Oljud Luftvärmepump
-
Oljud Luftvärmepump
Försöker hjälpa min son med luftvärmepumpen som finns i villan de köpt.
En Panasonic model CS-E9DKEW. R410A står det oxo.
Den funkar, ger värme etc men fläkten i inomhusenheter låter mycket illa.
Låter som ett lagerfel. Hörs i hela huset så det är okul.
Han har fått av kåpan och man kan med en finger komma år att snurra på fläktrumman, men den verkar ändå går lätt.
Frågan är hur man tar isär resten och kommer åt fläkten och motorn? För att då ev byta lager i motorn.
Någon som jobbat med en sådan?
Roysan
En Panasonic model CS-E9DKEW. R410A står det oxo.
Den funkar, ger värme etc men fläkten i inomhusenheter låter mycket illa.
Låter som ett lagerfel. Hörs i hela huset så det är okul.
Han har fått av kåpan och man kan med en finger komma år att snurra på fläktrumman, men den verkar ändå går lätt.
Frågan är hur man tar isär resten och kommer åt fläkten och motorn? För att då ev byta lager i motorn.
Någon som jobbat med en sådan?
Roysan
Re: Oljud Luftvärmepump
Servicemanual bifogas.
Beteckning på ny fläktmotor, om det är besvärligt att byta lager, finns i manualen.
/π
Beteckning på ny fläktmotor, om det är besvärligt att byta lager, finns i manualen.
/π
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fanns förut någon som annonserade (på blocket ? osäker) om att han bytte lager i dessa, typ skicka dit din fläktenhet och få en renoverad tillbaka.
Inte säker på att det var just den modellen, men panasonic LVP iaf.
Inte säker på att det var just den modellen, men panasonic LVP iaf.
Är den rengjord, det kan vara avlagringar på fläkten som orsakar obalans
Frågan är väl om det går att köra den utan fläkten monterad?
Vet inget om vilka önskemål innehavaren har, men hade det varit min VP så hade jag nog varit väldigt sugen på att provisoriskt montera någon annan fläkt för att använda värmepumpen som värme under tiden ordinarie fläkt repareras.
Så här års är väl värmebehovet inte så stort, men skulle det varit mitt i vintern och det tar säg totalt två kalenderveckor med demontering, frakt, renovering, frakt igen, montering osv så är det väl nästan så att det är värt att köpa en ny VP att installera i ett annat rum, och först när den installerats så reparera den gamla.
Vet inget om vilka önskemål innehavaren har, men hade det varit min VP så hade jag nog varit väldigt sugen på att provisoriskt montera någon annan fläkt för att använda värmepumpen som värme under tiden ordinarie fläkt repareras.
Så här års är väl värmebehovet inte så stort, men skulle det varit mitt i vintern och det tar säg totalt två kalenderveckor med demontering, frakt, renovering, frakt igen, montering osv så är det väl nästan så att det är värt att köpa en ny VP att installera i ett annat rum, och först när den installerats så reparera den gamla.
Denna är väldigt gammal, R32 är bra mycket effektivare i minusgrader än R410A.
Absolut går det byta lager på fläkten, det var ett mycket vanligt fel men titta på utedelens tillverkningsdatum om ni ska överväga att byta till en modernare maskin, ett fel kommer tyvärr sällan ensamt.
Absolut går det byta lager på fläkten, det var ett mycket vanligt fel men titta på utedelens tillverkningsdatum om ni ska överväga att byta till en modernare maskin, ett fel kommer tyvärr sällan ensamt.
-
Tack för alla svar och servicehandboken var ju ett stort steg i rätt riktning.
Där står hur man tar ut fläkten med motor.
Ja nog är fläkten i sig dammig, men går ju inte att komma åt med mindre än att man kan ta ur motorn med fläkten på.
Då diskar man givetvis fläkten.
Klart det finns motorer av denna typ som inte går att få isär, för att byta lager, det kan man nog se när den öppnats tillräckligt.
Det finns en elpanna och vattenbruna element i huset så det går att byta ut hela systemet även om det är kallt.
Men vist det hade varit bättre att börja detta jobb i sommar.
Men den är några år som någon menade, och verkningsgraden vid kallt ute vore ju en bra vinst vid byte till modernare.
Roysan
Där står hur man tar ut fläkten med motor.
Ja nog är fläkten i sig dammig, men går ju inte att komma åt med mindre än att man kan ta ur motorn med fläkten på.
Då diskar man givetvis fläkten.
Klart det finns motorer av denna typ som inte går att få isär, för att byta lager, det kan man nog se när den öppnats tillräckligt.
Det finns en elpanna och vattenbruna element i huset så det går att byta ut hela systemet även om det är kallt.
Men vist det hade varit bättre att börja detta jobb i sommar.
Men den är några år som någon menade, och verkningsgraden vid kallt ute vore ju en bra vinst vid byte till modernare.
Roysan
Dock kostar en modern lvp av bra fabrikat ungefär en hand och en arm med installation så det tar rätt lång tid att spara in det på attd en är lite effektivare när det är som kallast.
Det där är ett typfel. Det är lite jobb för att ta ut motorn, styrenheten måste dras ut och vänster sida av kondensorn måste lyftas och bindas upp. En skruv lossas som låser fläkttrumman mot motorn, trumman tas ut och sedan är det bara att lyfta ur motorn.
