Tvångsladda laptopbatteri
Tvångsladda laptopbatteri
Hej,
Jag har en Acer Aspire A315-43 där batteriet vägrar att ladda. Vid nätanslutning lyser batterilampan fast orange 5 min och börjar därefter blinka orange. Borttagning/återinstallation av batteridrivrutiner liksom fysisk reset av batteriet (gem i litet hål baksidan avslagen) hjälper inte. Vid nätanslutning startar datorn som den ska men blinkar orange och anger att batteriet är 100% laddat. Jag misstänker att problemet är att batteriet är så urladdat att nån funktion stänger av dess laddning. Hade innan reset av batteriet problem med att batteriikonen i Windows saknades vilket ledde till att den laddade ur helt några gånger.
Jag har mätt upp 19V på laddaren då den är ansluten till datorn. Mäter jag på batteriets olika anslutningar (bild) då det är anslutet till datorn har jag följande mellan någon av de två svarta ledningarna:
Blå:3.35V
Grön: samt två röda: 0.225V
Gul: 0.03V
Orange: 0V
Mäter jag mellan röd och svart på batteriet med batteriet bortkopplat från datorn ser jag en pytteliten spänning som snabbt sjunker till noll.
Batteriet ser ut att vara i gott skick (ej svullna celler) och verkar tillverkat 2022 (datorn köptes 2023).
För ett antal år sedan återupplivade jag ett Macbook batteri som halkat under spänningsgränsen. Man var då tvungen att bygla två uttag i batteriets kontakt för att få det att ta extern laddning. Det batteriet fungerar fortfarande bra. Funderar nu på om någon klok person kan komma på om man behöver bygla något i detta batteris kontakt och vilken spänning och ström man bör begränsa den initiala tvångsladdningen till?
Jag har en Acer Aspire A315-43 där batteriet vägrar att ladda. Vid nätanslutning lyser batterilampan fast orange 5 min och börjar därefter blinka orange. Borttagning/återinstallation av batteridrivrutiner liksom fysisk reset av batteriet (gem i litet hål baksidan avslagen) hjälper inte. Vid nätanslutning startar datorn som den ska men blinkar orange och anger att batteriet är 100% laddat. Jag misstänker att problemet är att batteriet är så urladdat att nån funktion stänger av dess laddning. Hade innan reset av batteriet problem med att batteriikonen i Windows saknades vilket ledde till att den laddade ur helt några gånger.
Jag har mätt upp 19V på laddaren då den är ansluten till datorn. Mäter jag på batteriets olika anslutningar (bild) då det är anslutet till datorn har jag följande mellan någon av de två svarta ledningarna:
Blå:3.35V
Grön: samt två röda: 0.225V
Gul: 0.03V
Orange: 0V
Mäter jag mellan röd och svart på batteriet med batteriet bortkopplat från datorn ser jag en pytteliten spänning som snabbt sjunker till noll.
Batteriet ser ut att vara i gott skick (ej svullna celler) och verkar tillverkat 2022 (datorn köptes 2023).
För ett antal år sedan återupplivade jag ett Macbook batteri som halkat under spänningsgränsen. Man var då tvungen att bygla två uttag i batteriets kontakt för att få det att ta extern laddning. Det batteriet fungerar fortfarande bra. Funderar nu på om någon klok person kan komma på om man behöver bygla något i detta batteris kontakt och vilken spänning och ström man bör begränsa den initiala tvångsladdningen till?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- SeniorLemuren
Re: Tvångsladda laptopbatteri
Jag har skrotat några hundra batterier för att använda de hela cellerna till ett batteribygge. Det är oftast 2 celler av hela paketet som är döda, de övriga brukar vara Ok. De kan gå att tvångsladda om man kommer åt dem direkt, men de håller inte spänning mer än en liten stund. Det sitter en skyddsakrets inne i höljet som förhindrar laddning om celler är felaktiga. En del kan vara kortslutna så om man laddar dem utan skyddskrets så fattar de eld i värsta fall. Enda sättet att lag batteriet är om du klarar att öppna höljet och byta ut de celler som är slut.
