Trådlös strömbrytare för garaget?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Re: Trådlös strömbrytare för garaget?

Inlägg av JohnGalt »

RoAd skrev: 5 november 2024, 15:37:27 Det där kommer nog bli bra, och de är inget som hindrar att de importeras i en senare HA-installation.

Den installationen gör du med fördel med hassio på en dedikerad raspberry pi. Det ger minst huvudvärk.
Bra tips där, tackar :tumupp:
hawkan

Inlägg av hawkan »

Jaha där åkte Home Assistant in. Hade en minipc liggande som inte gjorde något.
Installerade hassio, förutom att instruktionen för att kopiera in hassio på den kommande systemdisken
inte fungerade utan man fick göra dd så gick det bra.

Jag tror att totalt sett är detta ett lyft. Behöver inte bry mej speciellt mycket om vilken sorts sensor/pryl
man köper. Allt kommer in där. Shelly, zigbee, esphome mm mm

Här kommer jag att lägga mycket tid både på youtube och i HA hehe
RoAd

Inlägg av RoAd »

Bra beslut.

Precis som du säger så får man helt plötsligt möjlighet att välja och vraka. Själva enheterna kan vara hur dumma som helst och behöver inte kunna prata med varandra så länge de kan kommunicera med HA.

Jag har själv enheter av samtliga typer du räknar upp plus några ytterligare. All intelligens ligger i HA.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Jag hade tidigare köpt några strömuttag som jag hade mest för att mäta strömförbrukningen på datorn och några andra grejor.
Trodde det var kört med de, att det var en egen ö så att säga. Visade sej att de är Tuya enheter.
Och jess jag har suttit i ett par timmar för att få igång de. Så mycket youtube som man måste följa till punkt och prick.
Så mycket detaljer man blir exponerad för som man inte fattar. Men ska fylla i var hittar man t ex en local key. Efter åtta steg har jag nu hittat det.
Och NU minsann fungerar det bra. Skaffade precis en fuktighetsmätare i verkstan och tog upp avfuktaren från tvättstugan och ställde in i verkstan.
Blir det för hög luftfuktighet så rostar grejorna otroligt, kan bli riktig gravrost. Har haft en liten byggfläkt som cirkulerar luft och värmer.
Försöker lite vetenskapligt att hålla låg luftfuktighet istället.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Det där är moln-kopplade enheter som du nu hackat för att fungera lokalt antar jag? Jag tror att det finns en add-on i HA som går via molnet, men då hade du varit beroende av internet.

Detta visar på fördelen att köpa saker som använder öppna, lokala, protokoll och därmed kan styras direkt i HA.

Kul med fuktmätaren. Nu får du automatiskt historik på den också :)
hawkan

Inlägg av hawkan »

Ja den "officiella" Tuya integrationen går till molnet.
Men det finns en "Local Tuya" integration och en "Tuya Local" integration som håller sej lokalt enligt uppgift.
Tycker det fungerar bra så här långt. Tyvärr gick det inte att sätta på avfuktaren med strömuttag, man ska dit och trycka på knappar.
Så det blev inget med det. Får väl köpa en riktig avfuktare, helst en som kan värma också. Undrar om man ska köpa en och göra själv,
ifall TomasL ser detta, självklart inte!
Ja loggningen av värden är suverän. Får hålla mej lite lugn med detta, lätt att det spårar ur och allt ska vara med
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

hawkan skrev: 11 november 2024, 21:24:38Tyvärr gick det inte att sätta på avfuktaren med strömuttag, man ska dit och trycka på knappar.
Den grejen fixade jag med ett skalmanfinger i form av en Arduino med ett rc-servo som aktiverades någon sekund efter strömpåslag :D

Jag hade iofs också behov av att tömma tanken med en pump till en högre punkt också, så Arduinon gjorde annat med. Men även om det bara hade handlat om att kunna starta min icke-självstartande avfuktare efter strömavbrott hade jag förmodligen gjort samma skalmanfinger :D
RoAd

Inlägg av RoAd »

hawkan skrev: 11 november 2024, 21:24:38 Ja loggningen av värden är suverän.
Nu använde du väl en PC (om än av mindre typ) så detta gäller nog inte dig som då lär ha en riktig hårddisk. Men om man installerar HA på en raspberry och använder ett SD-kort som lagringsmedia så bör man se över just loggningen. Det är många som skrivit sönder sina kort p.g.a. de konstanta skrivningarna.

