Höja diskanten på headset för flygplan?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Agamemnon

Höja diskanten på headset för flygplan?

Inlägg av Agamemnon »

Har vi några piloter här? Jag har precis köpt nya hörlurar (UFQ A28 bluetooth) vilka är ett billigare kina-alternativ till Bose A30 och andra lurar med active noise reduction. Kostar 3800 istället för 17.000. Är ganska nöjd med lurarna men tycker att inkommande radiotrafik saknar diskant och är lite muffligt/dovt. Det gör det svårt att höra vad tanten i tornet säger till mig. Nu vet man ju ungefär vad de ska säga men ibland säger de saker som man inte väntat sig och då kan det faktiskt vara bra att höra vad som sägs.

Nu är frågan om man kan bättra på diskanten genom att göra ett enkelt filter eller eventuellt aktivt höja de högre frekvenserna på hörlurssignalen från planet? Helst en passiv lösning som inte kräver ström. Ljudet kommer i en vanlig 6,3mm ljudkontakt. Flygradio är ju som bekant AM och inte direkt Hifi från början men mina gamla David Clark låter faktiskt mer tydligt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Höja diskanten på headset för flygplan?

Inlägg av grym »

man kan dämpa allt med motstånd i serie, och sedan släppa förbi högre frekvenser med en kondensator

ett motstånd och en kondensator kan räcka
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det borde egentligen räcka med en kondensator. Växelströmsmotståndet för en kondensator är frekvensberoende. Så den släpper igenom högre toner bättre än höga.
XL = 1 / 2pi f C

Frågan är om det räcker. Det är enkelt att prova. Behöver man höja diskanten måste man in med ett aktivt filter.
Är lurarna aktiva?
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Först måste man kanske konstatera om det låter bättre med andra lurar.
Dvs om problemet är själva högtalarna i den nya lurarna.

Man kan även prova lurarna på ett annat fabrikat av komradio hos annan flygare .

Är det så, dvs de nya lurarna saknar diskant, kan man kanske göra som nämnts, skära bas för att få mer diskant.
Men är lurarna så konstruerade att de skall ha begränsat frekvensomfång kanske de inte hjälper.

Men det är ju ovanligt att hörtelefoner helt saknar diskant på det sätt du beskriver.
Att lurar kan ha dålig diskant är en sak i HiFi sammanhang, men då talar vi om diskanten 3 - 15 kHz området.

Kommunikationsradio skall ju ha max 3 kHz.

För en tid sedan infördes 8,33 kHz AM för flygets komradio.
det innebär i sig att mottagaren bandbredd måste minskas, samt att sändares bandbredd skall minskas. Dvs i komradion.
Detta för att förhindra störningar på grannkanalerna.

Det gör att det helt enkelt är normalt att det låter lite "murrigare" numera.
Något jag tycker i alla fall som lyssnare på flygets kommunikation.

Som sagt problemet måste benas ut lite.

det förekommer att man begränsar frekvensområdet i hörtelefoner med rent mekaniska eller akustiska åtgärder.
Avsikten är att försöka minska störande buller eller brus.
Man kan därför kanske öppna lurarna och se om någon form av akustiskt filter finns.
Som i gamla telefonlurar exvis.

Roysan
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Alltså oj vad jag hatar tillverkare som har sånadär "special price for you my friend"-webbsidor. Köper folk deras produkter tack vare deras webbsidor, eller köper de deras produkter trots att deras webbsidor är hemska?

https://www.ufqaviation.com/products/an ... music-free

Hur som helst, finns det nån spec på det ena och det andra? D.v.s. dels på ingångsimpedans hos hörlurarna, dels signalnivå mellan radion och hörlurarna, och dels utgångsimpedans från radion?

