Fungerar SIM-kort-emulator med riktiga abboenamng?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Fungerar SIM-kort-emulator med riktiga abboenamng?

Inlägg av MiaM »

Hej forumet!

På denna sida finns beskrivningar för hur man kan emulera SIM-kort, både via RS232-nivåomvandlafe/FTDI-mojäng mot Linuxdator, och med mikrokontroller.
http://osmocom-analog.eversberg.eu/docs/sim.html

Min fråga är om det går att använda en sån emulator med ett riktigt abonnemang, ifall man känner till den långa raden av tecken (hex?) som vad jag fattat är kopplat till ett abonnemang, och i vissa fall var tryckt på SIM-kortet?

Eller är detta enbart för att starta mobiler som inte går att använda på något sätt utan SIM-kort (dvs man kan inte använda musikspelare, FM-radio, kamera, ljudinspelare eller vad det nu kan vara).
gkar

Re: Fungerar SIM-kort-emulator med riktiga abboenamng?

Inlägg av gkar »

Tveksamt, men det fungerar ändå bara om du har en C-netz telefon och C-netz täckning.
https://en.wikipedia.org/wiki/C-Netz

För GSM/UMTS/LTE går det ändå inte eftersom du inte har nycklarna för autentisering vilken alla operatörer kräver. Däremot kan du sätta upp en GSM basstation då GSM-telefoner inte autentiserar GSM-basstationerna...

Nu är moderna UMTS/LTE kort inte riktigt samma sak som gamla GSM-kort... C-netz är en föregångare.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

MiaM skrev: 31 oktober 2024, 23:17:15 (dvs man kan inte använda musikspelare, FM-radio, kamera, ljudinspelare eller vad det nu kan vara).
Fungerar inte detta på en smartfåne?
Det fungerar utan SIM-kort på min surfplatta i alla fall.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det finns mobiler som inte kan användas utan simkort, men de flesta funkar.

De jag sett som varit sådana är gamla dessutom.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag har en Nokia 6110 Navigator, och på den går det att köra navigatorn utan SIM-kort.
Så det kan inte gälla alla gamla mobiltelefoner.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha, jag trodde C-Netz var en operatör och OEM:ade mobiler som körde GSM. Där lärde jag mig nåt nytt.

Siten är dock intressant för gammel-telefoni-nördar, eftersom den visar hur man emulerar basstation/radionät för olika analoga nät, inklusive NMT för oss svenskar.

===================

Nästa fråga är väl ungefär om man kan använda e-SIM för att emulera SIM mot modernare mobiler? Eller är det en "hemlig" standard som ingen riktigt grävt i och publicerat vad de grävt upp?

===================

Säter: Tumregeln verkar väl vara att om mobiler kör Android eller iOS så går de att köra utan kort, men äldre som antingen kör proprietära OS eller t.ex. Symbian kräver (ofta?) kort för att ens starta.

Detta att kräva kort var väl rimligt när man som bäst kunde spela masken om ens det förutom ringa och skicka / ta emot SMS (om man ens kunde skicka SMS - det klarade inte Ericsson GH198 och GH337 (samt GH174 som bara är en GH197 i klumpigare skal).

Gissar att enheter marknadsförda som annat än telefon går att köra utan SIM-kort även om de är äldre än Android/iOS?
gkar

Inlägg av gkar »

Jag gissar att när E-sim är programmerad korrekt så fungerar det som ett vanligt SIM-kort. En gissning är att det ligger ett antal lager krypto för att kunna programmera e-SIM eftersom man inte skall kunna få tag på vad som är i e-SIMmet, t.ex. autentiseringsnycklar mot radionätverk och dyligt.

Wikipedia har lite grundläggande info:
https://en.wikipedia.org/wiki/EUICC
Det mesta runtomkring GSM/UMTS/LTE är från ETSI och är oftast gratis att ladda ner:
https://www.etsi.org/deliver/etsi_ts/10 ... 50000p.pdf
https://www.etsi.org/standards#page=2&s ... on=&sort=1
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

MiaM skrev: 1 november 2024, 19:41:46 Säter: Tumregeln verkar väl vara att om mobiler kör Android eller iOS så går de att köra utan kort, men äldre som antingen kör proprietära OS eller t.ex. Symbian kräver (ofta?) kort för att ens starta.
Min Nokia 6110 Navigator kör Symbian, och den fungerar utan SIM-kort.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Intressant, har stött på nån SonyEricsson med Symbian som inte startar utan SIM-kort. Nån stans i röran har jag papprena med PUK-kod till SIM-kortet som sitter i denna, som jag korkat nog matade in fel PIN till tre gånger i rad (gammalt utgånget kontantkort). Annars perfekt mobil att ha till stereon i garaget, ihop med ett SDHC-kort som är något korrupt, där det går bra att läsa befintlig data = bra musiksamling, men som ger felmeddelande om man försöker skriva till kortet :)
Skriv svar