylla bara för bestick och där sprutar det endast ovanifrån.
Många inser inte hur en diskmaskin fungerar. Minns att Tekniska museet hade en diskmaskin som hade sidor av glas (eller plexiglas kanske) så man såg vilket jäkla tryck det är i spolarmarna.
Vattnet som kommer uppifrån är ju typ det som studsat i taket på maskinen (även om de flesta maskiner har en liten sprinkler upptill också).
Vattnet som kommer uppifrån är ju typ det som studsat i taket på maskinen (även om de flesta maskiner har en liten sprinkler upptill också).
Som på andra diskmaskiner roterar nedre spolarmen roterar kring röret som leder vatten till spolarmen. Spolarmen snäpper fast på röret med två hullingar. Jag snäppte loss spolarmen och placerade den över röret, men inte fastsatt. Jag körde maskinen utan nedre korgen och förväntade mig att spolarmen skulle spolas iväg, men den satt kvar.
Är det ett tecken på att maskinen inte spolar nedre spolarmen?
Technology Connections på Youtube (han med kavajen, som bl.a. har video om sin brödrost från 50-talet, har massor av videor om lampor som drivs genom att elda bränsle, och har en serie i fem delar om RCA videoskivor som floppade, osv) har ersatt en stor del av en vägg med något genomskinligt material för att filma diskmaskinNerre skrev: ↑13 november 2024, 17:00:04 Många inser inte hur en diskmaskin fungerar. Minns att Tekniska museet hade en diskmaskin som hade sidor av glas (eller plexiglas kanske) så man såg vilket jäkla tryck det är i spolarmarna.

Sett såhär i efterhand kan man väl tycka att det hade varit enklare att skära till plexiglas som kan ersätta luckan, och sätta fast där luckan ska vara, och såklart övertyga maskinen att luckan är stängd. Då hade man sluppit modifiera maskinen i sig.
Jeppbearing skrev: ↑13 november 2024, 18:45:18 Som på andra diskmaskiner roterar nedre spolarmen roterar kring röret som leder vatten till spolarmen. Spolarmen snäpper fast på röret med två hullingar. Jag snäppte loss spolarmen och placerade den över röret, men inte fastsatt. Jag körde maskinen utan nedre korgen och förväntade mig att spolarmen skulle spolas iväg, men den satt kvar.
Min spolväxlare har strulat i perioder. nu fungerar den för tillfället
kört citronsyra med jämna mellanrum, ( tips ! på funktions test skulle Bara testa diskmaskin på 90 talet på jobbet ,, tryckte in luckspärren och blev ganska blöt milt sagt. .)
Limmet på sylt/sill burkarnas etiketter har varit boven hemma ..satte igen finmaskiga botten filtret samt att växlingen inte fungerade längre.
kört citronsyra med jämna mellanrum, ( tips ! på funktions test skulle Bara testa diskmaskin på 90 talet på jobbet ,, tryckte in luckspärren och blev ganska blöt milt sagt. .)
Limmet på sylt/sill burkarnas etiketter har varit boven hemma ..satte igen finmaskiga botten filtret samt att växlingen inte fungerade längre.
Han har många bra videos, ska se om jag hittar hans diskmaskin. Jag följer honom inte med han halkat in på hans videos ibland när jag sökt efter grejer.MiaM skrev: ↑13 november 2024, 19:00:36 Technology Connections på Youtube (han med kavajen, som bl.a. har video om sin brödrost från 50-talet, har massor av videor om lampor som drivs genom att elda bränsle, och har en serie i fem delar om RCA videoskivor som floppade, osv) har ersatt en stor del av en vägg med något genomskinligt material för att filma diskmaskin :)
Det kanske är på hans andrakanal, Technology Conexxtras (eller hur den stavas)