Om det inte finns spec på detta så får du helt enkelt prova dig fram. Koppla in en ljudkälla som har en känd väldigt låg impedans, till exempel högtalarutgången på en klen förstärkare ställd på väldigt svagt ljud, mata in t.ex. 1khz ton med tongenerator-app i dator/smartphone till förstärkaren (eller sämre men dugligt ställ in FM-radio på rent brus). Mät AC (milli)volt med enkel multimeter vad du har för spänning när du har "lagom rätt högt" i hörlurarna (men börja med att skruva på ljudet med lurarna bredvid dig, så att du inte råkar dra på för högt). Sen när du har en lämplig spänning så sätter du ett seriemotstånd i serie mellan signal/"plus" på förstärkaren och hörlurarna, och mäter spänningen före och efter motståndet. Spänningsskillnaden = spänningsfallet över motståndet, och med motståndets värde känt så kan du räkna ut strömmen. Med strömmen och spänningen känd in till hörlurarna så kan du räkna ut impedansen.

Istället för förstärkare så kan du ta hörlursutgången på t.ex. en smartphone, men risken är att den varierar i spänning beroende på impedans. Inte ett jätteproblem, men ändå.

Välj sen ett serimotstånd som ger så mycket dämpning av ljudet som du vill öka diskanten. Ihop med impedansen så kan du sen välja en kondensator parallellt med motståndet. Kondensatorn räknar du ut genom att dels ta önskad brytfrekvens för diskanthöjningen (ungefär där höjningen börjar rulla av), och dels hörlurarnas ingångsimpedans i serie med flygradions utgångsimpedans. Som du förstår så ifall du inte har lust/möjlighet/tid/kunskap att mäta upp eller läsa på specar om alla ingående apparater så får du laborera med värdena. Ett tips är väl att först laborera fram ett motstånd som sänker signalen en del, och sen köpa en sats med några olika kondenastorvärden i det område som du tror du kommer landa inom.

Det är ju inte helt lätt att avgöra vad som blir önskad frekvensgång heller, så i princip så är det kanske bra att börja med att provlyssna på typ flygradio (typ VASAviation och de andra kanalerna på Youtube) och laborera med en app eller fysisk equalizer.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Tack för svar! Jag tror på lösningen med seriemotstånd och kondensator! Radion ger tillräckligt med kräm ut för att kunna dämpa lite och släppa fram högre frekvenser. Själva högtalarna i lurarna kan producera diskant för när man kör musik via bluetooth till dem så kan man få bra diskant via mobilens EQ. Och med de gamla David Clark lurarna så låter det ljusare så radion är inte problemet. Kan jag bara få upp ljusheten i klass med de gamla lurarna så är jag nöjd. Och varför jag lockas av kinesernas marknadsföring? 3800 kr mot 17.000 kr är det som lockar. Inget annat.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Bifogar lite kina-spec och spec från radion ifall någon vill gissa på lämpliga komponent värden att testa.

Hörlur: frekvens respons 50hz-20khz. Känslighet 95db SPL. Impedans matchning 150-1000 ohm. Vad menas med detta? Hörlurens impedans är väl bestämd?

Radio: 0.5watt at 300 ohm headphone. Modulation fidelity 350-2500hz.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

MiaM har bästa förslaget hittills att parallellkoppla en kondensator med ett dämpmotstånd är smart. Speciellt eftersom radion har nog effekt för att klara dämpningen. När du provar kondensatorn, börja med ett lågt värde och parallellkoppla sedan flera kondensatorer med den första tills du ökat kapacitansen till ett värde som ger bästa ljud.

Hörlurens impedans varierar inom frekvensområdet. Så gör egentligen alla högtalare (mer eller mindre). Har man en kurva över impedans ser man detta tydligt. Att ange variationen på det här viset blir bara otydligt.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Det finns tydligen någon sorts standard på 300 ohm för headset till GA-flyget (general aviation) så man får väl anta att även dessa lurar har snittet där i kring. Tips på komponentvärde? En vridpot är nog inte fel under utprovningen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

jag hade nog provat med en potentiometer på 1-2k och bara sätta den i serie med signalen.

En annan variant är att koppla potten som spänningsdelare; då har du visserligen varierande impedans beroende på pottens läge men du har åtminstone garanterat högst den impedans potten i sig ger.

Gissar att hörlurarna bara specar att "de fungerar med radio med den utimpedansen" lite luddigt. Uselt av dem, men ändå. Säkert tänkt för att passa kunder som inte förstår vad impedans är och tror att lurar på t.ex. 500 ohm inte funkar med en radio med utgång på 300 ohm, eller liknande.

