"Störare"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Jovisst, medelåldern är relativt hög. Dock håller sig dom riktigt gubbiga sig på andra frekvenser oftast...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Även på fria band så måste väl ändå fortfarande sändarutrustningen vara godkänd av PTS eller motsvarande?

Det finns så vitt jag vet inte några band överhuvudtaget där man kan knepa ihop en ej godkänd sändare och börja sända på helt lagligt, fria band eller ej.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

jo. Sändaramatörer får, eller fick iaf för 10 år sedan - man räknar väl med att det finns så stor kunskap där att det är säkert.
Användarvisningsbild
grapetonix

Inlägg av grapetonix »

Hur är det med ISM-soptippen på 2.4GHz? Där formligen sprutar alla microugnar ut skit, trots att de inte är avsedda sändare. Måste de också godkännas av berörda radiomyndigheter?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

bengt-re: jo sändaramatörer har ju vissa privilegier ändock väl inom vissa gränser skulle jag tro. Menade dock mer en som inte har licens.

grapetonix: tycker knappast att en mikro kan specificeras som sändare på det viset och då inte heller stå under sådana lagar då den ju inte används för att sända någonting i den bemärkelsen, sedan måste den ju ha den frekvensen för att kunnas fungera. Vet dock inte vad som direkt specificerar en grej som sändare. Dessutom är ju "sändaren" i sig (magnetronen) innesluten i en stålbur likaså energin som kommer ut från den vilket i princip förhindrar radioenergin att läcka ut vilket i så fall bara det hade gjort den godkänd.

Har för mig att man får tillverka och använda en sändare men då måste den vara helt innesluten så att ingen energi alls går ut inkl från kablar från den och då går den istället som signalgenerator vilket ju är någonting annat.
Användarvisningsbild
Abra Hana

Inlägg av Abra Hana »

*
Nu har jag missuppfattat denna tråden . Det jag menade är att sända signaler som räcker till typ 10m avstånd , och inte sända Radio signaler som sträcker sig på långa avstånd .

det finns ju helt lagliga FM sändare som vem somhelst kan använda för att skicka signaler från till example sina mobiltelfoner eller mp-spelare till en närmast radio mottagare . så , om istället för att sända dessa signaler (ljud) , skickar jag iställer annat data till example ( bilder , eller s-video signaler från TV-utag till en tv mottagare som står typ 10m från sändare, Är detta olagligt ? .

- Störning .....
En snabb titt på sveriges sändareamatörers hemsida hittar jag dessa :

http://sektion-vhf.ssa.se/hf/avstorning.htm
http://sektion-vhf.ssa.se/hf/emc-konsekvens.htm
http://sektion-vhf.ssa.se/hf/master.htm

*
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

i en elektronik låda jag hadde när jag var mindre fanns det en beskrivning på hur man byggde en radio sändare, menar ni att det var olagligt att bygga den?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nja, men när du kopplade in strömmen till den var du olaglig. De små FM-sändare som finns nu till MP3-spelare blev lagliga 2006-09-28.

Mer info om det på:
http://www.pts.se/Archive/Documents/SE/ ... dantag.pdf

50nW..... det är max...

34. Undantag från tillståndsplikten enligt 5 § 34
Frekvensband
87,5 – 108 MHz
200 kHz kanalbandbredd
Högsta utstrålad effekt (e.r.p.) får inte överstiga 50 nW.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Undantag från tillståndsplikten som det står hade man kunnat ta som att det inte behövs något tillstånd för att sända men att sändaren likväl måste vara godkänd för att få användas? Eller är det då så att om uteffekten inte är mer än 50nW så behöver den inte vara godkänd?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Allt ska vara CE märkt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Menar väl det.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Så om man ska vara så petig kan vi lägga ner forumet. Men man kan ju försöka följa reglerna. Det finns anlednigar till att de finns. Men jag tycker att det har varit lite väl hårda tag om det nu.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det finns regler och regler. Störsändare hör till något som inte bör accepteras. Att ens labbkopplingar inte alltid lever upp till CE-direktiv när det gäller emission i övrigt må vara hänt. Störsändare däremot är olagligt och ett sätt att försöka sabotera samhällsviktiga funktioner. Det är ungefär lika acceptabelt som att stå på en motorvägsbro och slänga sten på passerande bilar....
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

bengt-re skrev:Nja, men när du kopplade in strömmen till den var du olaglig. De små FM-sändare som finns nu till MP3-spelare blev lagliga 2006-09-28.

Mer info om det på:
http://www.pts.se/Archive/Documents/SE/ ... dantag.pdf

50nW..... det är max...

34. Undantag från tillståndsplikten enligt 5 § 34
Frekvensband
87,5 – 108 MHz
200 kHz kanalbandbredd
Högsta utstrålad effekt (e.r.p.) får inte överstiga 50 nW.
Det står i texten "200 kHz kanalbandbredd" och det uppnår man inte med en 74XXXX med en sladd på, allt som föreslagits som "sändare" i denna tråd är bredbandigt.

Fördelen med begränsad bandbredd är att man samlar ihop effekten så man får längre räckvidd. Fördelen med bredbandiga störningar är att de sprider ut effekten på stor bandbredd och når inte så långt.

Att variera klockfrekvensen är ett sätt att lura EMC mätningarna då effekten sprids på ett bredare frekvensspektrum.

Prototypen
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Yepp, spread spectrum så ser det alltid fint ut i QP-listan ;)
Skriv svar