Strand S32 CNC fräs projekt

Berätta om dina pågående projekt.
JakeD

Strand S32 CNC fräs projekt

Inlägg av JakeD »

Kom över en fräs billigt och tänkte uppgradera den men funderar på vad jag ska behålla. Skåpet ingick samt en bok med alla standard värden. Styrsystemet är sinumerik 3m som jag provat att starta upp och det verkar fungera men har ingen ambition att behålla det. Såg att en annan medlem här bytt till Mach3 och försökte få kontakt men fick inget svar.
Vilka vägar kan jag välja och vilka för- respektive nackdelar finns det?
20241013_213118.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH

Re: Strand S32 CNC fräs projekt

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag vet inte om jag håller med om att ett byte från Sinumerik till Mach 3 är att betrakta som en uppgradering.
JakeD

Inlägg av JakeD »

Nja, det är väl möjligen en grov underdrift :D Såg att en här använt stepmotorerna som sitter original och bytt, vad jag tror är motion controller för att köra mach3. Det är lockande men vad är baksidan? Alternativet är att köpa nya stepmotorer, driver etc men hur vet man vilken effekt på motor som krävs? Räcker nema34? Nm?
hawkan

Inlägg av hawkan »

Vad sitter det för motorer där idag? Hur styrs de (och kan du återanvända de). Det är väl det bästa om det går.
Nema 34 räcker, det finns iofs olika längder, 8 Nm kan vara lagom.
Hyr drivs spindeln? Finns vfd du kan återanvända? Är motorn sådan att du kan sätta dit en vfd på befintlig motor?
Är det en standardmotor till spindeln så du kan byta till en du kan styra varvtalet på? Olika steg för att få en spindelmotor med styrbar hastighet.
Mach vet jag inte mycket om. linuxcnc är ett alternativ liksom att köpa en fristående cnc-styrning för ett par tusingar.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

JakeD skrev: 1 november 2024, 20:39:48 Styrsystemet är sinumerik 3m som jag provat att starta upp och det verkar fungera men har ingen ambition att behålla det.
Varför inte det, om det fungerar?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag är personligen inte heller särskilt förtjust i Mach 3 heller annat än för rena hobby grejer, men jag vet att någon härinne kör det till alla maskiner.
Jag skulle dock aldrig byta servomotorer mot stegmotorer. Men här räcker det nog som sagt att göra så att Mach 3 kan hitta feedback på de gamla stegmotorerna som någon sade tidigare.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Om det sitter servomotorer där och det går att få liv i de ska de användas.
Stegmotorer passar på en sån här kan jag tycka ifall motorerna måste bytas.
Var sitter Z? Är det pinolen som matas upp och ner?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det såg ut som stegmotorer, men det är superenkelt att eftermontera billiga encoders på DC servon om det inte redan sitter där, då kan också man tex köra UHU eller liknande drivare med tex Linux CNC om man vill bygga själv. (Jag har länge varit riktigt sugen på att testa UHU drivarna).
JakeD

Inlägg av JakeD »

En anledning att byta är garderoben som medföljer 8)

Här är en bild på motorplåten för en av dem.
20241102_121916.jpg
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag har för mig att HO byggde om en fullstor maskin med UHU drivare, han byggde har jag för mig även en mindre maskin där han monterade lösa encoders på gamla DC motorer som inte hade detta tidigare.

När jag mailade personen som utvecklat UHU systemet i våras sade man mig att han fortfarande gör dem på beställning men att komponentpriset har gått upp till runt 100 euro per kort med frakt till Sverige, men det är ju fortfarande kaffepengar jämfört med industrisystem och som sagt så verkar enligt HO korten klara ganska rejäl ström, han har även utvecklat ett boosterkort till UHU drivarna, man kan konfigurera dem med extra högeffektresistorer när man bygger dem, tror han gjorde en tabell där man kan räkna fram behovet med utgångspunkt från den tänkta motorns effekt, det var i allafall väldigt enkelt att göra. Edit, det står i dokumentationen kring original UHU drivarna.

Jag vet inte om detta fungerar med Mac 3 (det kanske någon annan vet) men det bör göra det med till exempel Linux CNC eller liknande.
JakeD

Inlägg av JakeD »

hawkan skrev: 2 november 2024, 11:14:44 Om det sitter servomotorer där och det går att få liv i de ska de användas.
Stegmotorer passar på en sån här kan jag tycka ifall motorerna måste bytas.
Var sitter Z? Är det pinolen som matas upp och ner?
Yep via denna.
20241102_123656.jpg
Den är byggd från en pelarborr av utbildingsföretaget Liber och troligen var syftet att utbilda cnc operatörer med en billig maskin. Jag ska fräsa aluminium och plast så den räcker länge för mig.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

hawkan skrev: 2 november 2024, 11:14:44 Om det sitter servomotorer där och det går att få liv i de ska de användas.
Det är tveklöst DC-servomotorer.
Då är frågan vad det är för servoförstärkare?
JakeD

Inlägg av JakeD »

Verkar vara en svensk historia.
20241102_155917.jpg
JakeD

Inlägg av JakeD »

Mizzarrogh skrev: 2 november 2024, 10:37:18 Jag är personligen inte heller särskilt förtjust i Mach 3 heller annat än för rena hobby grejer, men jag vet att någon härinne kör det till alla maskiner.
Jag skulle dock aldrig byta servomotorer mot stegmotorer. Men här räcker det nog som sagt att göra så att Mach 3 kan hitta feedback på de gamla stegmotorerna som någon sade tidigare.
Är helt ny på cnc och har inte bestämt mig än för mach3. Har en proxxon cnc på jobbet som jag försöker få liv i där vi började med Estlcam. Gick över till Mach3 eftersom jag inte hittade lpt adapter för estlcam. Linux cnc är jag inte bekant med. Är det användarvänligt?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag är rätt ny på Linux CNC, men mycket har hänt där på senare tid!

Mac 3 har jag för mig att Tecno var expert på härinne, han sålde väl licenser en tid med.
Men jag är osäker på hur det var med DC servon i Mac3.
Skriv svar