Det kan vara värt att se över detta hur som helst för man kanske inte är intresserad av hur ofta man tänt i hallen och då är det bara onödig data att spara på.

https://community.home-assistant.io/t/s ... ncy/291718
hawkan

Inlägg av hawkan »

Det sitter en SSD i den, en sån där M.2 kort-variant. Så SD-kort-problematiken slipper jag.
Verkar av länken du hade att de tittar på det och kanske kommer med lite hjälpmedel framöver.
Det är inte hela världen om jag behöver installera om allt. Än.

Jag hade just två stycken strömuttag att haverera (gå sönder). Såna här
Skärmbild 2024-11-12 090936.png
https://www.amazon.se/dp/B0B74NSVF4
De fungerar iofs utmärkt som Tuya enheter. Men när avfuktaren slår på så går de sönder.
Man kan fortfarande kontakta de och allt sånt, reläet klickar men det kommer ingen ström.
Jag har inte lyckats bryta mej in till reläet, frågan om det är värt det. Specade för 10A
och det drar inte pumpen, när motorn slår på kan det väl komma en spik kanske.

Lika bra att skaffa några för 16A tänker jag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Men när avfuktaren slår på så går de sönder.
Du nämnde innan att du var tvungen att trycka på knappar för att starta den. Är det möjligtvis lågspänning på dessa? I.s.f. kan det kanske vara möjligt att "smartifiera" den.

Shelly har en enhet som heter uni. Den har bl.a. två potentialfria utgångar som kan kortsluta en knapp (inte 230V).

https://www.shelly.com/products/shelly-uni
hawkan

Inlägg av hawkan »

Det är en Zibro P332, många år gammal. Ser ut såhär utifrån.
Bild

Man behöver trycka en gång på den blå och en gång på återvinningssymbolen för att få den i avfuktningsläge.
Kunde vara ett kul projekt men den är gammal och drar egentligen för mycket ström tycker jag.
Så jag tror den får vara proof of concept och sedan åker den ner i källaren igen.
Och jag skaffar en annan avfuktare/värmepump för verkstan. Det finns de med Wifi står det,
men om det går att få in i HA undrar jag. Får se vad jag tycker om några dagar.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

hawkan skrev: 11 november 2024, 21:24:38Tyvärr gick det inte att sätta på avfuktaren med strömuttag, man ska dit och trycka på knappar.
Vad för avfuktare har du? Min nu sju år gamla Woods har ingen sådan elektronik.
jihe skrev: 11 november 2024, 22:01:52
Den grejen fixade jag med ett skalmanfinger
Var det inte Bamse som pekade och animationen repeterades massor av gånger? :)
hawkan skrev: 12 november 2024, 09:15:39Jag hade just två stycken strömuttag att haverera (gå sönder). Såna här
Skärmbild 2024-11-12 090936.png
https://www.amazon.se/dp/B0B74NSVF4
De fungerar iofs utmärkt som Tuya enheter. Men när avfuktaren slår på så går de sönder.
Man kan fortfarande kontakta de och allt sånt, reläet klickar men det kommer ingen ström.
Avfuktaren lär ju dra rätt mycket startström. Den är ju i princip ett kylskåp / en AC fast den värmer och kyler samma luft. Vet inte vad de har för startkrets men sannolikt lär det väl inte vara nån inverterstyrd mjukstart.

Sidospår: En AC fungerar lika bra som avfuktare.
Annat sidospår: Om du inte specifikt vill endast ha avfuktning, eller om du vill ha avfuktning och exakt den värmemängd du vill ha är gratis men mer värme kostar mycket (t.ex. att du har tillgång till en viss begränsad mängd spillvärme som inte kan användas på annat sätt), så är en luft-luft-värmepump nog mer prisvärt att köra än avfuktare.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Såg att den nog drar 1.33 kW. Startström då 4 kW typ. Blir 17 A. Om 17 A är mer än 10 A kan det såklart bli problem. En för 16 A kan få problem med.

