missljud/störning i Hohner Cembalet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
eLGe

missljud/störning i Hohner Cembalet

Inlägg av eLGe »

Har en gammal Hohner Cembalet 1 (elpiano från tidigt 60tal) där det är ett skumt missljud https://drive.google.com/file/d/1qZ9ps3 ... sp=sharing
Ibland är missljudet borta men oftast finns det.

Har testat med att byta rören och elektrolytkondingar.
Akai

Re: missljud/störning i Hohner Cembalet

Inlägg av Akai »

Hur ser din inkoppling ut? Jag tycker det där låter som "digitala störningar" som man får ifall man får jordloopar tex från dator-ljudkort och ett mixerbord tex.
eLGe

Inlägg av eLGe »

Har den oftast kopplad till en gitarrförstärkare. Men är missljudet där spelar det ingen roll vad jag kopplar den till. det är samma. I går kväll var det tyst och det spelade ingen roll om jag hade datorn i ett intilliggande rum igång eller inte. Men idag är det där igen.

Kan det vara något med konstruktionen? Går det att bygga om den?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Innan man börjar och prata om att bygga om den så bör man utreda vad oljudet beror på. Flytta den till olika rum och olika uttag i bostaden och se om det gör någon skillnad. Stäng så mycket annan elektronik du har igång och prova då också. Försök att hitta ett mönster då du hör oljudet. Då blir det betydligt enklare att åtgärda det.
eLGe

Inlägg av eLGe »

ok, tror jag kan ha hittat den skyldige:

En liten förstärkare jag driver mitt hemmabyggda plåtreverb med.
Det blir iaf tyst nu när den är av och missljudet kommer åter när jag slår igång den.
Man hör faktiskt samma missljud i plåten om man lyssnar noga.

Får nog bli en anledning att skaffa en vettigare förstärkare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Kul att du lyckades lokalisera orsaken till störningen. :tumupp:
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Härligt då får du nästan lägga upp en fil när du spelar på din Hohner Cembalet.
Akai

Inlägg av Akai »

Kul att du löste det!

Digitala prylar och switchande nätaggregat hör inte ihop med analogt ljud. Denna får då gå som switchat nätagg, troligen klassD slutsteg med undermåliga filter som stör friskt i sin omgivning.. borde inte få säljas.

Ja, håller med föregående talare, vi vill höra mera av ditt instrument, lät som det var ett riktigt skönt sound i det!
eLGe

Inlägg av eLGe »

Klart ni får höra:
[video][/video]
eLGe

Inlägg av eLGe »

Akai skrev: 18 oktober 2024, 11:16:38 Kul att du löste det!

Digitala prylar och switchande nätaggregat hör inte ihop med analogt ljud. Denna får då gå som switchat nätagg, troligen klassD slutsteg med undermåliga filter som stör friskt i sin omgivning.. borde inte få säljas.

Ja, håller med föregående talare, vi vill höra mera av ditt instrument, lät som det var ett riktigt skönt sound i det!
Kan typ en sådan funka? https://www.electrokit.com/forstarkare- ... t4QAvD_BwE eller finns det något bättre man kan bygga?
Akai

Inlägg av Akai »

Hur mycket effekt behöver du?

De där kommer inte att kunna ge några 200W som det står. Gissar på kanske 60-80W är mer troligt.

Lm3886 var populära och låter riktigt riktigt bra, är lätta att använda och har hyfsade skydd mot överbelasning osv, går att få ut 60w. Finns också enkla kort att köpa färdiga.

Eller så testar du att sätta lite kläm-ferrit kärnor på din chines, har du tur dämpar de tillräckligt. De motverkar också att kablarna agerar antenn/sändare av störningarna.

Sen är konstruktionen på din synt kanske inte den bästa, det ser ut att vara ganska öppet på undersidan av rören. Är sen chassi av trä går störningarna rätt in i lågnivån. Rörkretsar har ofta hög inpedans och blir då känsliga för störningar. när denna tillverkades fanns inte så mycket starka störningar så skärmning var inte lika i fokus. skärmning av komponenterna kring rören kan förbättra tåligheten mot yttre störningar.

Även rören i sig kan ta in luftburna störningar.
eLGe

Inlägg av eLGe »

60w är nog perfekt, egentligen är kanske 200w för starkt ändå. https://www.amazon.se/50MM-allfrekvensr ... B07N8Q32VZ en sådan drivare har jag monterad på plåten och den verkar vara 20-25w. Tror kinesen är 2x30w.
Skriv svar