MadModder skrev: ↑27 september 2024, 10:33:17
Köper Philips till föreningen. De håller mellan ett halvår till ett år. Har börjat med att inte köpa förrän någon är trasig. Det är ett års garanti på Philips.
Philips E27-lampor? Då är de antagligen överhettade i en instängd armatur.
Byt till en modern armatur så behöver du inte göra något på 10 år.
Jag har köpt LED-lampor på IKEA i några år nu.
Solhätta tror jag de heter, oftast finns några sorter på rea.
Jag tycker de håller bra.
Har inte bytt en enda vad jag vet.
Jag har också bytt ut gamla LED från Rusta och andra fabrikat, de var väldigt varma i foten så jag bytte ut till IKEA.
IKEA-lampor blir inte alls så varma i vare sig glaset eller foten, knappt ljumna.
Jag vet att Ingvar på sin tid köpte in kvalitét på vissa saker.
Han lär ju ha köpt hela batterifabriken (Varta?) när han inte fick köpa deras batterier.
Jag hoppas att detta fortfarande gäller.
USB-kablar, USB-laddare, LED-lampor och elmätare(Sparsnäs) har jag i alla fall varit nöjd med.
Då sitter de alltså ute i en vattentät och lufttät plastkupa? Det säger sig självt att elektronik och kondensatorer inte håller.
Om det inte går att ordna lite ventilationshål så är det antingen ny armatur eller halogenlampa som gäller. Halogenlampa bör hålla ca 200 dygn om den lyser 10 timmar per natt och är bra mycket billigare än ledlampor.
Känns inte som fukt borde vara ett problem. Under dagen när lampan är släkt ökar värmen när lampan tänds på kvällen är ju den kalla tiden på dygnet- Det är då det skulle bli problem med kondens om inte lampan alstrade värme.
Kan nog tänka mig att materialrörelser kan vara ett större problem. Att ständigt värmas från plusgrader till minusgrader kan inte vara vad billig konsument elektronik är gjord för.
15 grader på utsidan är ju logiskt, plasten stänger in värmen och utsidan kyls av strömmande luft.
Du måste nog stoppa in en tempprob inuti och mäta hur varmt det är hos själva lampan.