Har teknikutvecklingen avstannat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hawkeye

Har teknikutvecklingen avstannat?

Inlägg av Hawkeye »

Jag växte upp i en tid när nya snabbare datorer släpptes regelbundet, nya lagringsmedia kom och och blev obsoleta lika snabbt. Bilarna blev mycket bättre, inte bara elektroniken(så att man slapp manuell choke bla) utan även karosserna som galvades och därefter inte rostade sönder alls lika snabbt. Mobiltelefonen jag köpte kunde i princip slängas efter 2år, dom nya var så mycket bättre at man inte kunde hitta någon som ville ha den gammla. Som barn följde jag med föräldrarna på bankärenden på banken, men när jag blev vuxen var det här naturligtvis ett minne blott. Man tittade på linjär-TV, ofta på helkvälls underhållningsprogram, inget av det finns kvar. Folk skickade brev, ja.. listan är lång!

Det här var en komplicerad tid, särskilt för dom som var äldre under perioden. Skolorna hängde inte med, rättsväsendet hamnade på efterkälken och stora delar av samhället fick anpassa sig.

Men sedan runt 2010 har det hänt väldigt lite, nästan ingenting i jämförelse faktiskt. Det finns dom som menar att AI är nästa stora tekniksprång, men jag är kanske inte övertygad(jag gissar att detta är lite som VR-hjälmen som var en sådan hype för några år sedan och skulle användas till allt, men sedan försvan mer eller mindre helt). Lever vi i en tid när teknisk utveckling har stagnerat?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Har teknikutvecklingen avstannat?

Inlägg av mrfrenzy »

AI kommer helt klart vara en del av nästa stora steg. "Enkla" programmeringsuppgifter som skulle ta en hel dag kan nu göras på några timmar genom att man dirigerar ett kompetent AI att stegvis göra delar av arbetet och sedan korrekturläser man i slutet.

Det gäller absolut inte allt arbete, men mycket går att effektivisera.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Jag blev varse detta. Min vuxna son, som inte jobbar med programmering, berättade att en bekant programmerade en Arduino med hjälp av AI, det använde han professionellt i sin produkt. Man bara talar om vad den skall göra. Jag tvivlade.
1 timme senare skickar sonen ett program, skrivet med AI, för en självjusterande PID regulator. Jag måste säga, jag häpnar, han har aldrig jobbat med Arduino. Sonen berättar att detta är programmerarnas skräck. Skulle PID-regulatorn inte fungera tillfredställande, får man ju tala om det för den. Engelska språket är bäst för AI.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

AI har kommit för att stanna. Sjukhusen använder dagligen AI för att tolka resultat. Spotify använder AI för att analysera vad du lyssnar på. ChatGPT använder nästan alla företag dagligen till något textbaserat.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Hawkeye skrev: 27 september 2024, 17:27:18 Det här var en komplicerad tid
Var det verkligen det?
Prins Valiant

Min fru ville testa vad AI visste om historia och fakta. Med anledning av konflikten som pågår kring Israel, så frågade hon AI om bakgrunden till Palestinska staten och Västbanken.
Enligt AI började det tydligen med 6 -dagars kriget 1967. Ingenting kring bakgrunden vid skapandet av Israel efter andra världskriget och hur områdena delades upp av FN och attvästbanken härstammar från Osmanska riket.

Historia är inte det väsentliga här, utan hur man kan bli lurad av att AI berättar en äkta historia. Man kanske t.o.m. tror att det är en historiker som skriver fakta.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Jag frågade ChatGPT. Ge mig bakgrunden till Palestinska staten och Västbanken på svenska

ChatGPT svarade
Bakgrunden till den Palestinska staten och Västbanken är komplex och går långt tillbaka i historien, präglad av konflikter, kolonialism och geopolitiska förändringar. Här är en sammanfattning:

Historisk bakgrund

Osmanska riket: Före första världskriget var Palestina en del av det Osmanska riket. Efter Osmanska rikets fall 1918 kom området under brittiskt styre genom det så kallade brittiska mandatet för Palestina.

Balfourdeklarationen (1917): Under första världskriget utfärdade den brittiska regeringen Balfourdeklarationen, som lovade att stödja skapandet av ett "judiskt nationalhem" i Palestina. Detta löfte orsakade spänningar mellan judiska och arabiska invånare.
Delningsplanen 1947: Efter andra världskriget och Förintelsen växte stödet för en judisk stat. FN föreslog 1947 en delningsplan som skulle skapa en judisk och en arabisk stat, med Jerusalem under internationell kontroll. Arabiska stater och palestinier avvisade planen, medan judiska ledare accepterade den.

Israels självständighet och Nakba (1948): När Israel utropade sin självständighet 1948 ledde det till krig mellan Israel och arabiska grannstater. I samband med detta flydde eller fördrevs hundratusentals palestinier, en händelse som kallas "Nakba" (katastrofen). Efter kriget kontrollerade Israel mer territorium än vad som hade föreslagits i FN
delningsplan, medan Jordanien tog kontroll över Västbanken och Egypten över Gazaremsan.

