Liten numitronklocka
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- electronix
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Liten numitronklocka
Snyggt, nu blir jag sugen på att bygga en klocka på mina 7-segments Nixierör
Jupp, jag har 8 eller 10 st små Nixierör som är 7-segments uppbyggda. Japanska rör.

Sådana har jag aldrig sett.
Det borde ju bli färre glödtrådar än på ett normalt nixierör?
Det borde ju bli färre glödtrådar än på ett normalt nixierör?
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Lite OT, men jag postade om dessa rör i denna tråd: viewtopic.php?p=1504539
Nu är den mesta hårdvaran klar. återstår att printa ett nytt lock med fästan på undersidan för en dcf77-modul och två vinklade alternativa fästen för dess antenn. Därefter är det "bara" firmware'n som skall göras klar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Den klockan förtjänar ett bättre yttre. Skicka mig måtten så fixar jag något i trä i stället 

Det skulle vara trevligt med en äkta trälåda. Borde finnas möjlighet att hitta en stuvbit där de sysslar med trä som räcker till en så pass liten sak.
Har kommit en bit med programmet. Blev ett tvärstopp med PIC som vägrade ta emot firmware, precis som den jag nämnt tidigare. Kom på orsaken, LVP-ingången... Med MOSFET som drivtrissor flöt denna pinne fritt och ställde till det. Räckte inte att MCLR växlades från reset direkt till HVP. Den kom ändå i något magiskt läge. Med 1M pulldown försvann problemet.
Har kommit en bit med programmet. Blev ett tvärstopp med PIC som vägrade ta emot firmware, precis som den jag nämnt tidigare. Kom på orsaken, LVP-ingången... Med MOSFET som drivtrissor flöt denna pinne fritt och ställde till det. Räckte inte att MCLR växlades från reset direkt till HVP. Den kom ändå i något magiskt läge. Med 1M pulldown försvann problemet.
Har kommit en bit längre nu. Det finns en fungerande firmware och det finns drygt 10h gångreserv vid strömavbrott. Använder en 1F supercap och den drar c:a 45µA med endast 32kHz oscillator och TMR1 igång. MCU är då 99% av tiden i sleep-mode och uppdaterar en räknare varannan sekund.
DCF77-modulen är på plats. Tyvärr är detta betydligt mera komplicerat än förväntat. Med MCU igång på 8MHz HFINTOSC (normalt driftläge) ger mottagaren ingen signal alls, en rak linje på scopet. Detta även med PWM helt nedstängt och blank display. På backupspänning däremot ger den fina pulser från sändaren i Mainflingen.
Är överraskad att en MCU med alla pinnar vilande kan sprida så mycket störning. Funderar på om det verkligen är så, eller om det är nätdelen som stör och något energispartrams som stänger ner normalt driftläge utan last.
Får antagligen bli en lösning med släckt display och MCU i snigelfart medan tidsinformationen tas emot. Det blir knappt 8k instruktioner per sekund med LFINTOSC. Bör räcka fint för att ta emot denna ultralångsamma signalering med 1 bit per sekund.
Har också märkt att numitronrören har stor spridning. Det skiljer mycket i ljusstyrka mellan segment i samma rör. Vissa av glödtrådarna ger mindre ljus med samma drivning. Trodde först att PWM var i olag, men pulserna är exakt lika och alla drivtrissorna bottnar hela vägen ner till noll volt.
Är här möjligtvis någon mer som har erfarenhet av IV-16 eller IV-9 och deras (o)jämnhet och kan säga om det är så dessa rör är?
DCF77-modulen är på plats. Tyvärr är detta betydligt mera komplicerat än förväntat. Med MCU igång på 8MHz HFINTOSC (normalt driftläge) ger mottagaren ingen signal alls, en rak linje på scopet. Detta även med PWM helt nedstängt och blank display. På backupspänning däremot ger den fina pulser från sändaren i Mainflingen.
Är överraskad att en MCU med alla pinnar vilande kan sprida så mycket störning. Funderar på om det verkligen är så, eller om det är nätdelen som stör och något energispartrams som stänger ner normalt driftläge utan last.
Får antagligen bli en lösning med släckt display och MCU i snigelfart medan tidsinformationen tas emot. Det blir knappt 8k instruktioner per sekund med LFINTOSC. Bör räcka fint för att ta emot denna ultralångsamma signalering med 1 bit per sekund.