Kalkylator för oss slackers som inte orkar använda rätt formel :)
https://www.digikey.se/en/resources/con ... ass-filter

Om vi säger att impedansen in på hörlurarna är 1k och radions impedans säkert egentligen är lägre (men den inte garanterat orkar driva lägre än ca 300 ohm), så med t.ex. 2khz brytfrekvens så landar det på knappt 80nF.

Kjell&co verkar ha motståndssortiment men inte kondensatorsortiment.
Ungefär var bor du? Om du har tur så finns det butik som säljer komponenter nära, men troligtvis så får du beställa online.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Tack! Då har jag något att börja med. Får se vad jag hittar här hemma. Åker på att beställa en hane och hona 6,3mm om inte annat. Kjell har säkert men de brukar ta bra betalt för smågrejer. Ska man bara ha 1 grej så går det väl.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, såg att Kjell har ett par motståndssatser, dyra om man behöver enstaka motstånd men säkert okej om man vill ha en motståndssats.

Jag har inte exakt koll på flygradio, men dubbelkolla för all del att det är vanliga 6,3mm och inte nåt som bara är snarlikt. Har för länge sen gjort misstaget att tro att två panelhonor jag hade var 6,3mm, motnerade dem, lödde kablar osv, och när jag skulle använda den blev jag klart förvånad över att mina hanar inte gick att trycka in i hålen för det var uttag för nån för mig okänd mindre diameter :o
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Mic-pluggen i flygheadset har en något mindre diameter, Mia. För att de inte skall kunna förväxlas.
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Men du nämnde att det var Blue Toth headset, eller är det anslutet till 4 mm och 6,3 mm jackarna i flygplanet?
Går ljudet via blue Toth kanske man får leta problemet i de kretsarna.

Impendansen hos headset av denna typ brukar som standard vara 600 Ohm , en resistansen kan vara lägre.

Men hur låter det vid interkom?
Dvs när man pratar mellan pilot och passagerare med headseten?

Ofta är LF-effekten lite klen i flygradio, därför kan det bli för svagt ljud om man försöker filtrera på headsetens ljud signal.

Roysan
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, såklart, 600 ohm är ju den klassiska hörlursstandarden från förr (som typ AKG var en av de få som höll fast vid länge), och två parallellt för mono passar ju perfekt till de 300 ohm som redan nämnts.

Sidospår: Om man vill kunna skilja mellan tornet och medpassagerare (om inte radion automatiskt bryter medpassagerare när squelchen tar emot signal?) så skulle man kunna ha lite olika panorering, eller kanske rent av också svag tidsfördröjning för ena örat för medpassagerare, så kommer deras ljud mer från sidan.

Kom just att tänka på en anekdot. En bekant köpte en begagnad scanner på slutet av 90-talet. Säljaren hade haft den när han flög, för att det var bättre ljud än mottagaren i flygplanets egen radio. Så han sände med planets radio och tog emot med sin scanner. Poängen med denna anekdot är att det kan tänkas att planets radio suger. Om det är ditt eget plan så kanske man kan modifiera lågpassfilter, eller så kanske det rent av finns uppgraderingar för detektorn osv, och om det är en äldre radio (säg före nån gång på 90-talet, kanske?) så kanske LF-slutsteget kanske också är uselt. (Som sidospår på detta sidospår så har jag hört ljudet från en av de dyrare lyxigare kortvågamatörradioapparaterna med tillhörande "bra" högtalare. Ljudkvaliteten var fantastiskt bra jämfört med 2M-stationen som stod i närheten på samma radioklubb. Givetvis lär högtalaren ha spelat roll, men även linjäriteten i kretsarna i radion lär spela roll också.

Undrar om man rent av kan få bättre ljud om man tar ut smalbandig MF från flygplanets radio och ansluter till detektorn och ljudkretsarna som man tar från en portabel radio.

Vad för radio har planet?

Också: bullerdämpningen lär fungera sämre men i princip borde det gå att ta elementen från ditt gamla bättre headset och montera i ditt nya billiga. Kanske.
Skriv svar