Hur förlänga denna?
- SeniorLemuren
Hur förlänga denna?
Jag har hämtat hem detaljer från thingiverse.com för 3D-utskrift men jag vill ändra en del detaljers mått. Filerna är nedladdade som STL och SCAD-filer. Jag orkar inte lära mig SCAD utan undra om de går att få in i den fria varianten av fusino360. Den viktigaste ändringen jag behöver göra är att förlänga kuggskenan (se bild). Har inte en aning om hur SCAD fungerar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Re: Hur förlänga denna?
Måste ju på något vis gå att konvertera SCAD-filerna till STEP åtminstone, som kan importeras till F360.
Aldrig använt OpenSCAD men förmodar att det kan exportera till STEP, så kanske kan installera det och bara exportera utan att behöva lära sig programmet.
Aldrig använt OpenSCAD men förmodar att det kan exportera till STEP, så kanske kan installera det och bara exportera utan att behöva lära sig programmet.
- SeniorLemuren
Lätt som en plätt.

- SeniorLemuren
Oops, jag råkade editera bort kuggarna.
Om man googlar ser det ut som folk läser in SCAD-filer i Freecad och därifrån exporterar step-filer.
Finns saker som inte följer med. Så det verkar som det inte går att få ut en solid-fil från openscad.
Hur man kan göra ett sånt program.
Finns saker som inte följer med. Så det verkar som det inte går att få ut en solid-fil från openscad.
Hur man kan göra ett sånt program.

- SeniorLemuren
Javist. Jag missade det. SCAD kan ju spara en 3D-modell som mesh (.stl) så det var ju bara att importera till Fusion. Så visst går det utmärkt att importera från SCAD till Fusion360 gratisversionen och sedan konvertera från mesh till solid och editera.
Edit. Filtyper från scad
Problemet efter de stegen är väl att rätt mycket av informationen gått åt, så det går knappast att enkelt förlänga den med fler tänder osv. Om det inte är jättenoga kan man säkert bara kopiera soliderna och lägga bredvid varandra.
Du lär nog märka att det där inte är en bra lösning. Det kan fungera med enkla konstruktioner, och det fungerar nog bättre med betalversionen av Fusion360 (där finns en konverteringstyp till).SeniorLemuren skrev: ↑3 oktober 2024, 10:30:00 Javist. Jag missade det. SCAD kan ju spara en 3D-modell som mesh (.stl) så det var ju bara att importera till Fusion. Så visst går det utmärkt att importera från SCAD till Fusion360 gratisversionen och sedan konvertera från mesh till solid och editera.
Men ofta blir det skit av alltihop.
Ska det bli något vettigt av det är det bättre att ändra orginalet i OpenScad.
Originalet har vi inte. Jag har i alla fall inte kunnat hitta det.
Någon har hittat en stl-fil. OpenSCAD kan konvertera stl till OpenSCAD, men resultatet blir bedrövligt, om man vill arbeta med det. Man kan ganska enkelt skala, men inte göra så mycket mer.
Hade man haft originalkonstruktionen i OpenSCAD så hade det varit enkelt att göra det som Lemuren vill göra.
Att göra om konstruktionen i OpenSCAD borde inte vara så svårt.
Om man gör kuggar i OpenSCAD så använder man förslagsvis ett lämpligt bibliotek för detta.
Sådana finns bl.a. på Thingiverse.
"Koden" för att göra en rak kugg kan t.ex. se ut så här.
Resultatet kan vara så här.
/π
Någon har hittat en stl-fil. OpenSCAD kan konvertera stl till OpenSCAD, men resultatet blir bedrövligt, om man vill arbeta med det. Man kan ganska enkelt skala, men inte göra så mycket mer.
Hade man haft originalkonstruktionen i OpenSCAD så hade det varit enkelt att göra det som Lemuren vill göra.
Att göra om konstruktionen i OpenSCAD borde inte vara så svårt.
Om man gör kuggar i OpenSCAD så använder man förslagsvis ett lämpligt bibliotek för detta.
Sådana finns bl.a. på Thingiverse.
"Koden" för att göra en rak kugg kan t.ex. se ut så här.
Kod: Markera allt
Gear_type = "rack";
width = 8.0; // 0.01
teeth = 30;
/* [Rack parameters] */
rack_length = 90; // 0.01
rack_height = 4; // 0.01
// Anrop till biblioteket
...
/π
- SeniorLemuren
Nu är den 140 mm i stället för 70 mm som den var i SCAD. Älskar Fusion360.
Kan du inte på kul visa lite mått på den om den behållit vettiga data genom processen? Och berätta gärna hur du gjorde samt visa "skarven".
- SeniorLemuren
Jag kopierade en helt ny sketch med änden på originallskenan som underlägg (project/inklude) fast utan kuggstången. Gjorde en extrude till rätt längd. Genererade sedan en ny kuggstång och satte ihop med skenan. Lätt som en plätt.
Det finns ju en mycket enkel och smidig kugg-generator i Fusion360.
Edit: Så nu är det en "genuin" Fusion360-modell som är lätt att ändra om det behövs. All SCAD är borta.
Det finns ju en mycket enkel och smidig kugg-generator i Fusion360.
Edit: Så nu är det en "genuin" Fusion360-modell som är lätt att ändra om det behövs. All SCAD är borta.
Senast redigerad av SeniorLemuren 3 oktober 2024, 16:56:51, redigerad totalt 1 gång.