Vinkyl kyler inte men låter som vanligt (typ)
Re: Vinkyl kyler inte men låter som vanligt (typ)
Okej.. hade den avstängd en timme med sladden ur och sen drog igång den och satte den på lägsta. Den lät ok under 2 timmar men kylde ingenting…
Vibrerar kompressorn som att den går?
Jag hade en portabel AC som jag fick av brorsan, de hade högst troligt köldmediet läckt ut ur. Kompressorn gick men ingen kyla.
Jag hade en portabel AC som jag fick av brorsan, de hade högst troligt köldmediet läckt ut ur. Kompressorn gick men ingen kyla.
Tack snälla. Då blir det att jaga någon som kan laga… tur jag kollade!
Hej igen - sista frågan... Fick "offert" från en seriös aktör i Sthlm. Börjar känna att detta kommer bli löjligt dyrt:
"Vid besök av tekniker debiteras en kostnad på 2125:- inklusive moms för framkörning och 1h påbörjad arbetstid.
Vid behov av reservdelar tillkommer kostnad för reservdelar samt utökad arbetstid.
Pris som tillkommer vid återbesök är 1250:- per påbörjad arbetstimme."
Säg att han "kommer på" vad felet är och det tar max en timme = 2125:-
Köp av delar: 2-5000:- (jag gissar lite här)
Komma tillbaka för installation nya delar plus test etc 2 timmar = 2125+1250:-
Totalt arbetstid: 5 500:- = RUT 50% => 2250:- netto samt delar 2-5k = ett spann på 4 250-7 250:-
En ny kostar förvisso 25k men den här är ju supergammal. Vad mer kan gå sönder...
Hur hade ni gjort?
"Vid besök av tekniker debiteras en kostnad på 2125:- inklusive moms för framkörning och 1h påbörjad arbetstid.
Vid behov av reservdelar tillkommer kostnad för reservdelar samt utökad arbetstid.
Pris som tillkommer vid återbesök är 1250:- per påbörjad arbetstimme."
Säg att han "kommer på" vad felet är och det tar max en timme = 2125:-
Köp av delar: 2-5000:- (jag gissar lite här)
Komma tillbaka för installation nya delar plus test etc 2 timmar = 2125+1250:-
Totalt arbetstid: 5 500:- = RUT 50% => 2250:- netto samt delar 2-5k = ett spann på 4 250-7 250:-
En ny kostar förvisso 25k men den här är ju supergammal. Vad mer kan gå sönder...
Hur hade ni gjort?
Om det är en större vinkyl :
riv ut den gamla kompressorn och kylelementet.
Åk till seasea ( eller annan båtfirma och köp https://www.seasea.se/kylaggregat-isotherm-2006
för 9000:- och montera själv. Behöver dessutom en 12V källa ( 12V 2A ) skall vara 3A
Då är du framtidssäker
riv ut den gamla kompressorn och kylelementet.
Åk till seasea ( eller annan båtfirma och köp https://www.seasea.se/kylaggregat-isotherm-2006
för 9000:- och montera själv. Behöver dessutom en 12V källa ( 12V 2A ) skall vara 3A
Då är du framtidssäker
Senast redigerad av petertub 16 oktober 2024, 16:41:50, redigerad totalt 1 gång.
-
Jag hade bett en firma komma ut en timme för att göra en felsökning för att konstatera vad felet är och samtidigt få ett kostnadsförslag. Därefter hade jag fattat beslut.
Kolla först om det kan gå att flytta dörren och hyllorna=inredningen till ett nytt vanligt kylskåp. Så länge måtten för dörröppningen är samma, eller något för högt på det nya kylskåpet, så bör det gå bra. I värsta fall så ta med dörren till olika vitvarusäljare och måtta på deras kylskåp i butikerna. Det lär väl inte gå att måtta helt exakt eftersom ordinarie dörr är i vägen lite och säljarna lär inte låta dig lossa dörrarna på deras kylskåp, men ändå.
Tack för alla svar!! Jag tar hit en gubbe för felsökning till att börja med
Kan vara värt att kolla vad hembesök kostar jämfört med att lämna in. Den ser väl ut att vara ungefär av samma storlek som en vanlig kyl eller frys, och eftersom den ändå verkar trasig så är det väl ingen förlust att lägga den omkull i t.ex. en kombibil.
Plus, ifall tekniker dömer ut den så kanske teknikern kan hjälpa att välja ut en ny vanlig kyl som du kan flytta över dörr/inredning till.
Plus, ifall tekniker dömer ut den så kanske teknikern kan hjälpa att välja ut en ny vanlig kyl som du kan flytta över dörr/inredning till.