Jag vill hålla RH under 50% och det gör denna avfuktaren utan vidare. Den går i tomgång rätt mycket med fläkten på. Den drar rätt mycket i det läget också.
Så kanske en 700W i medel.
Sen hade det inte varit fel med värme. Med avfuktaren får jag 700 W värme och då håller det väl kanske 10 grader.
700W i en luftvärmepump ger vad? 3 kW? i värme. Då kan jag ha 25 grader utan vidare. Nä vet jag inte, men mycket varmare.
Med värme sjunker RH så det blir automatisk sänkning av RH.

Jag har tittat på luftvärmepump. Men det är så mycket man vill göra så det får vara en billig en om man ska kunna göra allt man vill.
Men under 8 tusen verkar jag kunna få in en för. Avfuktare kanske 3-4 tusen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Du bör ju också räkna på vad det kostar i drift att antingen köra avfuktaren som du nu gör, eller en luft-luft-värmepump ställd på lägsta börvärdet (säg kanske 17 grader).

Har inte exakt koll på hur mycket fuktigheten sjunker av värmen i sig, men på sommaren så sjunker den rejält av att sänka temperaturen bara några enstaka grader.

(Sen om det annars är ett kallgarage så kan man ju stänga av allt helt när det är kallt nog ute, luftfuktigheten är ju ändå extremt låg när det är kallare än säg kanske -10 eller liknande).

Apropå brytarnas tålighet så kan väl en kontaktor vara värd att överväga?

En variant är väl att kolla hur din avfuktare är konstruerad. Om den har elektronik som drivs av en liten nätdel så kanske du kan bygga in din fjärrkontrollmottagare så att den styr denna nätdel. Eller ifall det är svårt att separera (ena ledaren från inkommande 230V gemensam för kompressor/fläkt, nätdel och elektroniken t.ex.) så ett relä som drivs av din fjärrkontrollmottagare och som slår av/på matningen till elektronikens nätdel. På så vis behöver du bara kunna bryta några få watt.

Speciellt ifall du ändå behöver "mosa" skalet för att komma in i en av de som gått sönder så kan elektroniken från den sättas i annat skal och få bo i avfuktaren.

P.S. i princip skulle du kunna separera luftflödena i avfuktaren så att den tar in och släpper ut luft separat för varma och kalla sidan, och på så vis värma mer men avfukta något mindre. Vet inte om det är en bra eller dålig idé.

P.S. står den fristående? Jag provade att köra min ett bra tag för att just avfukta garage, och satte den så att den sög luft från en ventil och blåste in luften avfuktad i garaget. Under tiden jag gjorde detta så var luftkvaliteten fantastiskt bra. I normalfallet luktar det "småfuktig betongbyggnad" men med detta luktade det inget alls, eller som en torr betongbyggnad luktar. Dock blev det lite för dyrt, behovet av att avfukta var inte stort nog, och jag orkade inte prova att köra avfuktningen på timer för att få ner kostnaden, så experimentet avbröts efter ett par månader.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Den ser ut såhär och kan kyla och avfukta. Inte värma vad jag kommer ihåg.
Bild
Ska man kyla får man leda ut värmen som blir, vita slangen är till för det, ska ut genom fönstret typ.
För avfuktning låter jag allt cirkulera i rummet. Energin jag tillför blir värme i rummet. Så det blir avfuktning
plus 700W i värme, vilket är ungefär som byggfläkten gör av med.

Jag tänker nog inte modifiera den. Den behövs i tvättstugan ibland och den får vara i verkstan nån vecka för att se hur det blir.
En Woods kanske? Men en sån kostar i stora drag som en riktig luftvärmepump.

Hittade en kalkylator för RH% https://www.dst-sg.com/sv/kalkylator/
Säg 10 grader och 50 RH% som det är nu i verkstan. Då blir det 3.79 gram vatten per kg torr luft.
Ökar man tempen på den luften med det vatteninnehållet till 15 grader sjunker RH% till 36.

Enligt yr är det nu utomhus 4 grader och 100 RH%. 5.03 g/kg absolut fuktighet enligt kalkylatorn.
Inne i garaget vid 10 grader blir det 66 RH%, vid 15 grader blir det 48 RH%, vid 20 grader blir det 35 RH%.
Så istället för att ta bort vattnet ut luften kan jag öka tempen och få samma effekt på RH%.
Får nog tänka mer på detta med lvp.
Skriv svar