Sim-kort dublett

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Sim-kort dublett

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag använder ett USB-modem för internet dels i förrådet och dels hemma. Jag har ett kontantkort som enbart är laddat med internet för 395 kr mån fri datamängd.

Som det är nu så flyttar jag modemet mellan hem och förråd. Går det att köpa eller kopiera sim-kortet så att jag kan ha två USB-moden så jag slipper flytta runt mitt modem. I bland glömmer jag det och det blir onödiga resor. Jag kör Comviq kontant. Mina försök att få ett vettigt svar från Comviq har inte lyckats ännu.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Sim-kort dublett

Inlägg av Glenn »

Jag hade ett tvillingkort (minns inte om det var så dom kallade det) till mitt teliaabb en gång i tiden, då hade jag ett kort i telefonen och ett i en handdator.

Det var dock två skilda nummer och allting, det var bara att dom kom på samma räkning och hade samma datapott.

Kostade rätt mycket extra per månad också, så när jag skaffade min första "smartphone" (nåja, nokia 6630, https://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_6630) så sa jag upp det där.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag vill minnas att det fanns piratkort som var tvillingkort?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har kopierat simkort
men det var nog 20 år sedan

då kunde jag byta mobil utan att flytta simkortet
bara stänga av den ena och sedan starta den andra

kommer inte ihåg, men tror det ändrades något så det blev svårt att göra detta
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Sätt kortet i din mobil och använd internetdelning.

Vissa sådana kort kan man ringa och SMS:a med, andra inte. Kolla villkoren för detta.

Det kanske rent av kan vara skönt att slippa kunna ringa och SMS:a med mobilen?

Alternativt använd en extra mobil för detta.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Det går tyvärr inte. Skall jag kunna ringa så kan jag bara ladda begränsat antal GB per månad. Man kan ladda ett kort med enbart GB där det inte finns någon begränsning per månad, det blir avsevärt billigare.

I mobilen har jag ett kort för samtal sms. och 3MB data för bankid och annat smått. Det du beskriver har jag kört tidigare, men om man vill kunna ringa så kan man bara få max 100 MB/mån. och det räcker inte en månad.

Måste då fylla på mer data varje månad för att det skall räcka och det blir dyrare. Dessutom hade (åtminstone) min mobil den nackdelen att om jag hade datorn uppkopplad mot internet via hotspot och någon ringde så stannade internet under samtalet och det var en stor nackdel.
Användarvisningsbild
ffredrik

Inlägg av ffredrik »

Kolla hallon.se om du inte gjort det. Billigt och rätt mycket data.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Ok. Jag kan bara använda kontantkort. Jag har naturligtvis kollat alla utbud och det billigaste som jag kunnat finna, som ger mer än 100 MB/mån är Comviq. Det kostar 399/mån obegränsat MB.

Är det någon som känner till något billigare kontantkorts-alternativ så är jag naturligtvis tacksam.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Att clona som-kort var möjligt för 20 år sedan. Efter det ändrade man något som gjorde kortnyckeln oknäckbar. Vad jag har kvar är ju om jag kan köpa en sim-kopia eller ett sim-kort med annat nummer som kan ansluta till samma data-pott.

Jag har försökt att få ett svar från Comviq men ingen som jag talat med på deras support verkar vilja fatta vad jag vill ha. Jag skall kontakta dem via mail, får se om det hjälper.
Skriv svar