Konvertera en Weller till en JBC

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Konvertera en Weller till en JBC

Inlägg av Electricguy »

Kul projekt! Jag har en gammal wecp-20 stående hemma som jag varit sugen på en fysiskt mindre penna till. Detta kanske vore en lurig lösning! :humm:
På sistone har jag faktiskt kört med en miniware ts-101 som är förvånansvärt bra jämfört med fullstora stationer. Men den är ingen ergonomisk dröm direkt.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Det skriv mycket om hur bra eller dålig är Weller i jämförelse med en kolv med direkt uppvärmd lödspets.

Jag har använt Weller WSD81 i många år och har varit nöjd med den. Köpte den begagnad för någon tuselapp.

Efter att ha läst E Kafemans utläggning om lödning i tråden
Värt att lägga ned tid på en gammal Weller?
så klämde jag till med en Quicko T12.942med 3 lödelement för ~300 spänn i brevlådan.

Nu är min Weller nedgraderad till nummer 2. Quickon blev varm dubbelt så snabbt som Wellern från kallstart. Viloläge till varm spets gick på någon sekund. Jag köpte utan nätdel (24V 4A) för jag hade en nätdel 24V 20A som jag inte behövde till något annat och vill jag ta med den ut på fältet så kan jag köra den på batterier.

När jag tidigare lödde lite fetare kablar mot t.ex strömbrytare så gick det segt med Wellern men Quickon bara öser på med värme och det går mycket bra att löda lite fetare grejer utan att behöva vänta länge på att det skall smälta ordentligt.

En klockren lödstation för det priset. Weller har inte en chans att hävda sig oavsett vad TomasL tycker.
weller quicko.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Weller pennorna är väl på pappret inte dåliga. Men det har skett en del utveckling även på lödpenne-fronten genom åren. Men är man vrång och vägrar prova alternativ så är det klart att man anser att det man alltid använt är bäst på marknaden. :)
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Jag har också noterat att Weller är lite heligt här på forumet. Och när någon nybörjare frågar om råd så rekommenderas gärna en begagnad 10 år gammal Weller. Vilket i mina ögon är fullkomligt tokigt.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

SeniorLemuren skrev: 27 september 2024, 11:33:38En klockren lödstation för det priset.
Nu blir jag som inbiten snåljåp lite irriterad på att du inlett mig i frestelse och tvingat även mig att beställa hem en sån där :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nu skall man kanske inte jämföra en Wellerstation från 90-talet med en modern.
Det är rätt stor skillnad mellan en gammal Weller och en WX till exempel.
WSDn var väl det bästa som fanns på den tiden, ungefär.
Jag har också noterat att Weller är lite heligt här på forumet. Och när någon nybörjare frågar om råd så rekommenderas gärna en begagnad 10 år gammal Weller. Vilket i mina ögon är fullkomligt tokigt.
En 20 år gammal Weller är oerhört mycket bättre än kinastationerna. De funkar till allt, även om en modern station är oerhört mycket bättre så är en modern station rätt mycket dyrare än en 20 år gammal Weller.
Så det handlar enbart om pengar egentligen, jag tror inte en nybörjare är intresserad att lägga ut närmare 10 K på en WX till exempel, när en WSD81 går att få tag på under tusenlappen.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Jag kan dessvärre inte hålla med dig. En ”kinastation” är helt perfekt för en nybörjare eller för hobby och långt mycket bättre än en 20 år gammal Weller. Men som sagt jag respekterar din åsikt även om jag inte håller med dig.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nu har jag både WSD81/LR21 och WX (WX1 med en 200W penna och WX2 med en 40W mikropenna och en 80W normal penna), och naturligtvis en bunt olika spetsar till bägge.), så jag pratar utifrån min erfarenhet, dessutom har jag produktionslött med båda, Ja WX-stationerna med dess verktyg är fantastiska, och naturligtvis oerhört mycket bättre än WSDn, Konstigt vore annat.
Men WSDn med LR21 är synnerligen praktisk i vissa lägen, där WXens verktyg inte funkar så bra.
LR21 har en väldigt spetsig böjd lödspets i sortimentet, perfekt när man skall löda bort trasiga ytmonterade kretsar.
Joe

Inlägg av Joe »

Jag har 3 Weller ifrån WTCP till WECP-20 ESD samt 2 Pace MBT och nån "kinastation" för varmluft och pincett.
Föredrar Pace men har med mig wellern när det ska lödas i fält. JBC har jag inte testat.

WECP-20 ESD var den första jag köpte och då helt ny, men sedan jag hade testat Pace och framför allt deras avlödningspenna så är det favoriten.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

TomasL skrev: 27 september 2024, 21:04:13 Nu har jag både WSD81/LR21 och WX (WX1 med en 200W penna och WX2 med en 40W mikropenna och en 80W normal penna), och naturligtvis en bunt olika spetsar till bägge.), så jag pratar utifrån min erfarenhet, dessutom har jag produktionslött med båda, Ja WX-stationerna med dess verktyg är fantastiska, och naturligtvis oerhört mycket bättre än WSDn, Konstigt vore annat.
Men WSDn med LR21 är synnerligen praktisk i vissa lägen, där WXens verktyg inte funkar så bra.
LR21 har en väldigt spetsig böjd lödspets i sortimentet, perfekt när man skall löda bort trasiga ytmonterade kretsar.
Har du någon ”kinastation” om ja, vilken då.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Hivad för länge sedan, nånting inköpt från Kjell/Jula/Claes.
Så nej.
Grejjen är ju att man behöver nya spetsar med jämna mellanrum, och då funkar det dåligt att handla kinastationer, eftersom det inte finns några reservdelar till dem, typ.
Med de stora märkena, Weller, Pace, JBC mfl, så är reservdelsförsörjningen inga problem.
Du kan ju fortfarande köpa spetsar och andra reservdelar till din Weller TCP som du köpte i mitten på 70-talet.

Med det sagt, så är det iofs möjligt att jag investerar i någon vettig varmluftare, då jag inte är helt nöjd med min nuvarande.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Men när vi talar om ”kinastationer” då menar vi i regel någon klon på Hakko eller JBC som exempelvis den som SeniorLemuren har köpt. Det är ju en klon på Hakko så alla deras T12 spetsar passar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Principiellt gillar jag inte när företag kopierar andras IPn och tjänar pengar på det utan att ersätta företaget som skapat den ursprungliga produkten.
Så nej det är stöld som de kinesiska företagen sysslar med, i alla fall de som kopierar kända produkter.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Ok då är jag med dig.
Skriv svar