Har också märkt att numitronrören har stor spridning. Det skiljer mycket i ljusstyrka mellan segment i samma rör. Vissa av glödtrådarna ger mindre ljus med samma drivning. Trodde först att PWM var i olag, men pulserna är exakt lika och alla drivtrissorna bottnar hela vägen ner till noll volt.
Är här möjligtvis någon mer som har erfarenhet av IV-16 eller IV-9 och deras (o)jämnhet och kan säga om det är så dessa rör är?
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag upplevde samma sak med en Nixieklocka, när man startade klockan för första gången visades ingenting på Nixie-rören, och jag såg en fin pul komma varje sekund via en enkel DCF-77 mottagare, när tiden hade tagits emot av PIC’en och den började multiplexa rören så dog DCF-77 signalen. Den plattform jag använder idag är från PVelectronics i UK, den kan ta emot tiden via GPS, jag hittade ett repository som har en NTP->GPS time och den funkar utmärkt.
Lite overkill, men här är en som gjort en NTP 2 DCf-77: https://www.instructables.com/NTP-to-DC ... CHRONISER/
Kanske en möjlighet?
Jag *tror* att det är skillnad i ljusstyrka mellan de olika segmenten, det kan ev lösa sig med ett färgfilter framför rören.
Lite overkill, men här är en som gjort en NTP 2 DCf-77: https://www.instructables.com/NTP-to-DC ... CHRONISER/
Kanske en möjlighet?
Jag *tror* att det är skillnad i ljusstyrka mellan de olika segmenten, det kan ev lösa sig med ett färgfilter framför rören.
Nixies använder ganska brutal spänning, så det är väl bara att förvänta störningar. Redan step-up switcharen stör något enormt på en DCF-mottagare. Det som förvånar är att CU tycks störa när den körs på 8MHz INTOSC även när samtliga utgångar är noll. Nåväl, det skall lösas. Med LFINTOSC tycks det funka.
En annan fråga är vad det är som drar mycket ström när den går på backup från en 1F supercap. 10h är väl OK, men när det kunde varit många dygn så undrar jag var strömmen blir av. Med en annan MCU av samma typ på en labbplatta drar den ungefär 5µA förutom när tidräknaren uppdateras. Då är strömmen 35µA under 5ms som upprepas med 2s intervall.
Kontrollerade databladet för shottkydioden ytterligare en gång. <1µA vid 5V och rumstemperatur. Schema finns i ett tidigare inlägg. Pull-up till DCF-mottagaren är inte monterat och denna var inte inkopplad. Urladdningshastigheten 0.2V/h tyder på en mycket högre ström.
Har inget datablad på varken tantaler eller ceramer, men kan väl knappast sluka tiotals µA, eller supercapens självurladdning?
Strömmätningen är gjord med 1k shunt i GND som enda förbindelse till strömkällans utgång. Noll är en ruta ner. 10mV/5ms per ruta.
.
En annan fråga är vad det är som drar mycket ström när den går på backup från en 1F supercap. 10h är väl OK, men när det kunde varit många dygn så undrar jag var strömmen blir av. Med en annan MCU av samma typ på en labbplatta drar den ungefär 5µA förutom när tidräknaren uppdateras. Då är strömmen 35µA under 5ms som upprepas med 2s intervall.
Kontrollerade databladet för shottkydioden ytterligare en gång. <1µA vid 5V och rumstemperatur. Schema finns i ett tidigare inlägg. Pull-up till DCF-mottagaren är inte monterat och denna var inte inkopplad. Urladdningshastigheten 0.2V/h tyder på en mycket högre ström.
Har inget datablad på varken tantaler eller ceramer, men kan väl knappast sluka tiotals µA, eller supercapens självurladdning?
Strömmätningen är gjord med 1k shunt i GND som enda förbindelse till strömkällans utgång. Noll är en ruta ner. 10mV/5ms per ruta.
.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Om man laddar upp supercupen en bra stund till en viss spänning och sedan provar efter säg 1 dygn, är det då samma spänning eller i dess närhet? Man bör i alla fall få ett hum om dess egenurladdning...
Tycker inte jag upplever så stor skillnad i ljusstyrka mellan olika rör av dessa typer. Däremot har jag märkt att segmenten kan sitta lite olika. En del kan ha segmenten lite längre från varandra men det är absolut inget man tänker på i praktiekn tycker jag. Ingen större skillnad i ljsstyrkan mellan segmenten.