DCF77 mottagarmoduler ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

DCF77 mottagarmoduler ?

Inlägg av Marta »

Är här möjligtvis någon som har testat många olika mottagarmoduler för DCF77 och har en uppfattning om vilka som fungerar bäst?

Har själv testat två typer och tycker där är en tydlig skillnad mellan dem. Ingen av dessa ser ut att vara tillgänglig nu längre. Eftersom IC'n är en COB kan inget datablad letas fram och det finns noll information utöver inkoppling kring dessa enkla moduler. Varken de jag har eller de som säljs nu. Antar att ju större ferritpinne, ju mer signal kan den plocka upp, något annat att välja efter tycks dessvärre saknas.

Det enda jag hittar på nätet är någon "test" på YT, men relevanta parametrar som känslighet och störtålighet framgår inte där.
thomas_gbg

Re: DCF77 mottagarmoduler ?

Inlägg av thomas_gbg »

Har inte provat någon modul men tittade häromdagen på en sådan då en av mina klockor jag byggt från aliexpress har ingång för en sådan modul. Så jag följer tråden med stort intresse. Kan ju nämna att jag har ett antal klockor som synkar mot DCF77 och där tycker jag mig märka att det blir svårare för varje år som går att få signal så dom synkar korrekt.
https://vi.aliexpress.com/item/1005004333022749.html
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Stämmer det att Du bor i Göteborg så är Du c:a 100mil från Mainflingen. Det skall fungera hyfsat, speciellt nattetid.

De där mottagarna är hyfsat känsliga för störande magnetiska växelfält. Sådana finns numera kring snart sagt allt elektroniskt. Switchnätdelar och ibland ytterligare krafthantering inne i apparaten orsakar detta och läget förvärras hela tiden, så mycket möjligt mottagningen försämras.

Har Du ett DSO så ta en titt på signalen. En puls per sekund 100 eller 200 ms lång. Sista pulsen i varje minut är utelämnad. Kommer det ut något annat än detta så är mottagningen störd eller signalen för svag. Ferritpinnen har kraftig riktverkan, bör ha längdaxeln horisontell och så vinkelrät mot sändaren som möjligt.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Har labbat med DCF77 på 90-talet.
Ja, signalen är stark i Göteborg men inte hela dygnet.
På gränsen uppe i Luleå.
Det är både roligt och lätt att bygga en sådan mottagare.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Absolut att signalen når till Göteborg med god marginal. Men problemet är inte sändaren utan precis som Marta säger är det miljön där vi har våra klockor/mottagare som har förändrats och ställer till det.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Gällandee miljön, så får man väl tänka på att som steg ett se till att klockprojektet själv stör mottagningen minimalt.

Har ett par moduler från Temic (så de tillverkades inte precis i går), som jag tänker testa vilket år som helst nu... :roll:
Antenn har inte mina nästan antika "moduler", så jag måste börja där.
Xxyzzy

Inlägg av Xxyzzy »

Min erfarenhet (Luleå) är att det fungerade hyffsat bra till för ca 15-20 år sen. Nu skulle jag säga att det är helt kört. Har ersatt dcf77-modulen i mina klockor med en esp8266-modul som tar tiden via wifi och ntp och emulerar dcf77.
Fungerar klockrent. :-)
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Sen kan man ju "sända" signalen lokalt själv också, men det hör nog hemma i någon anna tråd.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det fina med DCF77 är enkelheten. En egenskap som tycks ha gått helt förlorad numera. "Varför göra det enkelt, när det kan göras komplicerat" är nutidens devis.

Om t.ex. en nixieklocka inte kan ta emot signalen så kan step-up som driver rören stoppas en stund medan den synkar någon gång på småtimmarna.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag vet inte om frågan ändrat karaktär från "Hittar inte modul" till "funkar DCF77 längre".

Om frågan kvarstår i sin ursprungliga form och man tycker att man inte kan vänta på Kineser så kryllar det av dom på Amazon
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Marta, du kanske ska bygga en NTP-2-DCF77 i stället? Dvs, ta tiden från NTP, och skapa DCF77 signalen med låg effekt så du kan driva dina klockor.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

NTP-2-DCF77 en sådan repeater hade ju varit trevligt om man kan lösa det på ett någorlunda enkelt sett.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Eller hög effekt så vi alla kan dra nytta av den :)

Totalt utan kunskaper kring radio.
Får man sända på 77.5KHz frågas ?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Radioamatör tänker jag skulle gå bra för AM men inte enligt reglerna. 135,7–137,8 kHz är lägsta bandet och då 1W uteffekt.
Xxyzzy

Inlägg av Xxyzzy »

Labbade lite med lokal utsändning innan det blev esp8266 i klockorna.
Problemet är nog att få till en någotsånär behändig fungerande sändarantenn vid så låga frekvenser.
Ferritantenner verkar inte alls fungera som sändarantenner. Fick inte upp räckvidden till mer än ca 1.5 meter. Blev någotslags magnetisk överföring. Funderade på typ hörslinga, men det kändes som lite overkill jämfört med esp8266-moduler i klockorna.
Skriv svar