Nu börjar det svåra första gången. Locket på motorn måste av genom att spräcka plasten inne i skåran runt locket. Där finns nog risken att spräcka hela "skålen" motorn sitter i. Sedan är det bara att lyfta locket, löda av tre lödpunkter, lyfta kortet och ta ut rotorn.
De nya lagren skall vara äkta SKF, inget Biltemakrafs. Sådant skräp går sönder på ett halvår. Rotorn får absolut inte användas som mothåll när lagren pressas av/på. Finns en del trams på nätet om speciallager av olika slag, men vanliga metalltätade SKF har hållit här i 5 år.
Det bör läggas lite metallfri kyplasta ovanpå drivkretsen. Akta den fasta massa som redan finns där. Passa in locket exakt i samma läge som det var så de spräckta ytorna går ihop perfekt. Axeln skall rotera hyfsat lätt och helt utan skrap, annars är passningen fel och måste göras om. Rita en tunn linje innan demontering för att underlätta. Sätt några klämmor som håller ihop och testa rotationen på nytt. Sätt sedan fyra _små_ klickar epoxilim jämt fördelade runt om. Låt härda och montera tillbaka allt ihopa.
Jag som är invalid har precis gjort det med en arm på en som redan var öppnad, Ni tvåarmede klarar det galant! Låter mycket värre än det är.
Nu börjar det svåra första gången. Locket på motorn måste av genom att spräcka plasten inne i skåran runt locket. Där finns nog risken att spräcka hela "skålen" motorn sitter i. Sedan är det bara att lyfta locket, löda av tre lödpunkter, lyfta kortet och ta ut rotorn.
De nya lagren skall vara äkta SKF, inget Biltemakrafs. Sådant skräp går sönder på ett halvår. Rotorn får absolut inte användas som mothåll när lagren pressas av/på. Finns en del trams på nätet om speciallager av olika slag, men vanliga metalltätade SKF har hållit här i 5 år.
Det bör läggas lite metallfri kyplasta ovanpå drivkretsen. Akta den fasta massa som redan finns där. Passa in locket exakt i samma läge som det var så de spräckta ytorna går ihop perfekt. Axeln skall rotera hyfsat lätt och helt utan skrap, annars är passningen fel och måste göras om. Rita en tunn linje innan demontering för att underlätta. Sätt några klämmor som håller ihop och testa rotationen på nytt. Sätt sedan fyra _små_ klickar epoxilim jämt fördelade runt om. Låt härda och montera tillbaka allt ihopa.
Jag som är invalid har precis gjort det med en arm på en som redan var öppnad, Ni tvåarmede klarar det galant! Låter mycket värre än det är.
Senast redigerad av Marta 28 september 2024, 14:54:20, redigerad totalt 2 gånger.
Om jag hade övervägt byta den, hade jag nog kikat på en splittrad luft/vatten.
Å andra sidan, om den har fungerat ända till nu så är det väl god chans att den fortsätter fungera länge till?mrfrenzy skrev: ↑28 september 2024, 13:37:45 Denna är väldigt gammal, R32 är bra mycket effektivare i minusgrader än R410A.
Dvs alla eventuella slumpmässiga fel som drabbar enstaka enheter borde redan ha uppstått för länge sedan.
ThomasL"Om jag hade övervägt byta den, hade jag nog kikat på en splittrad luft/vatten."
Och vad kostar en sådan??? Med all respekt, men det är knappast vad någon som precis köpt ett hus brukar ha ekonomi till att göra.
Är för övrigt IMHO obra att blanda in vattenradiatorer. Massor av värme försvinner från rören samt går rakt ut genom väggen från radiatorernas baksida.
Och vad kostar en sådan??? Med all respekt, men det är knappast vad någon som precis köpt ett hus brukar ha ekonomi till att göra.
Är för övrigt IMHO obra att blanda in vattenradiatorer. Massor av värme försvinner från rören samt går rakt ut genom väggen från radiatorernas baksida.
Finns ingen värme som "försvinner" i ett radiatorsystem, ej heller går det ut genom några väggar bakom radiatorerna.
Husets huvudsakliga uppvärmning är ju en Elpanna, och det tenderar att bli rätt dyrt.
En Luft/vatten VP betalar sig rätt snabbt.
Husets huvudsakliga uppvärmning är ju en Elpanna, och det tenderar att bli rätt dyrt.
En Luft/vatten VP betalar sig rätt snabbt.
Roysan, jag har (också) bytt lagret på exakt en sådan.
Jag hade en väldigt bra anvisning då, ska se om jag hittar den, återkommer.
Det var inte svårt alls, men rätt många steg som jag minns det.
Jag hade en väldigt bra anvisning då, ska se om jag hittar den, återkommer.
Det var inte svårt alls, men rätt många steg som jag minns det.
Håller med TomasL att på sikt så vore nog en LV-VP eller en VV-VP (berg- eller mark-värme, beroende på förutsättningar) ett attaktivt alternativ. Eftersom dom vattenburna elementen redan finns.
Till den vinter som nu närmar sig är det nog bra om den befintliga LL-VPn kan reducera elpannans elförbrukning. Det är nog värt arbete och kostnad att se till att LL-VPn håller. I alla fall över vintern.
/π
Till den vinter som nu närmar sig är det nog bra om den befintliga LL-VPn kan reducera elpannans elförbrukning. Det är nog värt arbete och kostnad att se till att LL-VPn håller. I alla fall över vintern.
/π