Överbelstningsskydd 12v vinsch till snöskoter
-
- EF Sponsor
- Kontakt:
Överbelstningsskydd 12v vinsch till snöskoter
Fredagshej till alla på forumet, brände en vinsch i veckan troligen genom överbelastning när jag drog upp en snöskoter på släpvagnen. På pluskabeln till vinschen sitter det en mojäng som pajade och jag kan inte läsa beteckningarna på de komponenter den består av. Nån här som vet och kan ge råd om hur jag lagar eller ersätter? Två parallellkoplade och möjligen sedan i serie, minns inte riktigt.
Observera att mittanslutningen på samtliga komponenter är bortklippta så är detta bara nåt som fungerar som säkringar och/eller dioder?
Med vänlig hälsning, // Karl B.
Observera att mittanslutningen på samtliga komponenter är bortklippta så är detta bara nåt som fungerar som säkringar och/eller dioder?
Med vänlig hälsning, // Karl B.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Överbelstningsskydd 12v vinsch till snöskoter
Kan vara 4st 42CTQ030S från International Rectifier
Verkar utgöra ett polaritetsskydd
Verkar utgöra ett polaritetsskydd
-
- EF Sponsor
- Kontakt:
Undersidan av mojängen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Electricguy
Skulle tippa på att de där bara utgör en rejäl diod i form av fler komponenter på et kretskort.. Mao. polaritetsskydd som tidigare nämnt. Om du är kapabel till att hålla isär + och - så bör det inte vara några problem att helt enkelt koppla förbi den.
-
- EF Sponsor
- Kontakt:
Joe jomenvisst när jag kollar ditt tips ser jag att det kanske bara är ett polaritetsskydd som hanterar 2x20 A x 2x20A som är seriekopplat men funderar fortfarande på varför för omvänd polaritet får ju bara motorn att snurra bakåt och på just den här finns inte någon fjärrstyrning som behöver fast polaritet.
Men bra tips på produkten får fundera på om jag köper nya för dom är ju svindyra.
Tack för givande input // Karl B.
Men bra tips på produkten får fundera på om jag köper nya för dom är ju svindyra.
Tack för givande input // Karl B.
-
- EF Sponsor
- Kontakt:
Rättning mittåt över här det är frakten som är svindyr 170 kr inte komponenten som bara kostar några kronor.
Om det är en helt elektromekanisk fram-back-styrning, med reläer osv, och det inte är nån koppling med dioder och mikrobrytare eller liknande för att detektera tom/full spole eller liknande, så kan du skippa den helt. Kopplar du förbi den så tjänar du väl någon volt också antar jag.
-
Att notera. Dessa fungerar inte bara som dioder utan även som överbelastningsskydd vilket du bevisade.
Så om du struntar i dessa (vilket fungerar utmärkt) så skulle antagligen winchmotorn eller riktningsrelät brinna istället...
Så om du struntar i dessa (vilket fungerar utmärkt) så skulle antagligen winchmotorn eller riktningsrelät brinna istället...
Det är 4 dioder parallellkopplade, dvs 160A så en 200A bladsäkring borde duga som ersättare i funktionen överbelastningsskydd.
-
- EF Sponsor
- Kontakt:
Stort tack för schyssta råd och baske mig jag tror att det trots dyr frakt får bli några nya kretsar, dom har ju bevisligen fungerat som skydd även mot överbelastning och mot felkoppling. Dessutom tror jag att det sitter en fjärrstyrningsmodul i lådan, för jag har en fjärr liggande som jag inte vet vars den hör men misstänker den här vinschen. Har ett antal flera vinschar därav min osäkerhet och den mottagaren gillar nog inte en felkoppling av anslutningen till batteriet.
Ha en goo kväll // Karl B.
Ha en goo kväll // Karl B.