Kontaktekonomi

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Quetzalcoatl

Kontaktekonomi

Inlägg av Quetzalcoatl »

Nedanstående är bara ett av många exempel på ett fenomen jag inte begriper mig på.

Jag tittar på baksidan av en Samsung teve, den har ett antal olika kontakter, analog VGA, HDMI x4, ethernet, USB, men sen...
Istället för en normal SCART-hona finns där en slags högdensitetskontakt som påminner om Apples tidigare breda kontakt för iPhone 3.
Istället för tre RCA kontakter, för CVBS och HÖ och VÄ audio finns en 3,5mm kontakt som man brukar ha till hörlurar.
Istället för component videons tre RCA kontakter i färgerna Röd Grön och Blå är det ytterligare en 3,5mm hona där.

Det fina är att när teven köptes ingick det adapterkablar till allt ovan.

En högdensitetskontakt som övergår till en SCART-hona.
En 3,5mm hane som övergår till gul RCA, röd RCA och vit RCA.
En 3,5mm hane som övergår till röd RCA, grön RCA och blå RCA.

Så min fråga är varför?

Det handlar inte om att ytan på tevens baksida inte räcker till.
Det verkar inte handla om att spara in på material, för den här lösningen använder ju mera material?
Krångligt och i högsta grad meningslöst. Dessutom opraktiskt med dinglande adapterkablar som onödigt belastas av det som hänger i dem. Och råkar man tappa bort adapterkablarna har väl bara Samsung ersättningskablar, till löjligt överdrivna priser?

Det här påminner om 80-talets hemdatorer där alla tillverkare hade egna idéer om hur samtliga portar skulle se annorlunda ut än konkurrenternas.

Hatar dom sina kunder?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Kontaktekonomi

Inlägg av Marta »

Minimera kortytan. Ha färre kontakttyper att automatmontera på kortet.
Skriv svar