Mikrodator med CDP1802 - nostalgia
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia
Jag har en skön skämtteckning jag sett och som jag msåte hitta på det temnat.
SÄNGEN Kesselmark! SÄNGEN!!!!!!!!!
SÄNGEN Kesselmark! SÄNGEN!!!!!!!!!
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Här är mitt bygge, saknar en 1 eller 2 MHz oscillator för att kunna starta upp den

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Snyggt
.
Så här ser mitt bygge ut. Professorn liksom TILarna är kinesiska. Pilen pekar på sneda omkopplaren.

Så här ser mitt bygge ut. Professorn liksom TILarna är kinesiska. Pilen pekar på sneda omkopplaren.
Jag hade inte klarat att hålla mig från att låna 1MHz från nån annan 8-bit-dator.Mickecarlsson skrev: ↑8 oktober 2024, 09:05:45Här är mitt bygge, saknar en 1 eller 2 MHz oscillator för att kunna starta upp den

Sidospår: Jag förstår på sätt och vis tjusningen i minimala burkar, men för 1802 så är det väl rätt trevligt att åtminstone ha nån av de där tillsatserna som tillät att i nån mån redigera inmatat innehåll?
Också: Lite förvånad att ingen elektronikbyggtidning gav 1802 nån minimal renässans i form av en enkel byggbeskrivning där man ersätter knapparna för åtta bitar och "stega nästa" med anslutning till centronicskompatibel printerport, och bara "skriver ut" en 1802-binär från en annan dator.
Också: Vet inte om nån redan gjort detta, men en trevlig tillsats kunde väl vara en UART som inte kräver initialisering, och en krets som tar emot två eller tre tecken och skickar in som binärdata. Alltså tänk att man t.ex. skriver ett oktalt tal där de två första tecknen latchas i latchar och det sista matas direkt som om det vore omkopplarna. Eller om man vill minimera knapptryckningarna bara använda de fyra lägsta bitarna och ha en slags nästan-hexadecimalt system med 0-9 samt J-O (J-O har hex xA-XF). På så vis skulle man kunna ha använt en pappersterminal/teleprinter istället för switcharna. Vet dock inte vad prisläget var på sånt en gång i tiden, men misstänker att den som var datorintresserad kunde nog varit sugen på en pappersterminal även för framtida användning, d.v.s. först för att göra 1802 lite drägligare men senare att använda mot nåt S100-system.
Sidospår på detta sidospår: Jag tror att jag inte läst om folk som byggt videoterminalhårdvara för att visa bild, men inte byggt tangentbordet, och kört en pappersterminal som tangentbord? Har inte koll på de där ASR33; de kanske bullrar och har sig bara för att ens kunna läsa tangnetbordet, men lite nyare som t.ex. Diablo 1620 och diverse DECwriter är vad jag minns knäpptysta, förutom tangnetljudet, när man endast använder tangentbordet utan att skriva ut.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Den nedre finns på eBay som byggsats. Är sugen men ... $$ 

En till variant på 1802, inspirerad av Elektronik För Alla's variant. Mycket blinkenlights, ROM-fri och 64k RAM. Inga knappar, drivs och styrs via USB.
Minimalistisk men ändå med lysdioder som man ser vad som händer, snyggt!
Vad är de tre knapparna till vänster till? Gissar att en av dem är reset...
Antar PIC:en står för kommunikation och klocka till 1802, gör den nåt mer?

Vad är de tre knapparna till vänster till? Gissar att en av dem är reset...
Antar PIC:en står för kommunikation och klocka till 1802, gör den nåt mer?
Knapparna är kopplade till tre av ef1-ef4. PIC ger klocka samt driver styringångarna. Den har en utport som bara går till LED, en inport från PIC. En EF är serial in och Q är serial out.
Den kan stegas en klockpuls åt gången, 8 (en maskincykel) samt köra variabel fart och även riktigt fort. Givetvis ladda program, men inte läsa tillbaka något mer än seriellt. RAM används bara till hälften, där är ingen bankswitch.
Raderna med LED är lite ojämna, det beror på att jag gjorde ett Misstag. De kallas 3mm, men har en ring i botten som är större. Denna fick tas bort, vilket inte blev perfekt rakt, så de något vinklade och ojämna kanterna gör att det blev som det blev.
Den kan stegas en klockpuls åt gången, 8 (en maskincykel) samt köra variabel fart och även riktigt fort. Givetvis ladda program, men inte läsa tillbaka något mer än seriellt. RAM används bara till hälften, där är ingen bankswitch.
Raderna med LED är lite ojämna, det beror på att jag gjorde ett Misstag. De kallas 3mm, men har en ring i botten som är större. Denna fick tas bort, vilket inte blev perfekt rakt, så de något vinklade och ojämna kanterna gör att det blev som det blev.
Hur kontrollerar du den? Har du gjort nåt program eller är det typ styrkoder genom en serieterminal?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Något liknande men mer avancerad var Elf2K: http://www.sparetimegizmos.com/Hardware/Elf2K.htm
Tyvärr den här maskinen borta och jag tror det är om den här det sägs att inget material finns att tillgå, Det är ingen idé ens att fråga efter gerberfiler eller scheman eller något. Med det sagt en gultstjärna till dem som lämna information till sina sedan länge avslutade projekt.
Tyvärr den här maskinen borta och jag tror det är om den här det sägs att inget material finns att tillgå, Det är ingen idé ens att fråga efter gerberfiler eller scheman eller något. Med det sagt en gultstjärna till dem som lämna information till sina sedan länge avslutade projekt.
Huggbävern:
Förstod jag rätt att du saknade manual/scheman till Elf2k? I så fall: jag har Users Manual till den som PDF. 134 sidor, varav 20 sidor scheman.
Förstod jag rätt att du saknade manual/scheman till Elf2k? I så fall: jag har Users Manual till den som PDF. 134 sidor, varav 20 sidor scheman.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Nu blev jag osäker. Tittar jag i ELF-mappen har jag faktiskt en del material. Det var någon annan variant det gällde..... kanske.
(Lite OT: Mutable Instruments som tog fråm några lite udda syntar och syntmoduler har väl lagt ner tillverkning och försäljning men alla deras konstruktioner är open source och man kan alltså beställa ett gäng mönsterkort och bygga en "klon" av någon av deras apparater men man måste ange ursprunget.)
(Lite OT: Mutable Instruments som tog fråm några lite udda syntar och syntmoduler har väl lagt ner tillverkning och försäljning men alla deras konstruktioner är open source och man kan alltså beställa ett gäng mönsterkort och bygga en "klon" av någon av deras apparater men man måste ange ursprunget.)