Västbanken och den palestinska staten
Västbanken under jordanskt styre (1948-1967): Efter 1948 kontrollerades Västbanken av Jordanien fram till 1967. Under detta styre beviljades palestinier på Västbanken jordanskt medborgarskap.
Sexdagarskriget (1967): Under Sexdagarskriget 1967 erövrade Israel Västbanken, Gazaremsan, Sinaihalvön och Golanhöjderna. Israel har sedan dess ockuperat Västbanken och byggt bosättningar i området, något som internationellt betraktas som olaglig

Osloavtalen (1993-1995): Osloavtalen mellan Israel och PLO (Palestinska befrielseorganisationen) ledde till att delar av Västbanken och Gaza överlämnades till den palestinska myndigheten. Avtalen ansågs vara ett steg mot en tvåstatslösning, men processen har sedan dess stagnerat.
Den andra intifadan (2000-2005): Den andra palestinska upproret (intifadan) ledde till ökad våldsamhet och en försämring av relationerna mellan Israel och palestinierna. Efter intifadan byggde Israel en barriär som delvis löper längs Västbanken, vilket ytterligare komplicerade situationen.

Dagens situation: Idag är Västbanken uppdelad i områden A, B och C enligt Osloavtalen. Område A står under palestinsk civil och säkerhetskontroll, område B under gemensam israelisk-palestinsk kontroll, och område C (cirka 60 % av Västbanken) står under full israelisk kontroll. Den politiska situationen är spänd, och både palestinier och israeler gör anspråk på Jerusalem.
Palestinierna strävar efter att etablera en egen stat med Västbanken och Gaza som territorium och östra Jerusalem som huvudstad. Konflikten har fortsatt i många årtionden utan att en lösning har nåtts, och den internationella synen på situationen är fortfarande mycket splittrad.
Prins Valiant

Ja, det svaret kan man inte klaga på!
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Tror din fru har frågat fel AI.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Prins Valiant skrev: 27 september 2024, 18:59:55 Min vuxna son, som inte jobbar med programmering.... Sonen berättar att detta är programmerarnas skräck.
Ja, icke-programmerare säger ofta det. :)
Jag som programmerare håller knappast med. Det kan vara ett hjälpmedel, men att programmerare i någon större utsträckning skulle bli ersatta av AI lär vara väldigt långt bort. Men säkert många redan programmerare som kan bli effektivare med det som verktyg, och på sikt kanske det rent av blir ett essentiellt verktyg för alla programmerare att kunna hantera.

En sån sak som en självjusterande PID är ju bara en googling bort även utan AI.
Och så fort det blir lite mer komplext och specifikt än skolboksexempel, så blir det inte lika enkelt att få en AI att göra rätt.
Joe

Inlägg av Joe »

Sen är det skillnad på att generera kod i C och i assembler. Men jag ser fram emot när programmet kan optimeras via "AI" för kortast möjliga cykeltid.

Blir dock trött på allt AI tjafs, det fanns en tid då samma sak kallades adaptiv men det ska tydligen heta AI nu för det låter mera "high-tech".
Fortfarande håller sig "AI" inom ramarna för grundprogrammeringen, det är väl när den kan programmera om sig själv det blir AI på allvar.
Hawkeye

Inlägg av Hawkeye »

Det är säkert stor skillnad för dom som jobbar med IT, eller kanske konst och illustrationer, men jag har inte märkt något själv än så långa. Chat-bottarna är intressanta, men skillnaden före och efter AI tycker jag ändå är mindre än livet före/efter internet, hemdatorn eller smartphonen. Jag har svårt att hitta något tillfälle där jag kännt att AI gjort någon skillnad i min tillvaro, kanske finns det AI bakom kulisserna som styr min spellista i Spotify, men det fanns nån algoritm som gjorde samma sak för 5-6 år sedan också.
Senast redigerad av Hawkeye 27 september 2024, 21:47:38, redigerad totalt 2 gånger.
Hawkeye

Inlägg av Hawkeye »

säter skrev: 27 september 2024, 19:08:24
Hawkeye skrev: 27 september 2024, 17:27:18 Det här var en komplicerad tid
Var det verkligen det?
Det var svårt att hänga med för en del, tekniken gick så snabbt frammåt att många som inte hade något datorvana helt plötsligt hänvisades till att göra sina bankärenden på Internet, och upplevde stora svårigheter med detta. Samma sak med kontakt med försäkringskassan, hitta ett telefonnummer, deklarera etc, Runt 2000-talet hörde man ofta dessa argument när man manade till lite försiktighet i omläggningen till det digitala samhället.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Utvecklingen av hårdvara har definitivt stannat upp. De fysiska gränserna för vad som är görbart börjar märkas allt tydligare.

AI är näppeligen intelligent, den är dum som en ko. Kan bara kräka upp sådant som redan finns. Saknar förmågan till nytänkande. Den kan givetvis göra som evolutionen, testa slumpmässigt, men vad skall pröva och välja ut det som blev bättre? Vad skulle konsekvenserna bli? Är nog mycket som skulle bli totalt fel innan det blev bättre.

Vi behöver mer vett och färre algoritmer om det skall bli bra.
Det bara är så...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tror inte teknikutvecklingen har "stannat", det vi sett de senaste hundra åren har varit ett ganska stort hopp. Titta t.ex. på Gutenbergs tryckpress. Den såg exakt likadant ut i över 500 år eller nåt sånt. Och tiden mellan bronsålder och järnålder var väl närmare 1000 år. Så normalt går teknikutvecklingen relativt långsamt.

Så jag skulle nog säga att den mer återgått till det normala.

Det som gått snabbt är ju det här med elektronik och kommunikation, på andra områden har det väl inte alls gått lika snabbt de senaste hundra åren? Visst, elbilarna har kommit, men otto-motorerna har mest förfinats lite, inga stora revolutioner där.

När det gäller AI så det ju precis som Marta säger så att AI faktiskt inte är ett dugg "intelligent", AI är bara bra på att hitta mönster och härmas.
Skriv svar