Få lysdioder att blinka
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Få lysdioder att blinka
Jag tror vi behöver veta mera av Chokladgaraget innan vi börjar uppfinna div lysande/blinkande lysdioder av variabelt antal, färg mm och dess olika motståndsvärden fel eller ej. Chokladgaraget har för övrigt inte varit inne sen 3 oktober...
För de blinkande måste man kolla i databladet hur hög spänning man max kan mata på via seriemotstånd.
Som bonus så om de tål tillräckligt hög spänning kan man seriekoppla den med vanliga LED.
Skulle säga att detta är ena änden av kategorin lysdioder med inbyggd elektronik, den andra är Neopixel osv
Som bonus så om de tål tillräckligt hög spänning kan man seriekoppla den med vanliga LED.
Skulle säga att detta är ena änden av kategorin lysdioder med inbyggd elektronik, den andra är Neopixel osv

-
Hej, ursäkta att jag ej närvarat i tråden.
Tack för alla vänliga tips och visat intresse.
Jag löste problematiken gällande mina lysdioder. Hittade en ritning som jag följde, och allt fungerade. Alla lysdioder tänder en i taget från ena sidan till den andra.
Här nedan finner ni bild på vilket schema jag följde.
Tack för alla vänliga tips och visat intresse.
Jag löste problematiken gällande mina lysdioder. Hittade en ritning som jag följde, och allt fungerade. Alla lysdioder tänder en i taget från ena sidan till den andra.
Här nedan finner ni bild på vilket schema jag följde.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Har du följt det schemat utan att använda strömbegränsningsresistorer?
Då är du grundlurad.
Då är du grundlurad.
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/cd4017b.pdf
Databladet säger inget om kortslutningsström eller motsvarande, men det säger max ett par milliampere för utgångar som är höga, och att kretsen tål 100mW effektförlust över varje enskild utgångstransistor (och 500mW totalt).
Vid t.ex. 3V spänningsfall över kretsen (2V över en lysdiod) så håller man sig under 100mW om strömmen understiger 33mA, om jag räknat rätt. (Om jag räknat fel så skyller jag på att jag är trött
).
Vita lysdioder har 3-5V spänningsfall så det blir än lägre ström.
Det är inte en jättebra krets; det hade varit avsevärt bättre om de där två transistorerna hade agerat någon slags rudimentär konstantströmgenerator (t.ex. bara spänningsdelare för basen och litet motstånd i serie med emittern), men för okritiskt hobbybruk så duger den kanske.
Databladet säger inget om kortslutningsström eller motsvarande, men det säger max ett par milliampere för utgångar som är höga, och att kretsen tål 100mW effektförlust över varje enskild utgångstransistor (och 500mW totalt).
Vid t.ex. 3V spänningsfall över kretsen (2V över en lysdiod) så håller man sig under 100mW om strömmen understiger 33mA, om jag räknat rätt. (Om jag räknat fel så skyller jag på att jag är trött

Vita lysdioder har 3-5V spänningsfall så det blir än lägre ström.
Det är inte en jättebra krets; det hade varit avsevärt bättre om de där två transistorerna hade agerat någon slags rudimentär konstantströmgenerator (t.ex. bara spänningsdelare för basen och litet motstånd i serie med emittern), men för okritiskt hobbybruk så duger den kanske.
-
Jodå, jag satte resistorer på varje emitter enligt 9V-2V (röda lysdioder), 7V/0,015= 466. Så satte 560ohm per transistor för begränsning.
Visste inte om det behövdes eller ej, men jag chansade inte.
Visste inte om det behövdes eller ej, men jag chansade inte.

-
Strålande, du gjorde alldeles rätt.
Eftersom inte kretsen har strömbegränsning är det strömbegränsning med resistorer som gäller.
Eftersom inte kretsen har strömbegränsning är det strömbegränsning med resistorer som gäller.