Nån som är bra på Eagle pcbcad ?
Jag har letat på Google om det går att lyfta in en grupp av komponenter i schema i Eagle.
Är det möjligt ?
Tänker mig att man kunde få in ex. en grupp med spänningsregulator 78L05 och kringkomponenter, i ett moment,
eagle grupp
Re: eagle grupp
Jag kan svara mig själv. Det går att använda copy och paste, men man måste ha två instanser öppna av Eagle, så man kan kopiera mellan två schemor.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
I KiCad kan man importera ett annat KiCad schema, använder det rätt ofta, men man måste flytta det befintliga schemat ut ur kanvasen annars läggs det ovanpå och det blir en röra utan dess like.
Tror du kan jobba med flera schema som går att sammanbinda i ett projekt, typ du har en port som kallas A i ena schemat och en port A i andra schemat och
när du sedan ska cadda PCB så tolkas det som ett stort schema. Fast jag är inte säker just nu, vet att jag i vilket fall jobbat med flera schemor i samma projekt för längesedan.
Och då borde det gå bra att kopiera över mellan schemor tycker jag. Tror det annars finns något hack som gör det enklare att kopiera in en grupp komponenter.
I manualen finns detta om COPY...
när du sedan ska cadda PCB så tolkas det som ett stort schema. Fast jag är inte säker just nu, vet att jag i vilket fall jobbat med flera schemor i samma projekt för längesedan.
Och då borde det gå bra att kopiera över mellan schemor tycker jag. Tror det annars finns något hack som gör det enklare att kopiera in en grupp komponenter.
I manualen finns detta om COPY...
Copy parts and other objects.
When copying nets and buses the names are retained, but in all other cases a
new name is assigned.
Keep the Ctrl key pressed while clicking onto an object and the object will be
grabbed at its origin. So it will be moved into the currently chosen grid.
COPY can be used with groups. The group will be put into the clipboard of
the operating system. It is possible to copy it into another running EAGLE
program, for example.