Hur göra snygg jordpunkt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1227
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Hur göra snygg jordpunkt.

Inlägg av Forsgren »

Håller på att fundera på elsystemet till flismaskinen vi bygger. Ute på maskinen skall ja ha en https://www.ifm.com/se/sv/product/CR720S med 36 stycken utgångar, majoriteten kommer nog att användas. Varje last på utgångarna måste ju jordas och alla bör jordas på samma ställe tillsammans med jorden till CR720S:an enligt IFM. Så hur gör man det bra snyggt och praktiskt? Det kan ju bli upp till 40 st trådar som skall anslutas till samma punkt, man skulle ju kunna sätta en ringkabelsko på varje tråd och svetsa fast en lång M6 bult att trä på alla på och skruva fast, funkar men ser inte så "snyggt" ut, och blir kanske inte jättebra heller.

Hur gör alla andra? :humm:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11751
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Hur göra snygg jordpunkt.

Inlägg av Klas-Kenny »

Skulle säga att det är ganska vanligt förekommande med några stycken ringkabelskor ovanpå varandra. Men inte 40 stycken. :mrgreen:

Går ju bra att crimpa ihop ett antal ledare i en större ringkabelsko också. Tex. 4 st 1.5mm² i en 6mm² kabelsko. Om de inte nödvändigtvis måste kunna separeras enkelt.
Eller crimpa ihop ett antal tunna ledare ihop med en grövre innan de går vidare till jordpunkten.
Och kan ju ha ett par jordpunkter bredvid varandra, om det blir löjligt många.

Kan ju även köpa/tillverka någon form av "bus bar" typ något sånt här, om det är stora strömmar och/eller inte passar att bara göra skruvhål i chassit.
Skärmbild 2024-10-05 130546.png
Gissar dock att du inte har alla 40 laster fysiskt på exakt samma ställe. Så det kanske rent naturligt blir bra med ett antal jordpunkter till chassi, på olika ställen? Återledarna behöver ju inte nödvändigtvis gå ihop med plusledaren hela vägen till styrenheten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Prins Valiant
Inlägg: 1423
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Hur göra snygg jordpunkt.

Inlägg av Prins Valiant »

för mig faller det naturligt att skaffa en typik jordskena för apparatskåp i koppar:
https://www.conrad.se/sv/p/rittal-sz-23 ... fresh=true
H.O
Inlägg: 5876
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hur göra snygg jordpunkt.

Inlägg av H.O »

Ingen erfarenhet av arbetsmaskiner på det sättet men Phoenix PTFIX fördelningsblock är ett alternativ:
PTFIX.PNG
Två sådana med varsin kraftig kabel till batteri eller chassi, hur det nu görs så har du 38 anslutningar.

Ett annat alternativ är ju en jordskena typ säkringscentral.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1227
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Hur göra snygg jordpunkt.

Inlägg av Forsgren »

Att crimpa ihop flera små ledare till färre grövre är nog ett rimligt sätt, antar att det måste vara så man gör på en del på maskiner, har aldrig sett större mängder ledare jordade på samma ställe. Men ofta ett färre antal lite grövre ledare.

Jordskena i koppar eller ett fördelningsblock vill man nog helst ha i någon form av inkapsling. Tänkte försöka slippa ha någon form av kopplingslåda.

Tänkte också att det hade varit bra att kunna ta loss enskilda ledare ifall man skulle behöva byta någon, men man får kanske skarva istället om det skulle behövas. Lär nog bli rätt svårt att få ur en enskilt ledare ur kabelhärvan ändå.

Har också funderat på att jorda alla stift i en kontakt likt denna: Bild
Och så drar man in alla jordledare i motsvarande honkontakt. Inte helt omöjligt att byta enskilda ledare, men man ska ju fortfarande jorda hankontaktens alla stift på något vis.
hsd
Inlägg: 2307
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Hur göra snygg jordpunkt.

Inlägg av hsd »

Det är ju inte frågan om elnätets skyddsjord
Det är systemets likspännings jord och då är det lämpligt att använda en skena i anslutning till enheten, givetvis tydligt uppmärkt sp förväxling med skyddsjord inte kan ske
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1227
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Hur göra snygg jordpunkt.

