Lödverktyg sammanfattning.

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Lödverktyg sammanfattning.

Inlägg av TomasL »

Använder WXMP för sådana lödövningar, har ett antal olika spetsar till den
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Detta är min lödstation som jag köpte för många herrans år sedan. Den fungerar.

Men det jag funderar på köpa in extra är varmluftspistol för lödning, kopphållare som skydd för övriga komponenter, förvärmning.

Förvärmningen tror jag kör på något kinesiskt. Men var luftpistolen så måste man få kosta på lite. Har sett på tuben om att de som har inbyggd fläkt är väldigt dåliga och det tar lång tid att värma upp. Men dom som har en slang till en pump, dom är betydligt mycket bättre.

Jag har flera olika lödpennor. MLR-21 och två LR-20 med olika lödspetsar.

Men jag är mer sugen på att köpa en lödstation för precisionslödning nu när jag ska löda ett mycket känsligt kretskort.
DanielM

Inlägg av DanielM »

En sådan är jag sugen på faktiskt. Dom har JCB-spetsar, vilket är helt underbart!
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... g&_sacat=0

Någon som rekommenderar en unik modell? :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

LR21 industrins arbetshäst, sas. Kanske inte så jättelämplig för fine-pitch, men det funkar faktiskt med lämpliga spetsar.
DanielM

Inlägg av DanielM »

I detta fall så är det åtkomlighet samt 0402 som jag behöver kunna löda.
Jag är sugen på en Sugon och kanske en Quick eller Atten som varmluft och en Kada som förvärmning.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

DanielM skrev: 7 juni 2024, 14:43:35 Vad tror ni om en Weller WE 1010? Jag har en Weller WECP-20 från dinosaurusarnas tid.
Kan man använda denna för lödning av små komponenter t.ex. 0402?
WECP-20 är en bra station, vilket också avspeglas på deras höga värde på begmarknaden trots deras ålder.

Har en WE 1010 på jobbet och det är väl inget fel på den, men jag tycker inte den har nån direkt fördel mot en WECP-20, möjligen om man gillar smalare pennor (Som du redan verkar ha till din WECP-20 dock)

Hur smått du kan löda bestäms ju mest av dej själv ock vad du har för spets, och det finns mycket gott om spetsar till weller, även äldre stationer.

Själv har jag flera lödstationer, och en specifik för väldigt små saker, i mitt fall en JBC MD-3050, det är nog svårt att få allting i samma station, och då menar jag både stort och smått och varmluft.

Jag har även en JBC varmluftstation, och den är bra, men i vanliog ordning rekommenderar jag inte JBC för hemmabruk, dom gör mycket bra grejer men allting kostar som om det vore gjort av guld.. Är det däremot ett företag som betalar spelar det ofta mindre roll bara man får en bra produkt.

Eller vad tror ni om en YiHua 853AAA?

Det är en lödstation som innehåller varmluftpistol (fläkt dock monterad i skaftet som synd!), förvärmning med programerbar tid och en lödpenna.

Det ser bra ut, men som alltid så ska man vara skeptisk till kina-saker. Man får det man betalar för....men jag är mer inne på att köpa begagnat.
Jag började med en kines-varmluft, en ganska simpel sak som dels var klumpig, dels saknade avkylningsautomatik (blä), sen råkade jag få tag i en JBC-station begagnad och den har jag använt sen dess.

Förutom att kinesen lät mycket och var lite klumpig fungerade den bra (om man kom ihåg att sköta avkylningen) dock.

Så vad menar jag då, jo att det beror helt på vad du vill betala.. kineserna funkar, men är sämre än "riktiga" stationer.. Själv sålde jag dock min kinaköpta avrmluft dyrare på tradera än jag köpt den för efter att ha köpt JBC'n, så det var ju ett bra köp ändå i slutändan.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Just ja, en sak som inte de kines-varmluftare jag använt har är fotpedal, vilket jag inte förstod meningen med innan jag vande mej vid det :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Ett 3d-printat lödhjälpmedel för invalider med en stenhand. Blir nog svårt med 0402, men 0805 och som här SOT23 funkar fint. Inget vidare lödningar med bara det flux som finns i lödtråden, men det är bara för att fästa på ena sidan. Skall värmas om med extra flux sedan. Träpinnen blir hal om det kommer flux på den och det blir mindre stabilt.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Snyggt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Har inte sett denna i tråden men har någon testat en liknande modell?

Är lite sugen på att uppgradera till eller i alla fall ha en sådan också!
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Marta skrev: 5 oktober 2024, 14:06:40 Ett 3d-printat lödhjälpmedel för invalider med en stenhand. Blir nog svårt med 0402, men 0805 och som här SOT23 funkar fint. Inget vidare lödningar med bara det flux som finns i lödtråden, men det är bara för att fästa på ena sidan. Skall värmas om med extra flux sedan. Träpinnen blir hal om det kommer flux på den och det blir mindre stabilt.
Tjusig lösning måste jag säga. Försökte leta upp något liknande på aliexpress men gick bet.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Marta skrev: 5 oktober 2024, 14:06:40 Ett 3d-printat lödhjälpmedel för invalider med en stenhand. Blir nog svårt med 0402, men 0805 och som här SOT23 funkar fint. Inget vidare lödningar med bara det flux som finns i lödtråden, men det är bara för att fästa på ena sidan. Skall värmas om med extra flux sedan. Träpinnen blir hal om det kommer flux på den och det blir mindre stabilt.
Funderade på om man skulle kunna byta tandpetaren mot en dispensernål (typ som för lödpasta) och använda den som en kombinerad vakuumpincett (en liten gummituta på ovansidan kan agera luftreservoar. På så vis kan du ju både plocka upp komponenterna med den och hålla dem på plats när du löder.
Skriv svar