-
Det batteriet till Acer Aspire A315-43 är bara tre celler. Inget du skall mixtra med. Ett nytt kostar 400 kr.
Jag har flera gånger öppnat batteripack till laptops och tagit isär alla celler, och sedan laddat dom en och en i en laddare som rekonditionerar och mäter kapaciteten.
Ibland är en eller två celler paj, men flera gånger har några varit märkbart sämre laddade men samtliga har ändå hoppat igång efter rekonditionering
I sådana fall borde det går att köra en sådan rekond en och en redan innan man plockar isär cellerna..
Ibland är en eller två celler paj, men flera gånger har några varit märkbart sämre laddade men samtliga har ändå hoppat igång efter rekonditionering
I sådana fall borde det går att köra en sådan rekond en och en redan innan man plockar isär cellerna..
-
Inför eventuellt köp av nytt batteri: Jag kollade nyligen marknaden när jag skulle köpa till min Acer Spin och kom fram till följande personliga slutsats: Det verkar som om Acer själva använder ett fabrikat som tillverkas av ICT. En annan stor tillverkare av piratbatterier heter Cameron Sino, vilket jag köpte och har tidigare god erfarenhet av. Men du kan säkerligen hitta minst 10 olika fabrikat.
Ofta heter de en massa olika saker på nätet, men sök fabrikatet på själva bilden.
Sedan såg jag det som det som en fördel att köpa batteri i Sverige, från firmor typ Batterikungen m.mm Det kostar något mer, men då har du returrätt och garanti på ett enkelt sätt. Man vet ju aldrig om batteriet lägger av inom några månader. Och leveranstiden är några dagar.
Ofta heter de en massa olika saker på nätet, men sök fabrikatet på själva bilden.
Sedan såg jag det som det som en fördel att köpa batteri i Sverige, från firmor typ Batterikungen m.mm Det kostar något mer, men då har du returrätt och garanti på ett enkelt sätt. Man vet ju aldrig om batteriet lägger av inom några månader. Och leveranstiden är några dagar.
Tack för svar!
Jag såg nu att jag fortfarande har garanti kvar som täcker batteriet (2år, NetOnNet) så jag ska först försöka där.
Visst kan man plocka isär cellerna och ladda med en helt vanlig Li-jon laddare, jag har en riktigt bra Liitokala som dessutom mäter kapacitet och inre resistans och har brett urval av laddström. Men helst (om NetOnNet krånglar) hade jag velat undvika att sprätta upp paketet genom att lura skyddskretsen att ta emot laddning. Det kan ju hända att paketet spänning bara ligger strax under gränsen för att tillåtas ta emot laddning och att skälet till att jag mäter 0V över röd/svart är att kretsen kopplat från cellerna. Det gick som sagt alldeles utmärkt med ett Macbook batteri som låg strax under spänningsgränsen om jag minns rätt.
"Mixtrar" gör vi väl ganska ofta med grejer här i forumet, inte alltid för den stora ekonomiska vinsten, men man måste förstås söka upp information först..
Jag såg nu att jag fortfarande har garanti kvar som täcker batteriet (2år, NetOnNet) så jag ska först försöka där.
Visst kan man plocka isär cellerna och ladda med en helt vanlig Li-jon laddare, jag har en riktigt bra Liitokala som dessutom mäter kapacitet och inre resistans och har brett urval av laddström. Men helst (om NetOnNet krånglar) hade jag velat undvika att sprätta upp paketet genom att lura skyddskretsen att ta emot laddning. Det kan ju hända att paketet spänning bara ligger strax under gränsen för att tillåtas ta emot laddning och att skälet till att jag mäter 0V över röd/svart är att kretsen kopplat från cellerna. Det gick som sagt alldeles utmärkt med ett Macbook batteri som låg strax under spänningsgränsen om jag minns rätt.
"Mixtrar" gör vi väl ganska ofta med grejer här i forumet, inte alltid för den stora ekonomiska vinsten, men man måste förstås söka upp information först..