Inlägg av Forsgren »

Var kanske lite otydlig, men det handlar om en mobil flismaskin byggd på en skotare.

Så man får räkna med mycket vibrationer, skit vatten och olja. Temperaturer på mellan -25 och 60 grader.

Styrsystem osv sitter inom den röda ringen.
flismask.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12368
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hur göra snygg jordpunkt.

Inlägg av MiaM »

fulvarianten vore väl att svetsa fast en rejält lång gängstav :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17440
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hur göra snygg jordpunkt.

Inlägg av grym »

skulle kunna tänka mig en rostfri skena med gängade hål i , tål miljön
som kopparskena i elskåp men som inte korroderar ihop
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1227
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Hur göra snygg jordpunkt.

Inlägg av Forsgren »

Här hade dom något som såg ut som det jag är ute efter: https://www.wirecare.com/interest/autom ... -buss-bars

Vanliga kabelskor är jag inte så förtjust i.
Joe
Inlägg: 1800
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Hur göra snygg jordpunkt.

Inlägg av Joe »

Jag har nog varit så tråkig att jag hade tagit 2-våningsplintar mellan CR720S och omvärlden. Enkelt att felsöka på och GND problemet är löst. (Bara att bygla ena våningen på plinten)

Du såg att GNDANA, GNDRES, GNDOVA inte får kopplas samman med varandra eller med annan GND punkt?
Sätt ett ändstöd mellan våningsplintarna när GND byts så minskar risken för en felkoppling.

Går baljan på skotarens hydraulik? Blir trångt att komma åt motorn annars vid haveri.
Baljan på Erjo 9/80 går på flismotorns hydraulik och det är väl inte den smartaste lösningen, men det går att klämma in sig till motorn med baljan nere.
gkar
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Hur göra snygg jordpunkt.

Inlägg av gkar »

Rostfritt funkar väl om det är små strömmar och korta sträckor då det leder ström så fruktansvärt dåligt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Electrica ... nductivity

Sedan kan man ta en titt i de galvanska tabellerna och undvika att ha material långt ifrån varandra. Ofta betyder det att man går på zinkspåret eller så går man på tenn- eller nickelspåret men undviker att blanda dessa om det är kritiskt.

Aluminium oxiderar ju snabbt och kan vara rätt knepigt...
Vad enkelt allt är, kör med homogent guld! :-)
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1227
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Hur göra snygg jordpunkt.

Inlägg av Forsgren »

Tänkte försöka undvika att ha kopplingsplintar till allt, tar stor plats, kräver ett skåp med massa genomföringar osv..

Jo jag har läst om jordningen. :tumupp:

Baljan går på skotarens hydraulik, precis som på den förra maskinen vi byggde. Känns som den bästa lösningen, enda problemet nu är att baljan går på huggens elsystem. Men det går ju att lösa med mekaniska spakar på ventilpaketet som kommer sitta lättillgängligt, ifall man får elstrul och behöver komma åt elen under baljan.

Guld får det bli! :D
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12368
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hur göra snygg jordpunkt.

Inlägg av MiaM »

Behöver du kunna ta isär stjärnjorden? Om det räcker att kunna lossa andra änden av kablarna så kan du ju löda ihop allt. Sen typ klämma hela klumpen mellan två (skum)gummibitar så att allt hålls stilla stadigt så att vibrationer inte förstör allt.

Förresten, är vibrationerna mest från arbetet eller dieselmotorn? Allmänt tycker jag att motorer åtminstone för bussar verkar vara helt j-la värdelösa när det gäller vibrationer på låga varv. Det känn som att det vore värt att ha typ dekompressionsventiler, eller styrning som kan stänga av ordinarie ventiler, på ett gäng av cylindrarna och alltid köra motorn på minst säg 1500-2000rpm eller liknande, och bara stänga av cylindrar när det inte behövs lika mycket effekt. Antar att arbetsmaskiner är bättre eftersom arbetsmiljöverk osv säkert ställer krav, men bussar har ju problemet att inredningen skakar sönder, typ skruvar gängar ur sig, limmade saker lossnar osv över tid, och det kan ju inte bero på annat än tomgångsvibrationerna. (Det uppenbara alternativet vore ju att ha en "nästan-elhybrid", som en Prius, och därmed inte behöva nån tomgång alls).
Skriv svar