zigbee eller z-wave?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Basher52

zigbee eller z-wave?

Inlägg av Basher52 »

Vad skulle ni välja.

Har haft gammalt system med 433MHz moduler men då den nu är borta så funderar jag på att byta detta men som sagt, till vad?

Många hyllar zigbee men har sett att z-wave har vissa väggutag med repeater inbyggt, kanske fler saker har det som gör att man slipper dessa mesh-enheter som zigbee måste(?) ha som då åxå ska matas med el.

Har en del RaspPI 3B+ liggandes som jag då tänkte använda till detta.

Just nu är det bara lyset som ska styras å då via solnedgång/uppgång-baserad kalender till de olika uttagen.

Ange gärna fördelarna med ditt val.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: zigbee eller z-wave?

Inlägg av FormerMazda »

Jag har testat mycket "kina" grejer, Nexa, Fibaro (z-wave), Hue (zigbee).
Och ett återkommande resultat är att kvalité kostar.

Nu var det längesen jag hade nexa, men då ruttnade jag fort på att det var en sån hit and miss på om det faktiskt funkade eller inte. Dåliga räckvidder och ingen automation.

Nästa steg var Fibaro Homecenter 2, med tillbehör. Kostade en arm och ett ben. Men vilken skillnad! Det hickar aldrig! Och programmeringen är omfattande med vad man kan göra, och lika enkel om man vill det. Återföring på förbrukning med mera, och stort utbud på vad det kunde styra.
Jag körde allt från fibaros egna bara vägguttag, till ikeas rullgardiner till philips hue.
Att jag la ner det var egentligen att jag inte iddes programmera allt, det fanns för mycket alternativ och jag kunde aldrig känna mig nöjd och ändrade alltid.

Så nu är jag i philips hue-träsket. Och här trivs jag.
Finns lampor och uttag, enkel app att göra scener i, och framförallt så bara funkar det. Kostar lite, men det är dyrt med psykolog med.. ;)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ska man inte byta till nästa generation om man ska byta nu? Alltså thread/Matter?

Säger han som gick på plejd spåret...
Senast redigerad av AndLi 16 oktober 2024, 10:56:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jag kanske misstolkar dig, men för zigbee så agerar alla nätanslutna enheter som repeater för mesh-nätverket.

Jag har bara erfarenhet av zigbee, det fungerar skapligt. har lite problem med ett par enheter, som sitter långt ut. Jag har inte varit så noga med separering mellan Wifi och Zigbee, så stabiliteten har kanske med det att göra.

Som en generell repeater använder jag ikeas TRETAKT eller Inspelning:
https://www.ikea.com/se/sv/p/inspelning ... -00569836/
Senast redigerad av RDX* 16 oktober 2024, 10:46:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Är det inte Matter som är det ”heta” nu?
Kör allt i Ikea Dirigera
jon_kanon

Inlägg av jon_kanon »

Här kommer ett förslag från en rabiat förespråkare av öppna standarder.

Av z-wave och zigbee väljer man zigbee som är öppnare och en IEEE-standard.

Du har 433,92 MHz-system på plats? Fortsätt använda det.

"Den är borta" Din gamla 433,92 MHz-styrenhet?

Har du eneheter installerade redan så föreslår jag att du skaffar en RFX TRX433e http://www.rfxcom.com/epages/78165469.s ... ucts/23104

Den kopplar du till din hallonpaj (4 eller senare lär behövas för att få flyt i exekveringen av OpenHAB) och där kör du openHAB. Jag har en intel Atom 300 som jag kör på. Astrour och driver för TRX433e finns färdigt i OpenHAB.

Denna lösning väljer jag för att den inte är beroende av någon extern tjänst som kan stanna när som helst. Den är inte heller beroende av någon leverantör eller proprietär standard. OpenHAB har stöd för både z-wave och zigbee-donglar, så du kan fortsätta att bygga ut med de flesta standarder.
Basher52

Inlägg av Basher52 »

RDX* skrev: 16 oktober 2024, 10:43:00 Jag kanske misstolkar dig, men för zigbee så agerar alla nätanslutna enheter som repeater för mesh-nätverket.
men om då dessa har repeater i sej kan dom då skicka det till närliggande enheter utan att gå via meshen?
Basher52

Inlägg av Basher52 »

jon_kanon skrev: 16 oktober 2024, 10:51:15 Du har 433,92 MHz-system på plats? Fortsätt använda det.