Det är väl inte jättelämpligt att ladda celler som varit för urladdade. Vet inte hur riskabelt det är, men det lär ju finnas en viss brandrisk och börjar sådana celler brinna så blir det katastrof. Risken lär alltså finnas konstant i all framtid efter att man tagit i bruk ett batteri som laddats ur för mycket.
Om du har garanti så nyttja absolut den.
Om du har garanti så nyttja absolut den.
Det löste sig med nytt batteri direkt från Acer, först sa de att deras garanti bara var 1år men när jag påpekade den 3 åriga reklamationsrätten gick det plötsligt hur bra som helst!
Tog ändå isär det gamla batteriet och mätte up cellerna till mellan 3.1 och 3.3 V. Lite efterforskningar visade att det är först nedåt 2.5V (vissa BMSer kopplar ur vid 2.8V) som det finns risk för kristalltillväxt och kortslutning. Laddade initialt sakta (ca 0.03C och 4.15V) med ett labbaggregat. Sedan gick det bra att låta Liitokala:n ladda och kapacitetstesta. Kom upp i ca 70-90% av märkkapaciteten. Svetsade fast cellerna igen och testade i datorn. Tyvärr vägrade den fortfarande att identifiera och ladda batteriet. Antingen är det BMSen som är trasig eller så har den ett minne som gör att den vägrar om den en gång bestämt att någon cell är dålig.
Tog ändå isär det gamla batteriet och mätte up cellerna till mellan 3.1 och 3.3 V. Lite efterforskningar visade att det är först nedåt 2.5V (vissa BMSer kopplar ur vid 2.8V) som det finns risk för kristalltillväxt och kortslutning. Laddade initialt sakta (ca 0.03C och 4.15V) med ett labbaggregat. Sedan gick det bra att låta Liitokala:n ladda och kapacitetstesta. Kom upp i ca 70-90% av märkkapaciteten. Svetsade fast cellerna igen och testade i datorn. Tyvärr vägrade den fortfarande att identifiera och ladda batteriet. Antingen är det BMSen som är trasig eller så har den ett minne som gör att den vägrar om den en gång bestämt att någon cell är dålig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Grattis till dej, men den där treåriga reklamatonsrätten gäller egentligen inte betterier, dom räknas som förbrukningsvaror.
Grattis! Personligen så är jag inte så förtjust i Acer för det är ett av alla dessa företag som lämnar sina gamla kunder strandade utan support.
Visst, för mig personligen har det varit en fördel, eftersom jag genom åren dels fått en 300DPI SCSI-scanner av en kompis eftersom det bara gick att köra den vettigt med deras egen driver i Windows 98, och på samma sätt har jag hittat en 600DPI SCSI-scanner i ett grovsoprum sannolikt av samma skäl. Båda fungerar bra dels med SANE och dels med VUEscan (men med VUEscan så klagar Windows på att den saknar drivrutiner, eftersom VUEscan går direkt på hårdvaran).
Men att inte ordna support för äldre produkter är rätt uselt i mitt tycke, så länge det rör sig om hårdvara som i sig är gångbar. Skulle säga att fram till mitten av 00-talet så kunde nog en SCSI-scanner anses vara gångbar hårdvara.
Jag tror på detta med minne. Drabbades av detta på en Mac som jag fick av en kompis, som pga transportorsaker osv blev stående länge. Den gick att boota från batteriet, men den vägrade ladda batteriet, efter att det stått utan laddare för länge.
I ditt fall så är det väl halvlätt att bara ansluta separat laddkabel för att ladda batteriet löst (ifall det är lätt utbytbara packar som på äldre datorer), så har du ett extra.
Störigt att det inte finns hack för att ersätta dessa BMS:er.
Den trista lärdomen är väl för övrigt att man bör lämna laddare anslutna till alla laptops, mobiler å sånt som man har som bra-att-ha-saker, tvärt emot vad säkerhetstänk egentligen säger.