Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Berätta om dina pågående projekt.
Gimbal

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Inlägg av Gimbal »

Helst ska det vara återvunnet material också, och en del gör en poäng av att det ska synas att det är återvunnet. Men den trenden tror jag inte blir långvarig.
Provkörde någon BMW i3 för några år sedan med en inredning som såg ut som, kändes som, och lät som pressad papp. Nä det vill jag inte ha.
Alcantara är ett lite småmysigt konstmaterial, men inte så tåligt som det påstås tyvärr.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Stolar som "känns som pressad papp", alltså stenhårda, har väl varit standard på (Väst)tyska bilar i många år dock, anpassade för feta rumpor? :D

Jag undrar om Tysklands återförening påverkade hur deras bilars stolar är? En fördel med en nästan helt statligt kontrollerad livsmedelsbransch var att östtyskarna nog åt nyttigare mat. D.v.s. ingen var undernärd men samtidigt verkar de inte ha varit lika feta som många västtyskar då det begav sig.

Varför kallas det förresten "veganskt läder"? Är det för att galon låter töntigt?

Sidospår: En annan av få fördelar med planekonomi är att de långa produktionsserierna av prylar gör att det blir färre olika reservdelar att hålla reda på. Antar att en stol till en Trabant i fint skick är riktigt billig begagnad.

Detta påminner mig också om att Melkus RS 1000, "DDR-Ferrarin", använde bakljus avsedda för traktorer för det var de runda bakljus som fanns tillgängliga. Detta får mig i sin tur att undra om Lamborgini har några delar gemensamt mellan bilarna och traktorerna? (Det är ju annars en klassiker när nån kvällstidning köpt ett utdrag ur bilregistret på lyxbilmärken, och nämner nån i glesbygden i Norrlands inland som har en Lamborgini, och det sen framgår att det var en jordbrukstraktor och inte en lyxbil :) ).

Annars apropå sportbilar så lär ju en del småsaker vara gemensamma mellan billiga folkvagnar och Porsche. Typ diverse reglage osv till instrumentpanelen osv lär ha varit samma en gång i tiden.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ferrari använder samma mekanism som X1/9an för att öppna motorhuv mm, de är identiska.
TVR använder samma sidoskydd på stolarnas gångjärnsmekanism som X1/9an.
Vill minnas att Aston Martin Vantage och V8 (mitten 70-talet ) använde stolar och baklysen från Mercedes.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Matt Armstrong på Youtube korsrefererar delar i sina återställningar hela tiden. Undra om det inte var just en Ferrari som hade sidoblinkers från en Ford småbil. Det var någon av hans tidiga byggen, tror den gått som hyrbil på någon bana.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

MiaM skrev: 9 oktober 2024, 03:52:37 Varför kallas det förresten "veganskt läder"? Är det för att galon låter töntigt?
Har vid ett tillfälle köpt en sax, och den var enligt beskrivningen på förpackningen Vegansk.
MiaM skrev: 9 oktober 2024, 03:52:37 Sidospår: En annan av få fördelar med planekonomi är att de långa produktionsserierna av prylar gör att det blir färre olika reservdelar att hålla reda på. Antar att en stol till en Trabant i fint skick är riktigt billig begagnad.
Östtyskarna fick dock vänta 20 år eller så på en bil, produktionstakten var inte så hög.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 9 oktober 2024, 03:52:37 Varför kallas det förresten "veganskt läder"? Är det för att galon låter töntigt?
Det låter väl inte lika billigt iaf, nu kan man skylla på att det är veganskt och komma undan med en billig plastklädsel och ta betalt för en skinnklädsel.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

MiaM skrev: 9 oktober 2024, 03:52:37 Stolar som "känns som pressad papp", alltså stenhårda, har väl varit standard på (Väst)tyska bilar i många år dock, anpassade för feta rumpor? :D
Nja nu var det inte stolarna jag tänkte på utan materialet i övrig inredning som beklädnad av dörrar, takstolpar, instrumentpaneler och konsoler. Såg ut som och kändes som hård papp. Och det skröt de med, det var meningen att man skulle förstå hur himla miljövänlig den var.

Såg någon engelsk bilreview nyligen där de förvånat anmärkte på att inredningen inte såg återvunnen ut, trots att tillverkaren som vanligt skröt om hur återvunnet allt var.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

När jag klädde om mina säten kostade jag inte på skinn.
Det vart något tyg avsett för biografstolar.
Det är som något slags tätribbat manchester.
Tyget har ett namn som jag har glömt.
Är det någon som vet vad det heter?
Senast redigerad av säter 9 oktober 2024, 09:04:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Finns det någon allmän biltråd där vi kan diskutera sådant som är OT för denna tråd?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

TomasL skrev: 9 oktober 2024, 07:40:33
MiaM skrev: 9 oktober 2024, 03:52:37Sidospår: En annan av få fördelar med planekonomi är att de långa produktionsserierna av prylar gör att det blir färre olika reservdelar att hålla reda på. Antar att en stol till en Trabant i fint skick är riktigt billig begagnad.
Östtyskarna fick dock vänta 20 år eller så på en bil, produktionstakten var inte så hög.
Det där stämmer tydligen inte, åtminstone inte för vissa tider. Den väntetiden gällde för t.ex. en Trabant, men en ukrainsk ZAZ Zaporozhets gick tydligen att köpa utan väntetid. Ansågs vara en klart sämre bil, för ungefär samma pris men utan väntetiden. Vet inget om ifall de faktiskt var sämre eller inte, men de var luftkylda och man fick inte köra in på bensinmack om inte den separata kupévärmaren var avstängd. Var den igång så kom personalen och körde bort en, pga brandrisk. :)
Skriv svar