limpan4all skrev: ↑30 september 2024, 10:32:50
Varför inte istället använda information som redan finns?
HAN kontakten i elmätaren.
Så det är bara att titta i datat som kommer ut när det helt plötsligt "försvinner" 1kW i belastning.
Det är visserligen "kul" att skapa produkter. Men är det värt jobbet?
Nåväl om man nu vill gå denna väg så kan jag rekommendera att ha en ringformad magnet som sitter runt sensorn. Då de flesta vitvaror har höljen av stål så kommer den att sitta kvar utan att påverkas av omgivande ströljus.
Skulle man vilja gå "all in" så skulle jag använt en lysdiod i samma färg som indikeringsdioden. Sedan matat in signalen i en OP-Amp där man filtrerar signalen till ingångarna så att man bara tydligt får förändringarna. Eller bara förstärker och kör in på en A/D ingång till en MCU.
Nja det känns lite galet
Min spis/ugn har ju en Perilex anslutning och det kan bli problem samt finns ingen utrymme mellan väggen och spis/ugnen.
Magneten var intressant och jag har sådant hemma dick inte ringformad.
Sedan får man bygga ett litet "hus" som du skrev för att inte solljus ska bråka med den.
Inte riktigt svar på din fråga, men det finns eventuellt två alternativa lösningar.
1. Sätt in maten direkt i kall ugn, om det lämpar sig. Det kanske är pulverlackering du håller på med och då gäller ju mer exakt temp och tid.
2. Använd en timer/äggklocka/mobiltelefon. Du lär dig efter en övervakning hur många minuter det tar tills det är varmt.
cazz skrev: ↑30 september 2024, 12:26:35
Sedan får man bygga ett litet "hus" som du skrev för att inte solljus ska bråka med den.
Man sätter fotomotståndet en bit in i ett rör och riktar röret mot lampan. Man kan ju kanske ha ett fotomotstånd till som känner av ströljuset och kompenserar för detta.
bit96 skrev: ↑30 september 2024, 16:13:54
Inte riktigt svar på din fråga, men det finns eventuellt två alternativa lösningar.
1. Sätt in maten direkt i kall ugn, om det lämpar sig. Det kanske är pulverlackering du håller på med och då gäller ju mer exakt temp och tid.
2. Använd en timer/äggklocka/mobiltelefon. Du lär dig efter en övervakning hur många minuter det tar tills det är varmt.
1. Nja det är mer kakor och andra saker jag använder och det kan bli lite gnällig på temp och tid.
2. Nja det är ju inte sköj