Hejsan alla elektronik skapare.
Jag börjat fundera på ett nytt projekt, börjar att förklara funktionen jag är ute efter och mitt problem?
Sändande kommer bestå av en batteridriven Esp8266 modul, till modulen kommer det vara kopplat en industriell Gränslägesbrytare. När det kommer in en pall på ett bansystemet vill jag att det ska sändas en trådlös signal till min mqqt broker.
Men till mitt problem, systemet måste vara batteriet jag får inte till det med "deep sleep" funktionen på esp modulen.
Då jag försöker använda deep sleep, så är det endast reset pinnen som kan väcka enheten. Kopplar jag nu NO gränslägesbrytare till reset och gnd så kommer ju enheten vakna och sända sitt mqqt kommando. Men om pallen blir stånde över gränslägesbrytare så kommer modulen inte förrättas i deep sleep då gränslägesbrytare är påverkad.
Alltså behöver jag något elektroniskt som bara sänder en kort impuls för att väcka esp enheten och sända sitt meddelande och sedan gå i deep sleep igen, fast gränslägesbrytare är påverkad tills pallen är bortplockad!
Har någon några bra idéer på hur jag löser detta?
Trådlös mqqt sändare till bansystem?
-
Re: Trådlös mqqt sändare till bansystem?
Finns det inget sätt att påverka banan så att pallen går förbi gränsläget? Det kräver naturligtvis att pallen har en kort ås som gränsläget går förbi. Finns det många pallar blir det kanske mycket jobb med en sådan lösning. Om jag förstår det rätt behöver bara gränsläget vara till en kort stund.
Koppla en lagom stor kondensator i serie med brytaren så kommer långvarig aktivering inte ge något resultat.
Aha....fungerade perfekt, en 10uF/100v elektrolyt kondensator mellan gnd > gränslägesbrytare > RST pinnen på esp8266 modulen.
Sedan ett urladdning motstånd på 560k mellan plus och minus på kondensatorn, så kan jag åter trigga först efter 5-6 sekunder.
Tack för hjälpen, ibland är ju bara internet och forum underbara

Sedan ett urladdning motstånd på 560k mellan plus och minus på kondensatorn, så kan jag åter trigga först efter 5-6 sekunder.
Tack för hjälpen, ibland är ju bara internet och forum underbara