Förslag på synhjälpmedel

Användarvisningsbild
norlin

Re: Förslag på synhjälpmedel

Inlägg av norlin »

Säger inte att det inte är något fara, men....
Jag var med min mor hos ögonläkare som konstaterade gula fläcken varvid han frågade mamma im hon körde bil, nejdå svarade hon men hon glömde nämna att till kyrkan och affären körde hon men det räknas ju inte.
Eftersom jag stod bakom mor och skakade på huvudet så la läkaren till att "nu är det färdigkört" med sträng min.
Mamma nickade.
Något år senare har hon flyttat in på ett demensboende.

Hon har fortfarande körkortet kvar...
Senast redigerad av norlin 2 oktober 2024, 20:53:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Körkort och du kan köra.
Inte kan en läkare ta ifrån dig körrätten om du har körkort?
Sparka till läkaren på pungkulorna och rätta till läkarens brister.
(om det är en kvinnlig läkare så påtala att hon påminner om ett luder)
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

SeniorLemuren skrev: 2 oktober 2024, 09:28:28 Nu dök det upp igen och jag beslöt att ge det en ny chans efter så många år. Jag lyckades nu hitta fungerande drivrutiner och program för att kunna användas det. Mikroskopet finns fortfarande kvar att köpa, så det var tydligen en bra produkt. Priser i dag, mellan 200-400 kr
Tack för en mycket bra och informativ redogörelse, en de bästa jag läst.
Du råkar inte ha en länk till mikroskopet?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Läkare kan få körkort indraget, men "ingen" läkare gör det, verkar det som.

Men oavsett vilket, om du ser bra på de avstånd som är relevanta för att köra bil, men ser dåligt på nära håll, och vanliga glasögon inte räcker för t.ex. lödning, så är det säkert rimligt att få hjälpmedel utan att riskera körkortet.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Högre behörigheter kräver syntest var 5 år efter 40, även om man saknar behov av glasögon... Det krävs iof undersökning av läkare med..

Borde också gå och kolla behovet av terminslglasögon... 0603 är riktigt svårt att löda utan hjälp numera...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

4kTRB skrev: 2 oktober 2024, 20:28:53 Inte kan en läkare ta ifrån dig körrätten om du har körkort?
Jo.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

bit96 skrev: 2 oktober 2024, 21:02:09
SeniorLemuren skrev: 2 oktober 2024, 09:28:28 Nu dök det upp igen och jag beslöt att ge det en ny chans efter så många år. Jag lyckades nu hitta fungerande drivrutiner och program för att kunna användas det. Mikroskopet finns fortfarande kvar att köpa, så det var tydligen en bra produkt. Priser i dag, mellan 200-400 kr
Tack för en mycket bra och informativ redogörelse, en de bästa jag läst.
Du råkar inte ha en länk till mikroskopet?
Det jag köpte var ju för många år sedan så någon direkt länk till det har jag inte. Men jag länkar till ett här som i alla fall ser likadant ut. Hur många gångers förstoring det är på mitt vet jag inte. Om du googlar på USB-mikroskop och "visa bilder", så hittar du en uppsjö av den typen med olika priser.
Edit: glömde länken, här kommer den
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

AndLi skrev: 3 oktober 2024, 01:08:57 Högre behörigheter kräver syntest var 5 år efter 40, även om man saknar behov av glasögon... Det krävs iof undersökning av läkare med..

Borde också gå och kolla behovet av terminslglasögon... 0603 är riktigt svårt att löda utan hjälp numera...
Ytmonterad lödning är väl mer läsglasögon än terminalglasögon? Eller har du ovanligt bra syn så att du (ev med glasögon i framtiden) kan löda ytmonterat på "terminalavstånd"?
Skriv svar