"Spökspänning" DC?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Agamemnon

"Spökspänning" DC?

Inlägg av Agamemnon »

Försöker felsöka en skrothög till bil (amerikansk) som inte vill prata med diagnosverktyget. Ingen ström från OBD2. När man mäter med multimeter så finns där full batterispänning men så fort man kopplar in något, typ scannern som drar 10mA så finns där ingen kräm. Ger man scannern separat ström på pin 16 och 4 så funkar allt som det ska. Kan det vara en taskig jord som gör att jag kan mäta full spänning med min 10Mohm mätare men vid minsta belastning så faller det till noll? Antar att en gammal hederlig testlampa är det bästa verktyget för att kolla sånt här. Eller en Low-Z multimeter.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: "Spökspänning" DC?

Inlägg av MiaM »

Testlampa eller liknande är en bra början.

Tror inte på dålig jord, då hade det inte funkat att mata på +12V.

Gissar att 12V läcker baklänges genom nån modul som saknar sin 12V-matning men får signal från nåt annat.

Har du tillverkarens schema eller åtminstone Haynesbok eller liknande? I så fall följ signalen. Även om Haynesböckerna ofta är värdelösa för allt elektroniskt/"avancerat" så är åtminstone de få böcker jag läst dugliga för att följa schemat.

Också: Ifall bilen strular och du måste mata in 12V där, prova om strulet försvinner när du matar på 12V.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det kan bli så när en kabel är nästan helt genomärgad t.ex om det skavt hål någonstans, eller vid en kabelsko, eller skruvanslutning, eller vid en säkringshållare.

Hade för en vecka sen så i en säkringshållare till matningen för slutsteget. Helt dött. Men mätte jag med noll belastning var det 12V. Hade kommit in vatten och kontaktytorna oxiderat så det var ett väldigt högt motstånd genom säkringshållaren.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I ett tidigare jobb blev enheter försörjd via fritidsbatterier.

Mina medarbetare klagade ofta över att de mätte 12V men inget fungerade.

Jag skaffade då en liten 12V lampa (3W?) o monterade ett par ledningar med klämmor på.
Lyste den fanns det 12V, lyste den inte (med god styrka) var det INTE 12V.

Detta löste problemet med deras felsökning i fält.

En sådär "bilprovare" typ en skruvmejsel med lampa i samt en ledning från toppen är i mångt o mycket bra att ha.
Med multimetern kan man mäta om det alls "finns" kontakt med 12V, med provaren kan man påvisa glappkontakt. Så de kompletterar varandra.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Har nu konstaterat att spänningen dyker till nästan inget när jag sätter en testlampa paralellt. Alla mulitmetrar borde ju ha ett Low-Z läge så man kan belasta kretsen lite. Nu blir det till att sno en konstant 12v från någon kabel i närheten. Pin 16 i diagnosen ska gå raka vägen till konstant 12 volt via säkring, dvs +30 på schema. Nu när det går att läsa felkoder så börjar de riktigt stora problemen med bilen. Det var bättre när man inte såg eländet.
Användarvisningsbild
KrilleKrokodil

Inlägg av KrilleKrokodil »

Jag säger samma sak som man berört tidigare.
Man undviker spänningsmätningar utan last då detta lätt annars blir just detta "fenomen".

Det är MED förbrukaren systemet skall kunna hålla 12V och nu verkar du inte ha det.
Nästa steg skulle för mig bli att du mäter 16 mot B+ och sen 4 mot säker jord när scannern är kopplad.

Du kommer då få en spänning på den mätning där felet finns och du ser på hur många volt ungefär, vilket ger dig en hint om hur stort felet är (ju större spänning=ju större fel). :)

Lycka till!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det finns ju "testlampa" med lysdiodstapel. Vet iofs inte om de finns att köpa idag, men de fanns för 40 år sen ungefär. Lysdioder märkta 6V, 12V och några fler mellansteg och sist 220V och 380V. De för 6V är dubblerade där ena är märkt plus och andra minus, för att visa polaritet vid DC. Vid AC lyser båda. Om man har t.ex. 9V så kommer 6V lysa med full styrka och 12V svagare (ungefär, tror jag).

Poängen med dessa är att de drar en viss mängd ström (tillräckligt för att lösa ut JFB på 230V) men denna ström är ändå rätt låg, så man överlastar inte saker man mäter på men samtidigt så missar man inte en kass källa.

Svårt annars att ha nån slags lågimpedansläge eftersom effekten ska ju stekas upp nånstans. 100mA vid 12V må vara bara drygt 1W, men 100mA vid 400V blir 40W.

===============

Nog åtminstone kan väl OBD2-matningen gå över nyckeln? Eller är det olika för olika bilar? Mina Volvo gör så.

Nu skrev du skrothög, men om det inte hade varit en skrothög så hade jag nog försökt hitta avbrottet. Hygglig sannolikhet att det felet hänger ihop med det fel som du egentligen tänkte felsöka.

P.S. vad är det för amerikansk bil?
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Denna bil ska bara här ifrån så snabbt som möjligt så tänker inte forska vidare i exakt var felet ligger. Pin 16 behöver +30, dvs konstant batteri + och det ska den få. Diagnosuttaget drar ju normalt sett ingen ström att tala på så man kan tjuva var som helst. Mitt diagnosverktyg hade ingång för separat 12V så koderna är redan urlästa. Trasig CVT låda. Tappar tryck och växlar galet och hamnar i limp home efter ett tag. Vanligt fel på dessa tydligen. Bilen är en "Just Expect Every Problem" från 2007. Det primära problemet var dock att den behöver kunna besiktigas och då behöver OBD funka.
cittra49

Inlägg av cittra49 »

Är det en tech2 scanner du ruvar på?
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Jag har många olika, inklusive Tech2. Men detta är ingen bil från GM så den funkar inte här. Tech2 används främst till saab idag, men även till saab och nyare GM kör jag MDI som är GMs nyare verktyg. Till Jeep har jag inget specifikt verktyg utan använder en Launch scanner som klarar det mesta så den blir ofta använd där det inte kräver programmering och ingiftning av moduler. Den har visst stöd för det också faktiskt. Fördelen med denna var ju i det här fallet att den har separat barrel connector för 12v på Bluetooth dongeln.
Skriv svar