"Den är borta" Din gamla 433,92 MHz-styrenhet?
dom är nu så dåliga att hälften av dom så lär man typ gå dit där den sitter för att den ska reagera plus, detta hade en onlinekalender som nu är borta så jag ska go helt offline eller i alla fall använda OS kalenders etc.
Dagens sätt att göra allt online å sen blåsa kunderna på funktioner om man inte abonnerar.
Typ som L Rossmann visar
Senast redigerad av Basher52 16 oktober 2024, 11:44:40, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Basher52 skrev: 16 oktober 2024, 10:57:07
RDX* skrev: 16 oktober 2024, 10:43:00 Jag kanske misstolkar dig, men för zigbee så agerar alla nätanslutna enheter som repeater för mesh-nätverket.
men om då dessa har repeater i sej kan dom då skicka det till närliggande enheter utan att gå via meshen?
Nej, hela tanken är ju att dessa enheter är noder i meshnätet. Det är inte repeters.
Basher52

Inlägg av Basher52 »

ah got it
Pucco

Inlägg av Pucco »

Ett problem med alla dessa moduler (alla system) är att strömförsörjningen oftast har en seriekondensator som spänningsdelare från elnätet. Den X-kondensatorn är självläkande vid överslag som blir av transienter på elnätet och tappar kapacitans med tiden. Det gör att matningsspänningen sjunker i modulen och till slut får man problem med funktionen. Byter man den kondensatorn kan man ofta återställa funktionen.
Basher52

Inlägg av Basher52 »

Jag kollade på en av dom så var fallet ja.
ska bara försöka få ta på dessa så är dom ändå manuellt funktionsdugliga.
Dock är ju kalenderfunktionen borta å nu kommer vintern å det är inge kul att komma hem tills alles svart så nått nytt system blir det.
jas39

Inlägg av jas39 »

Jag har gått all-in på zigbee (nästan iaf då det finns en hel del wifi-prylar med) Använder både IKEAs väggvårtor, knappar, ir-deckare och lampor. Samt en massa olika, 15+, kina dimrar/knappar tempgivare magnetlarm, fukt och vibration.

Styr med en RPi via zigbee2mqtt med home assistant och NodeRED och tycker att det fungerar bra. Har ofta en styrknapp kopplad oxo för att det ska funka "som vanligt" En del av kina joxet kan vara egensinnigt när det gäller att para in dem i systemet men https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ har ofta bra anvisningar.

Ikea har ju varit vettigt prissatt och känns trovärdigare vad gäller elsäkerhet och byggkvalitet. Känns som att dom håller på att glida upp i pris nu. Svårast att para in har ikeas rullgardin varit. Näst intill hopplöst att få till både knapp och z2m. Innan man förstår hur man gör :-)

Kinaprylarna har jag skruvat isär några knapp-puckar/dimrar och de har varit av vettig kvalitet och design men man ringer ju inte och får garanti
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du vill vara långsiktigt säker att det fungerar så kör något med egen styrelektronik som hanterar allt klenspänningsrelaterat, och som kan skicka ut kommandon till enheter av flera olika standarder.

Då kan du använda app eller t.ex. någon gammal radiofjärrkontroll (typ billig som ingått i paket med säg en fjärr och 3-4 vägguttagmonterade mottagare, eller för den delen de universalfjärrar som sänder både radio och IR) för att skicka kommandon till din burk, och sen skickar den ut olika typer av kommandon till olika burkar med olika protokoll, och ordnar också timergrejer och vad du nu vill ha för automatisering.

Om huvuddelen av mjukvaran körs i Linux så kommer den garanterat gå att flytta över till framtida versioner av sådan hårdvara. Det kommer "alltid" finnas sätt att i Linux ta emot och sända ut olika typer av signaler.

Annars så om du har ledningar i rör och tycker det är värt att tråda om så byt till något trådat system, typ KNX eller liknande?
Basher52

Inlägg av Basher52 »

Yep, helt egenstyrt ska det vara å solned/uppgångar går alltid å få tag på.
Sen kanske med nåt tillägg att kunna komma in i nätet utifrån å göra ändringar.

Å nåt med Linux är inga problem då jag lämnat det andra helt för flera år sen.
Skriv svar