Cylinder/hål indikator, bra verktyg eller inte.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson

Cylinder/hål indikator, bra verktyg eller inte.

Inlägg av John Eriksson »

Hej Alla.
Jag undrar hur dom här som jag länkar till nedan.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000030546

Är det något man skulle behöva i sin verkstad. Men hur är det med noggrannheten i de mätningar som görs. Jämfört med en trepunkt inner mikrometer. Som jag fattat det hela så mäts diametern inte av verktyget utan man överför diametern till en mikrometer som får utgöra mätverktyget. Är Biltemas verktyg något som duger i en hobby verkstad.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Cylinder/hål indikator, bra verktyg eller inte.

Inlägg av grym »

dom funkar, men kräver mer känsla för att få rätt mätningar

annvänds ofta för att mäta ovaliteter i hål, vilket är mindre bra med trepunktare
(man mäter inte mitt emot med trepunktare)

föredrar helt klart trepunktare
hawkan

Inlägg av hawkan »

Man måste ställa klockan mot ett känt avstånd. Hade just det problemet.
Man kan köpa exakta mätringar som kostar hur mycket som helst. Funkar iofs jättebra.
Eller kanske mäta mellan en mikrometer. Hur jobbigt som helst. Kanske om man gör ett ställ för mikrometern.
Skulle inte lita på att alla olika mätspetsar om man kallar de så, är exakta på 100-delen (utan att kollat).
Alltså att man kalibrerar en gång, och sedan fritt byta spetsar och mellanbrickor, det vågar inte jag lita på.
Men är det väl gjort, så fungerar det bra.

Läste nu sista stycket, jo den mäter diametern, den visas på klockan. Relativt det kalibrerade avståndet.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Leta upp något annat än den från Biltema.
Den saknar förlängningsbiten på 50mm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vad menar du?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Normalt är dessa 50-150mm.
Biltemas är 50-100mm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och?
Väldigt sällan du hittar en bilmotor med en cylinderborrning över 100mm

Däremot, hade jag gärna sett att den kunde gå mellan 30-100 mm
Det är väl typ Chevas 8l bigblock, som kommer upp i de storlekarna
Senast redigerad av TomasL 16 oktober 2024, 21:18:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag köpte en hel sats med allt från 10 till 100mm vil jag minnas att det är. Minsta går från 10 - 18mm............

Allt till salu ;)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Finns väl en variant som inte har märklocka också där man "för över" måttet till mikrometer ?

I plugget hade vi sådana där med mätklocka, och "nollade" med mikrometer.

Som Grym är inne på använder man den ju även för att kontrollera ovalitet, då vill man inte ha en trepunkts. Sen vill man ju kunna flytta omkring den i cylindern för att mäta var det är slitet.
hawkan

Inlägg av hawkan »

De här?
Skärmbild 2024-10-16 214710.png
Sämsta skit jag varit med om. Antagligen för jag inte kan men men

Finns interna mikrometrar typ dessa
Skärmbild 2024-10-16 215128.png
Det är ganska oprecisa tycker jag. Den 5-30mm är rätt bra, men de större flexar lite på något sätt så det är dålig känsla när man skruvat åt lagom.

Trepunktsmikrometer är väl bra. Synd bara de kostar en arm och ett halvt ben och man behöver många för mätområdet är inte så stort.

Apropå det, mätområdet för biltemas är bara någon millimeter. Det är en liten procedur att mäta med den, rätt mätspetsar ska på och sedan kalibreras och sen mäta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel

Inlägg av hummel »

Teleskopstickmått som på bilden ovan tycker jag fungerar bra, det kräver lite ”känsla” vid hantering.
John Eriksson

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Så verktyget fungerar relativt bra om man har rätta känslan vid användning. Jag har 1 st innermicrometer 5-25mm som jag tycker är svår attanvända. Genom att det är lite besvärligt att hitta största avståndet sedan kommer själva avläsningen som jag inte är riktigt överens med. Har även en sats teleskopstick mått som jag använt mycket lite men jag upplevde två saker då. Lite svårt även här att hitta största måttet. Sedan skall man då mäta med micrometer. Även då var det lite besvärligt då teleskåp måttet gärna vill vrida sig. Detta gör att det finns två tillfällen att få mätfel som adderas till varandra. Har jag då mätt upp aktuell diameter eller inte. Naturligtvis är det även en fråga om vana som jag inte har just nu.
Mvh John Eriksson i Bollnäs.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Ja behövs känsla. Saknar väl det. Även att den är bra tillverkad, mina billiga känns som de har grova ytor som åtdragningsskruven glider/hackar på.
Biltemas är inte ett teleskopstickmått. Den mäter direkt och visar på klockan. Behövs ingen känsla i sidled, instrumentet håller ordning på det. Finns bara en ledd att hitta minsta måttet och det är enkelt.
Av de som nämnts tycker jag den är den bästa att mäta med. Kräver dock kalibrering vid varje nytt mått och det tar en del tid.
Det gäller att ha ett känt internt mått inom mätområdet. Mätring börjar kosta mycket vid stora storlekar.
Jag försöker med mikrometer, har ett ställ jag gjort som jag sätter det i och kan då relativt enkelt skapa ett mått.
Kan göra det med passbitar, har passbitar men saknar långa bitar att sätta på ändarna. Och något som håller ihop det. Kanske detta ger inspiration till att göra något åt det.

Jag har inte just biltemas. Jag har en 50-160mm från alix som åtminstone ser identisk ut.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

När det gäller teleskopstickmått är kvalitet väldigt viktigt. Det var som natt och dag när jag uppgraderade mina kinesiska till en sats gamla Brown & Sharpe.

När det gäller överföringen av måttet kan jag bara göra det på ett sätt, och det har jag faktiskt lärt mig på tuben :D Mikrometern i höger handflata med öppningen uppåt och tumme och pekfinger lätt på skruven. Måttet i vänster hand med skaftet vilande i tumklykan och mätdelen i ett lätt grepp mellan tumme och långfinger. Sen lugnt vicka fram och tillbaka på måttet medan man drar åt skruven tills man känner att man har "rätt" friktion. Det går snabbt och ger bra repeterbara resultat för mig. Jag sitter dessutom alltid ner när jag gör detta, tycker det gör processen mer avslappnad.

Jag skulle inte vilja byta stickmåtten mot hålindikator.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

TomasL skrev: 16 oktober 2024, 21:12:15 Och?
Väldigt sällan du hittar en bilmotor med en cylinderborrning över 100mm
Har TS skrivit att han ska mäta bilmotorblock?
Skriv svar